Kátyútenger: munka, ami nem látszik
2009. február 19. csütörtök 20:07

Az utak legnagyobb ellensége az az időszak, amikor a fagyos és az enyhébb, ám csapadékos napok váltogatják egymást - vallják mind a megye, mind a város útjainak fenntartásáért felelős vállalatok szakemberei, elismerve: az elmúlt hetekben "osztódással szaporodtak" szerte Baranyában az autósokat bosszantó, a motorosok számára pedig életveszélyesnek számító gödrök.
Borbás László, a Magyar Közút Kht. osztályvezetője azt mondta lapunknak, a megye több útján már dolgoztak azzal az (egyébként csak ideiglenes védelmet nyújtó - a szerk.) eljárással, amellyel a mínuszok közepette is lehet kátyúzni. Elmondta, eddig 1800 darab lyukat tömtek be a megye közútjain, ezek pedig 130 tonna aszfaltot nyeltek el.
Igaz, tette hozzá, a mostani, csapadékos időjárásban nem dolgoznak, mert értelmetlen lenne, csak az úthibákra figyelmeztető táblákat helyezték ki. Borbás szerint február végétől a hatos út városi- és kivezető szakaszainak javítása kezdődik el, emellett a Komlóra vezető 66-ost is foltozni fogják. Mint mondta, lesz munkájuk bőven, "de nincs több lyuk, mint tavaly ilyenkor".
Faragó Antal, a városi úthálózat kezelését végző társaság osztályvezetője közölte: csak a balesetveszélyes - azaz éles szélű és mély - gödröket töltik fel a drága burkolóanyaggal, s e munkát is főként a buszközlekedési útvonalakra korlátozzák. A holding illetékese azt mondta, nemsokára elérik a hatvan tonnát a felhasznált anyag tekintetében, ami - becsléseik szerint - ezer darab kátyú eltüntetését jelenti.
Mindkét szakember azt mondta, az időjárás függvénye, hogy a "tűzoltás" után mikor lehet normális felújításokra sort keríteni. Elismerték ugyanis, hogy a hidegben végzett, sziszifuszi munka eseti kezelést nyújt csupán, viszont azt ígérik, márciusban már átfogóan reparálják útjainkat.
A legrutinosabb közlekedőknek számító taxisok szerint azonban idén télen a fent állítottakkal szemben nem sok minden történt - legalábbis látszatja nincs a nagy munkának.
Kovács József, a pécsi Volán Taxi Kft. ügyvezetője azt mondja, kollégái naponta mérgelődnek a lyukak miatt, nem egy esetben a kocsik sínylik meg a kátyútengert. Közölte: a gödrök közötti viszonylag jó állapotú út megtalálása egyre nehezebb feladatot jelent, a fent sorolt munkák eredményével pedig alig találkoznak.
Ennek fő oka szerinte, hogy az üzemeltetők alvállalkozói roppant hanyag munkát végeznek. Több szemtanúja is van azokra a módszerekre, amelyekkel dolgoznak a "szakemberek": az előkezeletlen gödröket sok esetben egyszerűen kiöntik a drága, hidegben használatos anyaggal, majd egy munkás egy döngölővel igyekszik azt - kevés sikerrel - szintbe hozni. Mindezt szerinte többször esős időben végzik, amiből egyenesen következik: pár nap múlva ugyanott, ugyanakkora lyuk jelenik meg.
Tegyük hozzá: lapunknak is megerősítették több forrásból, hogy a fenntartók által felkért alvállalkozók gyakran további cégeket vonnak be a javításokba. Ez pedig azt jelenti: minél távolabb kerül a megrendelő a munkástól, annál drágább lesz a ceh, miközben az ellenőrzés, garancia-érvényesítés is csorbát szenved. Információink szerint egy száz forintért megrendelt javítás esetén jó, ha 60-70 forint marad a konkrét kivitelezést végző alvállalkozónál - a többi szétterül a rendszerben, ahogy a "hideg aszfalt" pár hét alatt az úttesten.
Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Késő este pótlóbuszok járnak Mohács...
- Böde az élvonal történetétnek...
- Vajon a májussal a szokatlanul hűvös...
- Helyszínelés miatt állt le reggel a...
- Lottó, lottó, a heti remény: itt van...
- Vandál pusztítás a Barbakánnál:...
- Volt egyszer egy Tejbisztró:...
- Gázolt a vonat, késtek a járatok a...
- Mohácsi drogdílert kapcsoltak le a...
- Repültek a kukák, dőltek a leanderek...