Somoggyal és Tolnával boltol a Volán

2010. január 24. vasárnap 16:23

Somoggyal és Tolnával boltol a Volán
A Gemenc, a Kapos és a Pannon Volán Zrt. - a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. felkérésére - január közepén megalakította a Dél-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorciumot (DDBUSZ). A többi országrészben is létrejött társuláshoz hasonlóan céljaik között szerepel a menetrendek összehangolása és a gazdálkodás hatékonyságának javítása. Ezek elérése - Horváth Zoltán, a baranyai társaság vezetője szerint - nem valószínű, hogy járatcsökkenést vonna maga után.

A Pannon Volán vezérigazgatója emlékeztetett rá, hogy korábban, ha egyeztetések mellett is, de a megyeszékhelyek közötti közlekedést minden társaság leginkább a saját szempontjából optimális módon szervezte meg. A jövőben ez hatékonyabbá válhat: Pécs és Kaposvár között már megvalósult az ütemes menetrend, a buszok minden nap viszonylag sűrű követési idővel járnak. Terveik szerint a jövőben Pécs és Szekszárd között is hasonló rendszerben szállítják majd az utasokat.

Emelkednek a tarifák

A MÁV-START, a GYSEV és a Volán társaságok által kiadott bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal emelkednek 2010. február 1-jén - közölte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium. A valós utazási igények felmérése érdekében a díjmentesen közlekedők a jövőben regisztrációs jeggyel utazhatnak, amelyet a szolgáltatók vezetnek be legkésőbb február végéig. A helyközi közösségi közlekedést rendszeresen, főként a munkahelyekre és oktatási intézményekbe járásra használó utasok terhei kisebb mértékben nőnek a csak alkalomszerűen, más céllal utazókénál.

A DDBUSZ emellett, további céljainak megvalósítása érdekében hat állandó szakbizottságot hoz létre: a Pannon Volán a műszaki, valamint az innovációs munkaszervezetnek „ad otthont". A tolnaiak kapták a személyszállítási, valamint a logisztikai kérdéseket, míg a Kapos Volán a gazdasági-, ügyviteli- informatikai-, valamint a munkaügyekben lesz illetékes.

Horváth Zoltán a fentieket azzal árnyalta, hogy a szerződés azért jött létre, hogy a társaságok meglévő tartalékait a legracionálisabban tudják kihasználni. Az újonnan előállt helyzet nem fosztja meg önállóságuktól a társaságokat: azok továbbra is maguk végzik a forgalomszervezést, a műszaki fenntartást de a gazdasági és személyzeti kérdésekkel kapcsolatos munkát is.

A konzorciumi működés előnye, mondta, a közös beszerzés lehetőségének kialakításában rejlik, hiszen a jelentősebb összegű vásárlásokkor az egységes fellépésnek köszönhetően kedvezőbb árakat tudnak elérni.
 
A Pécsi Újság.hu kérdésére a vezérigazgató azt mondta, a Pannon Volán 2009-ben nyereséges évet zárt. Mint hozzátette, pontos adatokat legkorábban jövő hónapban tud majd közölni, de az már jelenleg is látszik, hogy a tervezettnél nagyobb bevétellel számolhatnak.

Balikó Gergő - Illusztráció: MTI