Mit adnak vissza a nagyok Pécsnek?

2010. február 15. hétfő 20:30

Mit adnak vissza a nagyok Pécsnek?
A vállalati szponzoráció fogalmával kapcsolatban nincs egyértelmű megfogalmazás, néhányan adományként, jótékonykodásként értelmezik, vannak, akik tisztán üzleti tevékenységet látnak benne, de sokan egyfajta szociális segélyezésnek tekintik. Mindemellett a szponzoráció csak akkor mondható sikeresnek, ha a támogató és a szponzorált között kézzelfogható és konkrét kapcsolat alakul ki - és persze nyilván nem mindegy, hogy a cég milyen hasznot húz mindebből a későbbiekben.

A város jó hírnevének egyik megalapozója, a Pécsi Sörfőzde Zrt. adatai szerint - miként az elmúlt években, így - idén továbbra is kiemelt támogatásban részesül a PVSK női kosárlabdacsapata, az együttes ötmillió forintot kap a folyékony kenyér gyártójától.

Emellett 2010-ben a vállalatnak több alapítványt és egyesületet is szándékában áll bizonyos mértékű dotációban részesíteni, amire összesen megközelítőleg 10 millió forintot különített el - ezt főleg környezetvédelmi, oktatási és a szegénység elleni területen kívánja biztosítani az érintettek részére.

Pécsett a többségi önkormányzati tulajdonú cégek között a PÉTÁV rendelkezik a legnagyobb árbevétellel, ehhez képest azonban csekély szponzorációs aktivitást mutatott az elmúlt években. Mint Gasz Zoltán igazgató lapunknak kifejtette, elsősorban a Városháza által szervezett programokra áldoztak, amit 2010-ben is fenntartanak, tekintettel az EKF-évre.

Mindezek „szerény mértékű", pár százezer forintos támogatások voltak. Az igazgató hozzátette, hogy „ezen kívül teljesen minimális a szponzoráció, alig fordul elő" - de azért ide tartozik például a Nőegyletnek adott százezer forint (a hátrányos helyzetű gyermekek étkeztetését támogatandó). Éves szinten pár milliós összegre tehető a PÉTÁV ilyen célokra fordított tevékenysége.

Az utóbbi évek egyik legszélesebb körű szponzorációs tevékenységét a városban a Pécsi Vízmű Zrt. folytatta. Az éves szinten mintegy ötvenmillió forintot erre a célra fordító szolgáltató cég korábban egyebek mellett különböző kulturális eseményeket, fesztiválokat és környezetvédelmi célokat szolgáló törekvéseket támogatott, de szerepelt vállalt a Zsolnay-szobor rekonstrukciójában is.

Mint azt Nyirati István, a vállalat vezérigazgatója a Pécsi Újság.hu érdeklődésére elmondta, az élő szerződéseket teljesíteni szándékoznak, új szerződéseket azonban, tette hozzá, „csak akkor tudunk kötni, hogyha rendeződnek a dolgok körülöttünk".

A 90-esévek talán legnagyobb pécsi szponzora, a BAT Hungary (Pécsi Dohánygyár) részéről Vass Réka vállalati kapcsolatokért felelős menedzser úgy nyilatkozott, hogy idén a direkt szponzorációval kapcsolatban nincsenek terveik, ellenben a későbbiekben erre sor kerülhet -  célok és a megoldások kidolgozása, tette hozzá, folyamatban van.


Képünkön: a PANNONPOWER HOLDING (mely a PÉTÁV-nak résztulajdonosa) 2009-ben a férfi kosárlabda-csapat egyik legfőbb támogatója volt.


Horváth L. Balázs - Fotó: Dittrich Éva