MÁV: személyes adatokat kérnek egy mezei helyjegycseréért

2011. november 21. hétfő 12:29

MÁV: személyes adatokat kérnek egy mezei helyjegycseréért

A MÁV-START Zrt. panaszkönyve sosem volt üres, legújabb pécsi bejegyzései közt Knyihár Éva panasza is olvasható. A pécsi nő helyjegyet kívánt cserélni, de a cég szabályzata szerint ezt csak személyes adatainak beszolgáltatásával tudta volna megtenni. Knyihár nem hagyta veszni érdekeit, azóta vad levelezésbe kezdett Pallanik Lászlóval, a cég ügyfélszolgálati szakértőjével, aki azonban egy ideje nem reagál az utasnak, de munkatársunk kérdéseit is válasz nélkül hagyta.  

- Egy helyjegyköteles reggeli járattal utaztam volna Pécsről, de sikerült elérnem a korábban indulót, így a pénztárhoz vittem kicserélni a helyjegyemet. A pénztáros a személyes adataimat kérte a procedúrához, amit nem tudtam mire vélni, majd miután a hölgy azt mondta, náluk ez így szokás, kértem a panaszkönyvet az adatvédelmi törvényre hivatkozva - részletezte esetét Knyihár Éva, hozzátéve, azóta már elektronikus levelezést folytat az illetékessel. 

Knyihár elsődleges kérdése az volt a MÁV-START Zrt. felé, egyáltalán mi értelme elkérni egy sima helyjegycseréhez az utas személyes adatait. Erre pár napon belül meg is érkezett a szakmai válasz.

„A helyjegy cseréje visszatérítést és új helyjegy kiadását is jelenti egyben. Társaságunk Díjszabása alapján a visszatérítéskor kifizetett összeg átvételét az utasnak neve, lakcíme és személyazonosításra alkalmas igazolványának száma megadásával kell elismernie" - fogta rövidre a cég ügyfélszolgálati szakértője, Pallanik László.

Knyihár továbbra is értetlenül állt a helyzet előtt, a cég „nagy szabályzatának" - ahogy fogalmazott - ezen része a menetjegy árának visszatérítéséről szól, nem az azt kísérő helyjegy cseréjéről.

„Mivel én helyjegy cserét kértem és nem visszatérítést, még továbbra sem értem az adataim elkérésének okát! Az értelmét az egésznek meg főleg, de valószínűleg Önök sem, mert erre még mindig nem kaptam választ! Tehát újból megkérdezem: mi az értelme?" - zárta sorait a jogaihoz ragaszkodó utas.

Munkatársunk is megkereste Pallanik Lászlót, a MÁV-START Zrt. illetékesét. A társaság kommunikációs igazgatóságának osztályvezetője, Hackl Mónika csak annyit közölt nevében, hogy „az adatok birtokában elvégzett vizsgálat eredményét a MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálata az utas számára küldi meg harminc napon belül, aki elbírálhatja, hogy azt továbbítja-e a média felé." A pécsi utas viszont második, októberi levélváltásuk óta nem kapott választ.

Jobb híján a MÁV-START Zrt. egy pécsi munkatársát kérdeztük. Szerinte a menetjegy cseréjéhez szükség van ugyan az adott esetben kedvezményre jogosító okirat - például diákigazolvány - bemutatására, de személyi igazolványát az utas nem köteles felmutatni, pláne, hogy a MÁV nem hatósági szerv. Ezt a fajta eljárást nem tartja indokoltnak.

Dr. Szőke Gergelytől, a PTE adatvédelemmel foglalkozó oktatójától munkatársunk megtudta, "minden adatkezelésnek kell, hogy legyen jogalapja és legitim célja". Legitim cél lehet például a MÁV-START Zrt. esetében a jegyek visszatérítésének igazolása. Mivel viszont pénzmozgásról a Knyihár-ügy kapcsán nem beszélhetünk - százhúsz forintos helyjegy cseréje százhúsz forintos helyjegyre -, Szőke szerint ez nem lehet ok a személyes adatok elkérésére.

Cikkünk megjelenéséig a MÁV-START Zrt.-től sem Knyihár Éva, sem munkatársunk nem kapott újabb visszajelzést.

Képünk illusztráció.


Mácsadi A.