Két tannyelvű iskolák: az államtitkárnak írt a Kodály Zoltán Gimnázium igazgatója

2012. október 03. szerda 17:31

Két tannyelvű iskolák: az államtitkárnak írt a Kodály Zoltán Gimnázium igazgatója

Jórészt pécsi szakmai észrevételek alkotják annak a javaslatsornak a gerincét, amelyet a Kétnyelvű Iskolákért Egyesület (KIE) juttatott el minap az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkárságához - tudta meg a Pécsi Újság.hu. Mint ismert, komoly ellenállást váltott ki a tárca új rendeletterve, amely a jelenleginél jóval szigorúbban szabályozná a két tannyelvű iskolákban folyó oktatást. A Kodály Zoltán Gimnázium igazgatója, iskolájuk sajátosságaira kitérve, külön levelet is írt Gloviczki Zoltán államtitkárnak.


Emlékeztetőül: az eredeti rendelettervezet az eddigi gyakorlattal szemben például nem engedné meg a matematika, illetve a történelem idegen nyelven való oktatását, helyette pedig elsősorban a természettudományok - a kémia, biológia, illetve a fizika - irányába kívánja eltolni a két tannyelvű képzést. Továbbá a tagozatos diákok száz százalékától várták volna el, hogy az érettségin elérjék a középfokú szintet. Emiatt az ország két tannyelvű intézményei együttesen fordultak a döntéshozókhoz a KIE-n keresztül (lásd keretes írásunkat).

- Sérelmezzük, hogy a matematikát és a történelmet már nem lehet idegen nyelven tanítani, hiszen 1987-től a két tanítási nyelvű iskolákban a matematika, a történelem, a fizika, földrajz és biológia tantárgyakat kellett idegen nyelven tanítani, amely arányosan fedte le a reál- és humán tudományokat - érvelt az államtitkárnak írott levelében Gaál Tibor, a Kodály Zoltán Gimnázium igazgatója.

Az iskola egyébként az első tíz hazai intézmény között volt, amely ilyen tagozatot indított, először olasz, majd később már spanyol nyelven is.

Pécsi érvek: volt, amit már el is fogadtak

- Túlságosan magas mérce az, hogy minden egyes diáknak sikerrel kell letennie középfokú nyelvvizsgát, ennek ellenére alapvetően egyet értünk azzal, hogy javítani kell az oktatás minőségét. Bármikor előfordulhat viszont, hogy ez egy vagy két tanulónak nem sikerül, s ez már veszélyeztetné a tagozat létét. Egyebek mellett azt kértük a döntéshozóktól, hogy ezt az arányt mérsékeljék kilencven százalékosra - mondta el megkeresésünkre Zalay Szabolcs, a Leőwey Klára Gimnázium igazgatója, aki hozzátette: a KIE-n keresztül elküldött javaslatok gerincét pécsi észrevételek adták. Lapinformációk szerint ezt a javaslatot elfogadták a döntéshozók, valamint ugyancsak megmarad a lehetősége a matematika célnyelven való oktatásának, azonban úgy tűnik, a történelem esetében továbbra is hajthatatlan a minisztérium.

A matematika és a történelem esetén a szaktanárok hosszú távú tapasztalatokkal, kidolgozott tanmenetekkel, tananyagokkal, szakszótárral, hagyományokkal rendelkeznek - folytatta -, az új tantárgyak esetén hasonló szintig eljutni sok éves munka esetén lesz csak esély.

Gaál Tibor több - speciálisan a Kodályra vonatkozó - nehézségeket is felvet: a „kis" nyelvek - mint a náluk oktatott olasz és spanyol - sokkal nehezebb helyzetben vannak, ezeket ugyanis nyelv- és természettudományos szakpárként felvenni nehézkes az egyetemen.

- Ezért a fizika, kémia, földrajz és biológia tantárgyak idegen nyelven való tanítása szaktanár hiányában szinte megoldhatatlan. A felmenő osztályokban más tantárgyakat tanítunk idegen nyelven, így az átmeneti időszakban még nehezebb az óraszámok összehangolása, az idegen anyanyelvű tanárok kötelező óráinak biztosítása. A természettudományos óraszámok egyébként is minimálisak, ezekből nehezen jön ki egy-egy tanár óraszáma - hívta fel a figyelmet.

Gaál Tibor úgy látja, az általában humán érdeklődésű leendő diákokat elrettentheti, hogy a reáltárgyakat idegen nyelven kell tanulniuk úgy, hogy a matematikai szaknyelvet nem ismerik a célnyelven.

Az igazgató szerint tehát, ha életbe lép a rendelet, az további terheket ró a nebulókra.

Az érettségi tantárgyak száma nőni fog, hiszen a kötelező négy tárgyon kívül még legalább kettőből kell érettségizniük a diákoknak, hogy a két tannyelvű érettségi feltételéül szabott két idegen nyelven letett vizsga is meglegyen. Tehát legalább hat tantárgyból kell érettségit tenni, de az előre hozott érettségik korlátozásával előrehozott vizsgaként nem fogja tudni a diák ezeket, a terhelést elosztva hamarabb, teljesíteni - így az igazgató.

Balikó Gergő