PTE: Somogyi beintett - FRISSÍTVE
2009. február 17. kedd 10:38

- Nem mindennapos, hogy egy hasonló kaliberű munkából ilyen rövid idő alatt elege lesz a megbízottnak.
- Két nappal azelőtt, hogy elvállaltam a feladatokat, egyeztettem az egyetem menedzsmentjével, s a vezetés - mint később kiderült, csak formailag - a munka megkezdéséhez szükséges minden feltételt biztosított számomra. Később azonban be kellett látnom, a megbízóim nem indították el a hasonló közegben elvárható együttműködéseket. Nem adtak a gazdálkodást érintően kellő mennyiségű adatot, a válságkezeléshez, stratégiák megalkotásához elengedhetetlen információkat, s a meglévő szakmai hátteret sem bocsátották úgy rendelkezésemre, amilyen mértékben az szükséges lenne. Ahhoz, hogy egy válságkezelést végre lehessen hajtani, először is a valós helyzetet kell nagyon pontosan meghatározni annak fényében, hogy mi jelent meg a korábban ismert dokumentumban - azaz az előző kincstári biztos jelentésében. A jelentést áttanulmányozva, kooperációt ajánlva álltunk neki az intézkedési terv elkészítéséhez, ám kollégáim és az egyetem munkatársai között finoman szólva sem alakult ki az az összhang, amely a munkához szükséges lenne.
- Magyarul: nem hagyták dolgozni?
- Válságot kezelni olyan jogosítványok megléte esetén lehet csak, amelyek a kincstári biztost feljogosítják az intézkedésekre, vagy az intézkedésekre vonatkozó javaslatait komolyan veszi a menedzsment, s ezek fényében hozza meg döntéseit. Úgy ítélem meg, hogy a kialakult helyzetben nincs értelme az egyetem vezetésével harcolni pusztán azért, hogy segíthessünk az universitasnak. Majd biztosan találnak olyan kincstári biztost, aki nagyobb sikerrel végzi munkáját - én mindenesetre, már csak pécsi mivoltomból fakadóan is, továbbra is állok rendelkezésre, ha igényt tartanak a javaslataimra. Azt mindenesetre vallom, hogy light-os válságkezelés nem létezik, félmunkát pedig nem vállalok.
- Mi lett volna az említett elvárható hozzáállás az egyetem részéről?
- Mindössze annyi kell, hogy azok, akik akarják egy probléma megoldását, tegyenek is érte. Ebbe a segítségen kívül az is beletartozik, hogy az egyetemnek költségvetési gazdálkodó szervként őszinteséggel és a nyilvánosság nagyfokú bevonásával kellene működnie. Lemondásom egyik oka éppen az volt, hogy én a nyilvánosság előtt szerettem volna dolgozni, nem pedig háttéralkuk mentén.
- Bár már nem időszerű a kérdés, milyen konkrét ügyekben kérték segítségét?
- Egyrészt arra szerződtettek bennünket, hogy segítsük elő az egészségügyi integrációt, hiszen egy hasonló feladatot már megoldottunk Miskolcon az ellenzéki irányítású megye és a kormánypárti város intézményei között. Emellett az egyetem gazdálkodásának további stabilizálódását kellett volna segítenünk, s a nyertes TIOP-pályázat sikeres megvalósításában vártak tőlünk intézkedéseket, javaslatokat.
FRISSÍTVE:
(Szerda, 10:00)
A PTE közleménye:
"Tájékoztató Somogyi Ferenc Kincstári Biztos megbízatása idején bekért, illetve a Gazdasági Főigazgatóság által megadott anyagok és információk köréről
1. A megbízó levél szerinti kincstári biztos, Somogyi Ferenc, 2009. január 28-án megbízó levelét átadta az Egyetem rektorának. Ekkor bejelentette, hogy a következő héten szabadságát tölti.
