Pécsi traffipaxok: Astra és Lacetti

2009. július 06. hétfő 19:48

Pécsi traffipaxok: Astra és Lacetti
Egy évvel ezelőtt azért vezették be az objektív felelősség elvét a közlekedésben, a cél az volt, hogy egyetlen gyorshajtáson kapott autós sem védekezhessen azzal, családtagja vezette az autót, s így ne kelljen terhelő vallomást tennie. A tapasztalatok szerint azonban ez, és a harmincezertől háromszázezer forintig terjedő bírság sem lassította le a száguldozókat, akiknek egyre nagyobb része traffipax előjelző készüléket vásárol a sebesség mérséklése helyett.

Egyre kevesebb az olyan sebesség-ellenőrzés Pécsett is, amelynek során megúszhatnánk helyszíni bírsággal a megengedett érték átlépését.

Ennek oka, hogy az objektív felelősség elve óta nem muszáj helyben "fülön csípniük" a zsaruknak a közlekedőt, ráadásul kisebb humán és anyagi ráfordítással megoldható az ellenőrzés; nem utolsósorban a 3000-20000 forintos tétel helyett így legalább 30 ezret, maximum 300 ezret szabnak ki. (Lásd lenti fotónkat: ez a városon belüli száguldás 300 ezerbe került).



Zsobrák Péter a megyei rendőrség sajtószóvivője elmondta, a nagy büntetési tételek ellenére is 6107 esetben szabtak ki közigazgatási bírságot az első félévben. Mint mondta, bár nem látszik, továbbra is meg-megállítják a helyszínen a gyorshajtókat, de elismerte: leggyakrabban autóba telepített készülékkel (négy ilyen eszköz van és két autó - lapunk úgy tudja, a rendőrautókon kívül egy piros Chevrolet Lacettiben és egy fekete új Opel Astrában szolgálnak ilyenek) szondázzák a közlekedőket.

Ha belefutottunk, nincs mit tenni, hiába megyünk vissza. Zsobrák utalt rá: előfordul, hogy szolgálaton kívüli, saját autóikkal közlekedő kollégáikat büntetik meg; nincs apelláta, nekik is mennek a minimum harmincezer forintos sárga csekkek. Közölte ugyanakkor: amennyiben vitatjuk a gyorshajtás tényét, a rendőrségen szemügyre vehetjük a bizonyítékokat, s amennyiben nem találjuk a készített fotókat kielégítőnek, kérhetünk jogorvoslatot. Emellett részletfizetést ajánlanak fel annak, aki nem képes egy összegben kipengetni a borsos büntetést.

A bizonyítékok viszont legtöbbször megcáfolhatatlanok, így általában más irányban lépnek tovább a magukat egy-egy vaskos csekkel megégetők: lézer- és radardetektort vagy a traffipax időleges megbénítására alklalmas blokkolót tesznek autóikba. Jogszabály nem tiltja egyik használatát sem, így sokan élnek a lehetőséggel.

Előbbiek sípolással figyelmeztetnek a radaros és lézeres berendezésekre (ilyenek az üzletek, benzinkutak fotocellás ajtói is többek között, így akad vaklárma bőven). Hasznukat leginkább kereszteződésből kikanyarodva élvezhetjük, hiszen a rendőrök lézeres készüléke egy-egy hosszú egyenesben korábban észleli az autó sebességét, mint a detektor a zsaruk műszerét. Ezek ára 15 ezer forintnál kezdődik és 40-50 ezerig tart. Nagy minőségbeli különbség nincsen, ahogy mondani szokás, a márkát kell megfizetni.

A blokkolók egy-két másodpercre képesek még időben megzavarni a mérőműszereket, így adva lehetőséget a sofőrnek a lassításra. Ezekből azonban egy-egy használhatóbb darab százezer forint felett kezdődik, de az elől-hátul védelmet ígérő 300 ezer forintos sem ad garanciát a "premier plan" megúszására. Biztosra tehát nem lehet menni e téren. Valljuk be, talán jobb is.

Mennyit bukunk a városban? (a százalékos értékek minden sebességhatárra vonatkozóan élnek)

65-75 km/h 30%-50% túllépés: 30 000 Ft
76-80 km/h 51%-60% túllépés: 40 000 Ft
81-90 km/h 61%-80% túllépés: 60 000 Ft
91-100 km/h 81%-100% túllépés: 90 000 Ft
101-125 km/h 101%-150% túllépés: 130 000 Ft
126 km/h-tól 150% feletti túllépés: 300 000 Ft


Korb Zoltán - Fotók: Dittrich Éva; BMRFK