Pénz hiányában mégsem épül meg a belvárosi elkerülő út

2008. március 30. vasárnap 22:02

Pénz hiányában mégsem épül meg a belvárosi elkerülő út
Bár korábban a közgyűlés úgy döntött, az Európa Kulturális Fővárosa program beruházásai miatt szükség van a Zsolnay út tehermentesítésére, a milliárdos álmok már bizonyosan szertefoszlottak. Az önkormányzat szűkítene az elképzeléseken: a vasúttal párhuzamosan építenének egy kisebb tehermentesítő utat az EIB-hitelkeret terhére.

Az eredeti grandiózus tervek szerint, a Zsolnay és Rákóczi utat tehermentesítendő, egy kétszer kétsávos elkerülő építését helyezte kilátásba korábban az önkormányzat: a Tüskésréti út és a Zsolnay Vilmos út között lévő vasútvonal mentén jött volna létre az új szakasz, oly módon, hogy ezzel a hatos út nyomvonalát tehermentesítették volna egészen a Nagy Lajos Király útjáig. Az elképzelések szerint át akarták helyezni a vasútvonalat, aluljárót alakítottak volna ki, valamint a Lánc utcát és a Tüskésréti utat is kétszer kétsávos szakasz kötötte volna össze.

Mint azt Tóth Bertalan alpolgármester a Pécsi Újság.hu-nak elmondta, a terveket immár bizonyos, hogy nem valósítják meg, hiszen a költségek akár a tízmilliárd forintot is elérték volna - ráadásul uniós pénzeket sem tudtak elnyerni a projekt kivitelezéséhez.

Ősszel indul az építkezés

Mind a Pécsi Konferencia- és Koncertközpont, mind a Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont épületének tervezőcsapata elkészítette már a beruházások vázlatterveit. A közgyűlés múlt heti jóváhagyása után neki is kezdhetnek az engedélyes tervek összeállításának - mindezeket májusra el is készítik. Az építkezések ősz végén vagy télen indulhatnak meg - addig a régészek is átvizsgálják a koncertterem helyszínét.

A tisztségviselő ezzel együtt is utalt azonban rá: az EKF-beruházások miatt mindenképpen újra kell gondolni a környék közlekedését.

Mint elmondta, a maradványösszegekből ötszázmilliós EKF-forrást különítettek el arra a célra, hogy a majdani tudásközpont és a koncertterem autóval könnyen megközelíthetővé váljon. Ez az összeg a jelenlegi csomópont átépítését teszi lehetővé. Emellett az Európai Fejlesztési Banktól felveendő hitelkeret terhére a vasútvonallal párhuzamosan épülhet egy kisebb tehermentesítő út, néhány százmillió forintból. A „surranópálya" a Mohácsi útról biztosítana összeköttetést a beruházásokkal, később pedig a Verseny utcánál végződne.

Tóth Bertalan kérdésünkre, miszerint a gyalogosok miként tudják majd megközelíteni az új épületeket, elmondta: a Király utca - Egyetem utca - 48-as tér irányában mehet a forgalom, ezeket a területeket ugyanis a köztérfejlesztések kapcsán teljesen megújítják. Másrészt - a tervek szerint - a Zsolnay Negyedből is gyalogos felüljáró vezet majd át a Balokány felé.

Korb Zoltán - Fotó: B. M.