Magas minősítést adtak a pécsiek a BIOKOM szolgáltatásaira az elégedettségi vizsgálat során
2014. május 09. péntek 16:45

A városi tulajdonban levő cégek tevékenységével kapcsolatos lakossági elégedettséget vizsgálta a Szocio-Gráf Piac- és Közvélemény-kutató Intézet 2014 tavaszán. Ennek során ezer 18 évesnél idősebb pécsi lakost kérdeztek meg az anketőrök.
Az elégedettséget ötös skálán, az iskolai osztályzatoknak megfelelően mérték (1: egyáltalán nem elégedett - 5: teljes mértékben elégedett).
A BIOKOM sokszínű tevékenységének megítélésénél az osztályzatok átlaga sokkal inkább szóródik, mint a többi szolgáltatónál, amelyek mindössze néhány szolgáltatást nyújtanak. A BIOKOM-nak jelenleg 55 (!) aktív szolgáltatási tevékenysége van a 85 cégnyilvántartásba bejegyzett tevékenységi körből.
A Szocio-Gráf által elkészített, részletes kiértékelés közel 80 diát mutatott be, amelynek során 10 különböző céget elemeztek ki, de csak a BIOKOM-mal több mint 15 dia foglalkozott. Így jól látható, hogy kb. 65 dia részletezte az összes többi városi céget, amelyek esetében csak maximum 3 tevékenységi kör került felmérésre.
Az eredmények szerint a városi tulajdonban lévő cégek alapszolgáltatásainak (vízszolgáltatás, távhőszolgáltatás stb.) megítélése, az azzal való elégedettség folyamatosan 4-es átlag felett alakult, ami magas minősítésnek felel meg. A BIOKOM alaptevékenységeinek elégedettségi átlagai is hasonló szinten vannak, de számos közülük (zöldjárat, házhoz menő szelektívgyűjtés, háztartási hulladékszállítás) ezeknél is magasabb értéket vesz fel, még a 4,5-es átlagot is meghaladják.
A BIOKOM nagyszámú és változatos tevékenységi körébe tartoznak olyan támogatásfüggő feladatok, mint például a közterület-fenntartás, a zöldterület-fenntartás, az utak karbantartása, amelyekre nyilvánvalóan nem elegendő a lakossági és vállalati díjakból befolyt összeg. E feladatok minőségét a tulajdonos (a város) büdzséjéből rendelkezésre bocsájtott támogatás, anyagi ráfordítás nagysága határozza meg jórészt, amely általában nem elegendő arra, hogy minden igényt kielégítően elláthassa a szolgáltató ezen feladatokat. Nem beszélve arról, hogy nehéz jót alkotni olyan területeken, amelyek több évtizedes elmaradással rendelkeznek, a köztudatban úgy élnek, mint „elfelejtett, hátrányos" tevékenységek, ráadásul lehetetlen előteremteni annyi anyagi erőforrást, amennyivel jó minőségűvé lehetne alakítani őket.
Az ilyen területeken, a tapasztalatok szerint, saját ereje felett is dolgozhat egy szolgáltató, akkor is negatív lesz a megítélése, olykor a múltbéli élményekre is alapozva. Ez a nem előnyös megítélés a lakossági értékelések átlageredményeiben is tükröződik, jóval alacsonyabb az elégedettségi szint az ilyen jellegű tevékenységeknél.
Például az úttest-, járdakarbantartás esetében 2-3 között, a síkosságmentesítés és a zöldterület-fenntartás esetében 3-4 között alakult, bár ez utóbbi esetében már 4 fölé emelkedett az átlag 2014-ben (az előző évekéhez képest), amely javulás mindenképpen örvendetes. Az ilyen elégedettségi vizsgálatoknál nincs értelme az egyes elégedettségi átlagok összehasonlításának, mert természetes, hogy az árakkal igazán soha senki sem lesz elégedett egyik szolgáltatónál sem, mint amennyire esetleg a tájékoztatással.
Emellett kijelenthető az is, hogy a drágább szolgáltatást nyújtó cégek elégedettségi szintje is alacsonyabb, mint azoké, akik számláján abszolút értékben kisebb összeg szerepel. Ezért az ilyen jellegű kutatások esetében inkább a különféle tevékenységek tendenciáit érdemes megnézni.
Ebben az összefüggésben figyelve a BIOKOM elégedettségi átlagait a már említett „támogatásfüggő" tevékenységekkel való elégedettség is nőtt. Az útkarbantartással való elégedettségi átlag is növekvő tendenciát mutat az elmúlt időszakban (2,21-ről emelkedett 2,71-re két év alatt), de nőtt a síkosságmentesítés elégedettségi átlaga is (2,93-ról 3,23-ra 2012 és 2014 között), a zöldterület-fenntartással való elégedettségi átlag is (4,12 lett a 3,89-ről).
Ha pedig mégis összességében akarjuk megítélni a pécsi szolgáltatókat, akkor nem egy-egy szolgáltató egy-egy kiragadott tevékenységének a lakossági megítéléseit kell összehasonlítani, mint ezt tették máshol, mert ez téves következtésekhez vezet. Az egyes szolgáltatók valamennyi tevékenységének az átlagát kell megnézni, hiszen magát a céget is a szolgáltatásainak az összessége határozza meg.
P. Zs.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Fotelból szállt fel a füst a Füst ucában
- Vizesárokba zuhant egy személyautó...
- Újabb baranyai drogdílert kaptak el a...
- Sikerrel járt a keresés, épségben...
- Igen hűvös éj után napsütéses napunk...
- Drogot találtak a rendőrök egy...
- Idén is a baranyai tűzoltó,...
- Mától a háztartási cikkekre is...
- Élőláncot alkotva keresnek egy...
- Ennyi volt: leállnak a pogányi...