2. Ezt követően 2009. február 2-án az Egyetem különböző helységeiben adatszolgáltatási igénnyel megjelentek személyek, melyek közül egyik sem volt a megbízó levél szerinti kincstári biztos. Arra a kérdésre, hogy milyen jogalapon járnak el, átadtak egy „Megbízás" elnevezésű okiratot, mely szerint Somogyi Ferenc megbízott ún. „kincstári biztosi helyettesi" és ún. „kincstári biztosi feladatok ellátásában segítő munkatársakat" nevezett meg, véleményünk szerint a Ptk.-ba ütköző módon. (Ebben a tekintetben állásfoglalást kértünk a Kincstár Elnökétől.)
3. „Munkánk kezdetben írásos dokumentumok tanulmányozásával folyt...." Ezzel szemben a kincstári biztos ún. „helyettesei" és ún. „munkáját segítő munkatársai" még azokkal az információkkal sem voltak tisztában, melyek az előző kincstári biztos zárójelentésében voltak. Ennek hiányos ismeretével kapcsolatban úgy nyilatkoztak: „csak annak az adatnak hiszünk, amit mi állítunk elő" . Nem ismerték továbbá az Egyetem szabályzatait (melyek az egyetemi honlapról bárki számára letölthetők), valamint a korábbi Szenátusi határozatokat, a Klinikai Központ 2008. decemberében elfogadott tervét, és további, bárki számára elérhető alapdokumentumot.
4. Meghívást kaptak:
a. a Klinikai Központ klinikaigazgatói értekezletére, ahol február 3-án meg is jelentek
b. a Dékáni Tanácsra, melyen 9-én részt vettek
c. az Onkológiai Intézet fejlesztését meghatározó lineáris gyorsító beszerzésével kapcsolatos projekt megbeszélésre, melyen február 11-én részt vettek
d. a Rektori Tanácsra, melyen február 16-án részt vettek
e. a 4-én, és 11-én tartott Rektori Vezetői értekezletekre, melyeken más elfoglaltság miatt nem vettek részt
(Kétségtelen, hogy a fenti találkozókra írásbeli meghívókat nem küldtünk, de mivel azok már a kincstári biztos kinevezése előtt megszervezet időpontok voltak, így erre nem is volt mód, a szóbeli meghívás - véleményünk szerint - az idő rövidsége miatt megfelelő eszköz volt, amúgy ezeket a meghívásokat el is fogadták. )
5. A gazdasági főigazgatóság az összes vezető beosztású (igazgatók, osztályvezetők) munkatársát - mintegy 30 embert - összehívta február 9-én, és ott lehetőséget teremtettünk a kincstári biztosnak, hogy ismertesse elképzeléseit, elvárásait, munkamódszerét.
6. 2009. február 16-án szóban, majd másnap írásban értesítettük Somogyi Ferenc Urat arról, hogy az általa kért, mintegy 250 oldalnyi dokumentációt, iratokat összegyűjtöttük, kértük jelölje meg az átadás-átvétel módját. Ezt követően értesültünk egy fax formájában arról, hogy a megbízást a biztos visszaadta. (Azt csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a mintegy 250 oldalnyi dokumentum összeállítására a kincstári biztos részünkre mindössze 5 munkanapot biztosított az 50 milliárdos költségvetésű intézmény 2008. évi beszámolójának, és 2009 évi tervének elkészítésének közepette!)
7. A fentieken túlmenően a kincstári biztos és munkatársai az Egyetem különböző munkatársával az alábbi konzultációkat folytatták le :
a. Dr. Trischler Bernadett (volt TIOP projektvezető) : Horváth Szilárd február 12-én csütörtökön 13 órára jött volna, de aznap reggel a Kincstári Biztos helyettese lemondta a találkozót munkaszervezési okokra hivatkozva. 2009. február 13-án pénteken felhívta a biztos titkárnője, akit visszahívott , a Somogyi Úr szeretett volna találkozni fél 1-kor, de 11 órára ment Bódis József professzorhoz, ezért az időpont nem volt megfelelő, fél 4-körül végzett, de akkor a biztos közölte, hogy közbejött valami nem alkalmas, majd hétfőn keresik, de ez nem történt meg. 2009. február 15-én (vasárnap!) délelőtt 10 óra 15 perckor keresték telefonon, hogy feltétlenül még aznap találkozzanak, ezek után 14-15:30óra között a Felsőmalom u. 27 szám alatt. Felkérték Trischler Bernadettet, hogy az interjúról feletteseit ne tájékoztassa.
