Két keréken Pécsett

2010. június 19. szombat 19:59

Két keréken Pécsett
Pécs domborzati viszonyai, a belváros szűk utcái nem kedveznek a kerékpáros közlekedésnek, és a bicikliutak építésének, viszont próbálkozások sem igen voltak. Fejlesztési koncepciókban nincs hiány, a megvalósítás útjába azonban többnyire anyagi okok állnak: nincs pénz a kerékpárutakra.

„Pénz- és helyhiány az oka, hogy Pécsett kevés a kerékpárút" - vázolta fel a helyzetet Kelemen György, a Városfejlesztési Főosztály útügyi referense. A város területén belül inkább táblákkal, útfestésekkel való kijelölés lehetséges, külön út építésére kevés helyen van mód. „Fejlesztési tervek, építési engedélyek vannak, a költségvetésben azonban évek óta nincs elegendő forrás kerékpárutakra" - tette hozzá a szakember.

"A kerékpáros is vezető"

Ezt monjda Böröcz Károly, a Városi Rendőrfőkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának osztályvezetője, akit a pécsi kerékpáros közlekedés veszélyeiről, szabályairól kérdeztünk. Kiemelte, hogy „a januártól érvénybe lépő új KRESZ értelmében csak ott lehet egyirányú utcában a forgalommal szemben kerékpárral közlekedni, ahol ezt tábla is jelzi. Ilyen egyetlen helyen van Pécsett, a Köztársaság tértől a Magda Cukrászda felé haladó Nagyvárad utcában".
Elmondása szerint sokan nem tudják például, hogy a Jókai tér fokozottan korlátozott forgalmú gyalogos övezet, ahol 7 és 19 óra között kerékpárral sem közlekedhetnek. A megújult Széchenyi térre, mivel díszburkolatnak számít, a behajtás csak engedéllyel lehetséges, ez esetben viszont a kerékpáros áthaladhat a téren.
A rendőrség folyamatosan ellenőrzi a bicikliseket, félévente egy-két alkalommal nagyobb kontrollokat is tartanak. Böröcz Károlytól megtudtuk, hogy a nagyobb rajtakapások inkább a szőlővidéki utakon a középkorosztályban, ittas vezetés miatt vannak. A büntetés akár 20-30.000 Ft között is mozoghat. A városban főként a szükséges fényforrások hiánya miatt állítanak meg kerékpárosokat.

Találkozhatunk azonban a közeljövőben induló projektekkel: a Pellérdet Péccsel összekötő kerékpárútra már megvan a támogatás, amelyet annak fejében nyertek el a pellérdiek, ha az belekapcsolódik a majdan állami támogatásból, a Plázáig tartó kerékpárút folytatásaként épülő szakaszba, amely a terv szerint egészen Patacsig vinne a dél-nyugati elkerülő mellett. Ez utóbbira a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) érvényes építési engedéllyel rendelkezik, azonban arról nincs információ, mikor kezdik el az építését.

Folyamatosan csúszik a Magyarürögi útról induló, Pécset Orfűvel összekötő kerékpárút átadása. Információnk szerint a kivitelező nem tartja valószínűnek a szeptember előtti megnyitást, ugyanis a nagy esőzések jelentős mértékben beleszóltak az építkezésbe.

Kelemen Györgytől megtudtuk, hogy van olyan pályázat, melyet pénzhiány miatt vontak vissza. Így a Budai Vám és a Kénes út között tervezett, a régi vasúti töltést igénybe vevő kerékpárút hiába nyert támogatást. Ennek folytatásaként a Kénes úttól a Mecsextrém Parkig az erdészet készített útvonaltervet, mely azonban nem nyert támogatást. Kozármisleny is próbálkozik, hogy biztonságos kerékpáros közlekedést biztosítson Pécsre, törekvésük azonban a város támogatása nélkül a teljes út megépítéséhez nem elég.

A belvárosban a városkép és a szűk utcák miatt szinte lehetetlen, hogy kerékpárutak épüljenek, így erre vonatkozó koncepció nem is nagyon készül. Viszont a város közútfejlesztési elképzeléseiben többnyire kerékpárutak is szerepelnek, a fejlesztési tervek mégsem jutnak el a megvalósításig. Az EKF keretében egy rövid útszakasz megépült a Felsővámház utcában, de nem tud hozzákapcsolódni egy nagyobb úthálózathoz.

Képünk illusztráció.

Takács Tímea