Ma már csak elvétve maradnak ki buszjáratok - További fejlesztések is lesznek

2017. augusztus 24. csütörtök 08:39

Ma már csak elvétve maradnak ki buszjáratok - További fejlesztések is lesznek

Míg néhány éve havonta több ezer járat maradt ki ilyen-olyan okok miatt, az önkormányzat által elindított pécsi buszcsereprogram eredményeképp ma már csak elvétve fordul elő ilyesmi. Decsi István alpolgármester szerint az önkormányzat célja, hogy tovább növelje a szolgáltatás színvonalát, amihez további fejlesztéseket is sor kerül a közeljövőben.

A közösségi közlekedésben szerepet játszó járműpark fejlesztése elengedhetetlen volt az elmúlt években Pécsett. Amikor öt évvel ezelőtt a város létrehozta a Tüke Busz Zrt.-t, a tulajdonos önkormányzat egyik elvárása az volt, hogy a flotta lecserélése mellett a társaság élen járjon a fejlesztésekben is.

A Tüke Busz által nemrég elkészített gazdaságossági jelentés szerint öt évvel ezelőtt nagyon rövid idő állt rendelkezésre a frissen alapított társaság számára, hogy átvegye a működtetés feladatát a PK Zrt.-től. Az akkori járműflotta magas átlagéletkora, rossz műszaki állapota, a rengeteg járatkimaradás, a járművek javításának hatalmas költsége szükségessé tette, hogy a cég új buszokat szerezzen be a közösségi közlekedés megfelelő működtetése érdekében.

Decsi István alpolgármester szerint a város mindent megtesz azért, hogy tovább emelje a szolgáltatás színvonalát, ezért fejlesztéseket indítanak és próbálnak ki különböző technikákat a még olcsóbb üzemeltetés érdekében.

- Az utasok biztonsága érdekében az autóbuszainkban meglévő utastéri kamerák további bővítésére is sor kerül. A jövőbeli lehetőségek függvényében komplex telephelyfejlesztésben gondolkodunk, amelynek keretén belül a megfelelő tárolótéri kapacitás kialakítása, saját autóbuszmosó telepítése, valamint a javító infrastruktúra további fejlesztése is cél - fogalmazott a városvezető.

A buszcsereprogram számokban

2013 áprilisában indították a Pécsi Buszcsereprogramot, amelynek első üteme 2014 júniusában zárult, s amely során 40 buszt szerzett be a társaság több mint 2,2 milliárd forintért. A 2014 októberétől az azt követő év januárjáig tartó második szakaszban 20 jó állapotban lévő használt járművet állítottak forgalomba csaknem 300 millió forint értékben. A harmadik ütem 2015 februárja és 2016 júniusa között zajlott, amikor is összesen 115 darab használt, de jó állapotú Volvo busz került Pécsre 3,5 milliárd forintért. (Ebbe az összegbe beletartozott a buszok Pécsre szállítása és a nyitható ablakok beszerelése is.)

A politikus hozzátette, évről évre megkérdezik a pécsieket, hogy mi a véleményük a szolgáltatásokról. Az eredmények szerinte azt mutatják, hogy az utasok mind a járművekkel, mind a szolgáltatással sokkal elégedettebbek, mint évekkel ezelőtt.

- Néhány jelzésértékű adat: három éve havi több mint ezer járat maradt ki a járművek miatt, napjainkban elvétve fordul elő ilyesmi. Felére esett vissza a javítási költség. Nőtt a jegy- és bérletár-bevétel az átszállások nélküli, nagy távolságokat teljesítő járatoknak köszönhetően, mert 30 év után végre gyökeresen, az igényeknek megfelelően alakították át a menetrendet. Tisztábbak lettek a buszok, amelyek jó részében már kamerák vannak, így csökkent a rongálások száma. Ma alacsonypadlós, nem bérelt, hanem saját tulajdonú buszok járnak Pécsen, nulláról 56-ra emelkedett a légkondis járművek száma, XXI. századi az utastájékoztatás, megjelentek a buszokban a tájékoztató monitorok, kedvezményeket kapnak kisgyerekesek, közfoglalkoztatottak, polgárőrök. Új javítóbázis épült és világcégek termékeit teszteljük pécsi viszonyok között például a kerekek és az abroncsok tekintetében.

A program mindezeken kívül tovább folytatódik, jelenleg is folyamatban van tizenkét új elektromos busz beszerzése, amit uniós forrásból finanszíroznak.

H. L. B.