b. Dobay Balázst (pénzügyi és számviteli osztályvezető): nem keresték személyesen, Punak Éva kincstári biztos megbízottja, február 13-án pénteken továbbította a Kincstári Biztos azon kérését miszerint február 20-án adjon január havi ÁFA analitikát, valamint Rektor Úr levélben továbbított megkeresésére elkészítették a vonatkozó klinikai központ adatok.
c. Tari Zsolt (költségvetés Menedzsment és Controlling osztályvezető) : 2009. február 2- hétfőn első hetében Horváth Szilárd a gazdálkodásról és a controllingról kérdezett, hogyan határozódnak meg a Klinikai Központ pénzügyi keretei, valamint mivel foglalkozik a kontrolling osztály, milyen adatszolgáltatásai vannak. Tari Zsolt ezeket szóban megválaszolta. Valamint Rektor Úr levélben továbbított megkeresésére elkészítették a klinikai központra vonatkozó kontrolling adatokat.
d. Dr. Saághy Andrea (HEGO) : Horváth Szilárd február 12-én csütörtökön 8 órára jött volna, de aznap reggel a Kincstári Biztos helyettese lemondta a találkozót munkaszervezési okokra hivatkozva. Somogyi Ferenc 2009. február 13-án 12:35 perckor kért időpontot, mivel akkor Dr. Saághy Andreának megbeszélése kezdődött a prof Kollár Lajossal egy megbeszélése ezért fél órával későbbi időpontot ajánlott, amit a Kincstári Biztos Úr nem tudott elfogadni, ezért azt mondta, hogy hétfőn február 16-án keresni fogja, de ez nem történt meg. Rektor Úr levélben továbbított megkeresésére elkészítették a Klinikai Központra vonatkozó munkaügyi adatokat adatok.
e. Sári Csaba (informatikai igazgató) : Horváth Szilárd február 12-én, csütörtökön 11 órára jött volna, de aznap reggel a Kincstári Biztos helyettese lemondta a találkozót munkaszervezési okokra hivatkozva.
f. Dr. Berecz János (vagyongazdálkodási igazgató) Zsipi Róbert február 11-én 15 óra 16 perckor az alábbi információkat kérte a másnap(!) reggeli találkozóra:
i. „A találkozó célja, hogy a PTE Klinikai Központot érintő közbeszerzésekről mind szóban, mind írásos anyagok formájában részletes tájékoztatást kapjunk. A fentiekre tekintettel kérem, hogy a holnapi találkozóra az alábbiakat bocsássák rendelkezésemre:
1.) A 2008- as évben megvalósult, illetve a jelenleg folyamatban lévő közbeszerzési eljárások teljes dokumentációja (kiírás, tenderfüzetek, pályázatok, bontási jegyzőkönyv,
bírálóbizottság jelentése, stb.) Kérjük továbbá a közbeszerzési eljárásokat, a döntések előkészítését megelőző gazdaságossági számításokat is. 2.) Az olyan közbeszerzési eljárás-köteles területekre vonatkozó előkészítő dokumentációkat, amelyek esetében a közbeszerzési eljárás lefolytatása jogszabályi kötelezettség, és a közbeszerzési eljárásokra ez idáig valamilyen okból nem került sor ( különös tekintettel az alábbi területekre labor, gyógyszer beszerzések, lineáris gyorsító )." ( A fenti anyag megközelítőleg 3000 (!) oldalnyi dokumentum, melyek előállításárát összesen 75 percnyi munkaidő alatt kérték.) Zsipi Róbert február 12-én csütörtökön 8:30 órára jött volna, de aznap reggel a Kincstári Biztos „helyettese"az általa megjelölt helyen és időben kimentés nélkül nem jelent meg.
g. Zemplényi Antal (egészségügyi gazdálkodási igazgató): Rektor Úr levélben továbbított megkeresésére elkészítették a klinikai központra vonatkozó adatokat.
