Karácsonyi ellenőrzések: nem voltak nagy bukták, szándékosan nem verték át a vevőket
2016. január 08. péntek 10:30

A Baranya Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztályának munkatársai befejezték és értékelték a karácsonyi ünnepkörhöz köthető termékekkel kapcsolatos ellenőrzés-sorozatot.
A kormányhivatal közlése szerint az ellenőrzések célja évek óta nem változott: nevezetesen a vásárlások szabályszerűségének biztosítása, a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme, valamint a nem biztonságos termékek kiszűrése. A helyszíni hatósági ellenőrzések elsősorban a széles fogyasztói tömegeket vonzó nagy áruházláncok üzleteire, bevásárlóközpontokra koncentrálódtak. A fogyasztóvédelmi felügyelők azonban szaküzletekben is vizsgálódtak, mint például élőhalat értékesítőknél, játéküzletekben és természetesen nem maradtak ki a fenyőárusok sem.
A vizsgálatok szempontjai az árfeltüntetés és áralkalmazás, az akciók megvalósulásának és valóságtartalmának ellenőrzése, a fogyasztói többletköltség előidézésének kiszűrése, a veszélyes termékek felkutatása volt. Kiemelt figyelem irányult a fényfüzérek vizsgálatára, azonban az ellenőrzések során csak megfelelő termékekkel találkoztak a fogyasztóvédelmi felügyelők. Ez a tény megnyugtató, hisz a korábbi években minden karácsony előtt sor került az áramütés-és tűzveszélyes fényfüzér forgalmazása miatti eljárás lefolytatására, forgalomból történő kivonásra.
A legtöbb feltárt hiányosság emberi mulasztásra, a kiszolgáló személyek tapasztalatlanságára, esetleg figyelmetlenségére vezethető vissza. A legáltalánosabb hibák a tömegre értékesített termékek mérése során volt tapasztalható. Csomagolóanyag tömegének a termék tömegébe való belemérése, illetve a nem hitelesített mérleg használata sajnos igen gyakran előfordult. Súlyos árfeltüntetési hiányosságot az ellenőrök nem tapasztaltak, azonban áruházláncok esetében most is előfordult, hogy nem a ténylegesen fizetendő árat tüntették fel.
A karácsonyi időszakban szándékos megtévesztésre irányuló magatartást, kereskedelmi gyakorlatot nem észlelt a hatóság.
Az ünnepekhez köthető az a tény is, hogy ebben az időszakban ugrásszerűen megnő a hatóságot telefonon megkeresők száma. Az érdeklődők döntő többsége a szavatossági, jótállási jogokkal kapcsolatosan kér tájékoztatást. Jellemző, hogy az állampolgárok részletesen elmondják a konkrét esetet és így már „személyre szabott" tanácsot kapnak a szakemberektől. Összességében megállapítható, hogy érzékelhető a tudatos fogyasztói magatartás erősödése, a vásárlók jóval tájékozottabbak, felkészültebbek és nem utolsó sorban bátran élnek a fogyasztói alapjogok egyikével, az igényérvényesítési lehetőséggel.
Képünk: illusztráció.
Forrás: Baranya Megyei Kormányhivatal - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Fotelból szállt fel a füst a Füst ucában
- Vizesárokba zuhant egy személyautó...
- Igen hűvös éj után napsütéses napunk...
- Újabb baranyai drogdílert kaptak el a...
- Sikerrel járt a keresés, épségben...
- Idén is a baranyai tűzoltó,...
- Drogot találtak a rendőrök egy...
- Élőláncot alkotva keresnek egy...
- Mától a háztartási cikkekre is...
- Volt egyszer egy Tejbisztró:...