Nem használ(hat)ják ki az M6-ost

2010. április 20. kedd 20:56

Nem használ(hat)ják ki az M6-ost
Két új járattal bővült a Pécs és Budapest közötti napi távolsági autóbusz-közlekedés, de kérdés, kinek éri meg azokat használni. A menetidő ugyanis korántsem versenyképes a vasúttal. Míg sínen három óránál kevesebb idő alatt lehetünk a fővárosban, addig az út legnagyobb részét sztrádán teljesítő autóbuszoknak három és fél, az autópályát csak kevésbé használó járatoknak pedig jellemzően négy és negyed órát is eltart, mire leküzdik a 200 kilométeres távot.

Április 10-től több új autóbusz-járat is közlekedik Pécs és Budapest között. Az eddigi két reggeli busz mellé két délelőtti járatot is beiktattak. Ez azt jelenti, hogy a pécsi autóbusz-állomásról naponta reggel öt órakor indul az első járat, majd 7:25 és délután 13:25 óra között kétóránként, azt követően 16:25 órakor indul közvetlen autóbusz Budapestre.

Tömegre mégsem lehet számítani, hiszen a leggyorsabb buszok (a hetek utolsó iskolai előadási napján közlekedő 7:25-ös és 10:25-ös járatok) is menetrend szerint 3 óra 15 percet „zötyögnek" a fővárosig. De a járatok többsége ennél is hosszabb menetidővel rendelkezik: 5 járatnak 4 óra 10 percre van szüksége ahhoz, hogy Budapestre érkezzen.

- A buszok Szekszárdig minden esetben a régi 6-os úton mennek, mivel a közbeeső települések kiszolgálását is fontosnak tartjuk - mondta el Amrein István, a Pannon Volán Zrt. forgalmszervezési osztályvezetője. - A települések kiszolgálásán túl a forgalmi adatok is alátámasztják a régi 6-os használatát: a közbeeső megállókon felszálló utasokkal együtt tudnak csak rentábilisak lenni a fővárosi járataink.

A Budapestre járó buszok mindegyike megy a sztrádán is, hiszen valamennyi járat Dunaújvárostól már az M6-oson közlekedik. A már említett "gyorsjáratok" Szekszárdon hajtanak fel az autópályára, így tudnak rövidebb idő alatt a fővárosba érni. Olyan busz azonban nincs, ami végig a sztrádán közlekedne és csak az induló-, illetve a végállomáson állna meg.

- A mi megrendelőnk, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium által megfogalmazott közlekedéspolitikai elvárások alapján Pécs - Budapest relációban a vasút a preferált közlekedési forma, így csak a sztrádán közlekedő buszokra nem kaptunk megrendelést - mondta el Amrein István. - Ugyanakkor az ütemesített menetrend kialakítása miatt volt szükség a budapesti járatok bővítésére. A csak Pécs és Budapest között közlekedő buszokra egyébként - a jelenlegi feltételek mellett - azt gondolom, csak az utolsó iskolai előadási napokon (általában pénteken) és a hetek első tanítási napjait megelőző napokon (általában vasárnap), a diákok utazásakor lenne valós igény.

E megfontolás alapján április 25-étől egy kifejezetten diákjárat is közlekedik majd Pécs és Budapest között. Ez a heti iskolakezdést megelőző napon délután négykor indul a pécsi buszpályaudvarról, de szintén csak Szekszárdnál hajt fel a sztrádára. Mivel ezt a buszt a Pannon Volán állítja menetrendbe, a járat még az adott napon este vissza is jön Pécsre: nem sokkal háromnegyed kilenc előtt indul útnak, és éjfél után ér a városba.

E járat új szolgáltatása, hogy az autóbusz a pécsi autóbusz-állomás után a Mecsek Áruház és Uránváros megállóhelyeken is megáll azért, hogy az éjszakai órákban a közeli szálloda, az egyetemi kollégiumok jobban megközelíthetők legyenek a diákok számára. Kérdés: mennyi diák választja majd ezt a lehetőséget a gyorsabb vasúttal szemben?

Képünk a pécsi autóbusz-állomáson készült.

M.F. - Fotó: Dittrich Éva