h. Dr. Endrei Dóra (orvosigazgató): 2009. február 2-án hétfőn 10 órakor megjelentek előzetes egyeztetés, bejelentés nélkül a Kincstári Biztos megbízottjai a Klinikai Főigazgatói értekezleten, ahol Dr. Endrei Dóra felkérésére bemutatkoztak, valamint tájékoztatták a résztvevőket arról, hogy Zemplényi Antallal illetve Dr. Endrei Dórával vezetői interjút kívánnak készíteni. Horváth Szilárd ismertette a módszertant, a vezetői értekezlet végén Zemplényi Antallal interjút készítettek. Zsipi Róbert kért anyagokat az informatikai projektekről (HEFOP 4.4). Az értekezleten részt vett Klinika Igazgatók kérték a kincstári biztos helyetteseit, hogy egyeztessenek időpontot a találkozókkal kapcsolatban, ne ad hoc jellegűek legyenek, mivel a klinikavezetők orvosok, illetve oktatók ezért sok esetben műtőben/órán vannak. Az értekezletről és az elhangzottakról jegyzőkönyv készült. Aznap délután Endrei Dórával is interjút készítettek. Az interjún az alábbiakról kérdezték: Dr. Endrei Dóra feladatai és hatáskörei, hol látja a kritikus problémát a Klinikai Központon belül, a Klinikai Központ teljesítmény mutatói, kiszervezései. Kérték a Klinikai Központ Szervezeti és Működési Szabályzatát valamint laboros intézkedési tervet. A Klinikai Központ SZMSZ-t kérésre elektronikusan küldték meg. Kérték, hogy minden megbeszélésen részt szeretnének venni, ezekről értesítést kértek.
Mindezek fényében nem pontosan világos, hogy:
- A tisztelt kincstári biztosnak volt alkalma a klinikaigazgatók (24 igazgató), gazdasági főigazgatóság vezetői (30 munkatárs), a dékánok tanácsa (10 dékán) fórumain megjelenni. Kérdés, hogy ezen kívül hol, milyen egyetemi fórumon szeretett volna még bemutatkozni, és munkamódszerét kifejteni?
- Ha ez valóban úgy van, ahogy a biztos úr állítja, és nem jutott megfelelő információkhoz és támogatáshoz, akkor vajon milyen szakmai megfontolások előzték meg a 17 pontból álló 1/2009. sz. kincstári biztosi utasítást? Milyen alapon nyilatkozott a kincstári biztos az egyetem jelenlegi gazdasági helyzetéről, ha nem kapott információt és segítséget munkájához?
Zárásként meg kell jegyeznünk, hogy az egyetemen a korábbi években is tevékenykedett kincstári biztos, akivel jó együttműködést sikerült kialakítani és hozzáférhetett minden adathoz. A legutóbbi években Karácsony Annamária volt a kincstári biztos, érdemes lenne az ő véleményét is meghallgatni minderről."
FRISSÍTVE:
(Szerda, 13:50)
"A TM-LINE Zrt. sajtóközleménye:
A híradásokban megjelent, hogy a TM-LINE Zrt., személyes megbízott Somogyi Ferenc és Magyar Államkincstár között 2009. február 1-én aláírt szerződés kincstári biztosi feladatainak ellátásáról lemondtam.
A különböző véleményekkel, melyek a kincstári biztosi feladataim ellátásával megjelentek, a kicsinyes és a cégem eddigi munkájához méltatlan vitát folytatni nem kívánom. Különös szomorúsággal tölt el, hogy a számomra oly kedves egyetem vezetésével munkám során konfliktus helyzet alakult ki. A PTE - nek a jelenlegi helyzetben nyugodt légkörre van szüksége a magas színvonalú oktató és gyógyító munka elvégzéséhez és ez a vita tovább nehezítené az egyetemen csak körvonalakban megkezdett átalakításokat és a pályázatokon elnyert fejlesztési források hatékony és megfelelő határidőben történő törvényes felhasználását.
A PTE területi tagoltsága, közel 50 milliárd forintos költségvetése egyértelművé tette számomra, hogy ezt a feladatot egy ember lelkiismeretesen, pontosan elvégezni nem tudja. Nem elég a legfelsőbb szintű vezetőkkel „csak a jéghegy csúcsát" áttekinteni, és az általuk elmondottakból levont következtetések alapján Kincstári Biztosi utasításokat kiadni.
