Májustól motoros mentők az M60-on

2010. április 09. péntek 21:27

Májustól motoros mentők az M60-on
Május 3-ától az M60-as autópályán is motoros mentők teljesítenek szolgálatot a tervek szerint. A naponta 12 órás ügyeletet adó szakemberek a sztrádán 50, a belső utakon 30 kilométeres körzetben látják el a sérülteket, akikhez akár 10-15 perccel korábban is kiérhetnek, mint a hagyományos rohamkocsik.

Mozgékonyság és gyors hadrafoghatóság - ezek a legfontosabb előnyei a motoros mentőknek, akik egy-egy baleset helyszínére akár 10-15 perccel is korábban érhetnek ki, mint a rohamkocsik. Ez a gyorsasági előny főleg a sztrádán érvényesül, ahol egy balesetet követően gyorsan teljes dugó alakulhat ki, amelyben a mentőkocsi csak araszolva, a vele egyenértékű mentőmotor viszont gyorsabban tud haladni.

- A mentőmotorok felszerelése azonos a rohamkocsikéval, így a súlyos közlekedési balesetek ellátása mellett akár egy szívleálláshoz, vagy más sérülésekhez is riaszthatók - mondta el Porpáczy Richárd, a Mentőmotoros Alapítvány médiareferense. - A riasztás a mentőszolgálat központjába fut be, ahol eldöntik, hogy szükséges-e a motoros mentők bevetése.

Május 3-ától Pécs környékén is működhetnek a motoros mentők, akik a pécsudvardi autópályamérnökség mellett naponta 12 órás ügyeletet adnak majd. A motoros szolgálatot felváltva két mentőorvos és két mentőtiszt látja el.

- Valamennyien speciális kiképzést kaptunk, hiszen a motorral érkező mentősnek a megszokottól eltérően egyedül kell dolgoznia, így a diagnosztizálás és a szakszerű ellátás mellett például a beteggel folytatott kommunikációra, vagy az eszközök pontos kezelésére is figyelnie kell - mondta el dr. Vajda Márk mentőorvos, aki a négy pécsi motoros mentő egyike lesz májustól. - Én más területen dolgoztam már motoros mentőként, és előfordult olyan eset is, amikor 6 sérültet láttam el egyedül, mire a helyszínre érkezett a mentőhelikopter, majd a rohamkocsi.

A motoros mentők Pécsudvardon egy motorral rendelkeznek majd.

Ez két - műszaki paramétereiket tekintve megegyező - motortípus közül kerülhet ki: egy Yamaha FJR-1300, illetve egy szintén 1300 köbcentis Honda Paneuropean típusú vasparipa állhat a rendelkezésükre, hogy ezek közül melyik, az még nem dőlt el. Annyi biztos, hogy bármelyikkel akár 200 kilométeres sebességgel is siethetnek a sérültek segítségére.


Képünkön egy sztrádabaleset ellátása.

Marton Ferenc - Fotó: www.mentomotoralapitvany.hu