Pécs-Budapest: 2010-től a busz nyer

2009. december 05. szombat 17:41

Pécs-Budapest: 2010-től a busz nyer
Kísérletet tettünk rá, hogy kiszámoljuk, mivel, s milyen útvonalon éri meg legjobban annak, aki Budapestre akar utazni Pécsről 2010 tavaszától. Mint kiderült, ha legalább ketten utaznak autóval, a pályamatrica díjával együtt is olcsóbban jönnek ki, mint bármely más közlekedési eszközzel. Az egyedül utazók egy majdani expressz busz indításában reménykedhetnek.

(Összehasonlításunkban vonatozás esetén a teljes árú, az Intercity másodosztályára szóló tikettek idei árával, buszozásnál az idei, ugyancsak teljes árú kilométerdíjakkal számoltunk. Az autózásnál hétliteres fogyasztással, benzinüzemű autóval és 300 forintos benzinárral, a sebességkorlátozásokat figyelembe véve dolgoztunk. Az útvonaltervezéshez a Google térképszoftverét, a Google Maps-t használtuk.)

Budapest és Pécs között autóval

A jelenlegi, jól ismert hatos úton valamivel több mint három órás úttal és kicsit több mint négyezer forintos költséggel számolhatunk Pécs és a főváros között; egy oda-vissza út tehát valamivel többe kerül nyolcezer forintnál.

Ha autópályákat is igénybe veszünk, a távolság és a költség ugyan megnő, viszont időt takaríthatunk meg.

A Dombóvár-Siófok-M7 szakasszal (sokan ma is ezt választják a 6-ossal és az M6-os meglévő szakaszával szemben - a szerk.) szerencsés esetben három óra alá szorítható a menetidő, viszont matricával együtt 5700-6100 forintunk, oda-vissza út esetén 10200-10600 forintunk bánja - attól függően, hogy a drágább nyári, vagy az olcsóbb szezonon kívüli díjakat szedik-e tőlünk.

A hatos út és az M6-os meglévő szakaszát használva vagyunk jelenleg a leggyorsabbak: bő két és fél óra alatt a fővárosban vagyunk, s mindez egy út esetén 5400-5800 forintba, egy négy napon belüli visszaúttal együtt pedig 9600-10000 forintból jön ki.

Ha teljes egészében megépül az M6/M60-as autópálya Pécs és Budapest között, mintegy 100 km/h-s átlaggal számolhatunk a mintegy 230 kilométeres szakaszon. Ez esetben szerencsés esetben bő két óra alatt Pesten lehetünk, s matricával együtt 5900-6300, oda-vissza menetben 10600-11000 forintos költséggel számolhatunk.

Busz: versenyképes lehet

Pest és Pécs között semmilyen tekintetben nem leányálom manapság a buszozás: a leggyorsabb járatnak is közel négy órára van szüksége, hogy elérjen a Népligetig, s mindez 3800 forintba kerül.

Horváth Zoltán, a Pannon Volán vezetője azonban azt mondta lapunknak: elkezdődtek a szaktárcával a tárgyalások egy expressz járat indításáról, így mind árban, mind gyorsaságban versenyképesek lehetnek az Intercitykkel. Az új busz, hacsak nem áll meg például Szekszárdnál, számításaink szerint három és egynegyed óra között lehet Pesten, s kevesebbe kerülne egy jegy mint 3400 forint. Horváth amondó: amennyiben a 100 km/h-s engedélyt is megkapják, képesek lennének három óra alá is menni.

Vasút: perceket lehet csak faragni

Az egyedül utazóknak eddig az Intercityk jelentették a legkézenfekvőbb választást: a Pécs és Pest között vonatozóknak legalább 2 óra ötven perc kell egy-egy úthoz, s ezért 3740 forintot kér el a MÁV. Imre Lászlóné, a vasúttársaság régiós szóvivője kérdésünkre azt mondta, még nem ismert előtte, januártól vagy tavasztól mennyit lehet faragni a menetidőn, de szavaiból kiderült: néhány percről lehet szó maximum.

Mindent egybevetve kijelenthető: ha tavasztól legalább ketten utaznak, s rendelkezésre áll számukra autó, akkor nekik az M6-ost érdemes választani. Az egyedül közlekedők, ha bevezetik, az expressz buszokkal érik el legolcsóbban, s közel a vonatéval azonos idő alatt céljukat. A kényelmeseknek marad a vonat, amely alig lesz drágább a busznál.

Képünk a forgalom előtt 2010 márciusának végén megnyíló M6-os sztráda szakaszán készült.

Korb Zoltán - Fotó: Kálmándy Ferenc