Az elvállalt feladat profi módon történő elvégzése csapatmunkát igényel, mely csapat feladata a háttérmunkák elvégzése, szerződések, megállapodások tételes áttekintése, a folyamatok feltárása. A tényleges helyzet megismerése a pontatlanságok kiszűrése, tevékenységet végző szakemberekkel a kiutat jelentő javaslatok megvitatása, elfogadtatása, valamint a jól funkcionáló karok, intézetek munkamódszereinek megismertetése az intézmény egészével, sőt elképzeléseink között szerepelt, hogy az intézményben jelen lévő szakember gárda kerüljön bevonásra a veszteségesen működő részlegek átvilágításának munkájában.
Az Egyetem vezetésének ez volt az egyik legnagyobb problémája, hogy a munka elvégzéséhez munkatársakat vettem igénybe és nem vállaltam azt, hogy egyedül végzem el azt a feladatot, amire egy ember nem képes.
A kezdeti ismerkedés, helyi szokások, sajátosságok feltárása nagy munka, nagyon sok információ begyűjtését igényli.
A ránk bízott feladatok (kórház integráció előkészítése, lebonyolítása, TIOP pályázat koordinálása, a le nem bonyolított közbeszerzési eljárások lefolytatása, hogy a törvényes állapotok helyreállítása megtörténjen) a gyors beavatkozás irányába mutatott.
Ezért próbáltam minél nagyobb apparátussal, minél gyorsabban elkezdeni munkámat. Már a felkérés előtt megszervezett családi programomat nem mondtam le, de kollégáim a feladatok elvégzését, információ gyűjtést elkezdték. Sajnos az Egyetem vezetése nem kommunikálta sem az intézményen belül, sem a széles közvéleménnyel, hogy a PTE - nél újból Kincstári Biztos tevékenykedik, s hogy milyen legyen a Kincstári Biztos munkájának a segítése az Egyetem dolgozóinak kötelezettsége.
Az anyagok bekérésekor (az Egyetem közleményével ellentétben a Kincstári Biztosi munka első napján kerültek bekérésre), mind írásban, mind szóban többször jeleztük, hogy a kért adatokat abban a formában, rendszerben bocsássák rendelkezésünkre, amilyen formában az az intézmény rendelkezésére áll vagy rendelkezésre kellene állnia.
Az Egyetemi közleményben leírtak felszínes és formai információkat tartalmaznak. Csak megerősíteni tudjuk, hogy az érdemi munkavégzéshez szükséges együttműködés nem volt biztosítva. A Kincstári Biztos a vonatkozó rendeletek szerint nem beosztottja az Egyetem egyetlen vezetőjének sem.
A Magyar Államkincstárral kötött megbízási szerződésemet, a megbízási szerződésem elvégzésével kapcsolatos egyetemi levelet, valamint a lemondási nyilatkozatomat a Magyar Államkincstár hozzájárulása esetén nyilvánosságra hozom, illetve ezennel hozzájárulok az érintett dokumentumok nyilvánosságra hozatalához.
Jelen sajtóközleménnyel a vitát a TM-LINE Zrt. és magam részéről lezártnak tekintem."
Képünkön: a 400 ágyas klinika épülete. Itt a következő évekbe egy uniós forrás felhasználásával 13 milliárd forintos fejlesztések valósulnak meg. Ezek levezényléséhez is segítségül hívták Somogyiékat.
Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Tízmilliókat keresett egy baranyai...
- Orbán Viktor: Ukrajna uniós...
- Egy baranyai fiú is bekerült M2...
- Nyugdíjas tűzoltó ezredes oltott egy...
- A Tüke Busz szerint még nincs akkora...
- Két autó ütközött Mohácson, mentőre...
- Tényleg aranyáron adják a lángost és...
- Kommandósok ébresztettek egy...
- Baranyai tűzoltók is erősítik a...
- Nyoma veszett egy 52 éves pécsi férfinek