Hargitai szerint mielőbb lépni kell

2009. május 09. szombat 21:43

Hargitai szerint mielőbb lépni kell
Míg a pécsi városházán nemrégiben a Pannon Volán városi tulajdonba vételéről egyezkedtek, a Széchenyi tér másik oldalán a megyei önkormányzat a Baranya tömegközlekedésében részt vevő cégeket számoltatta be, hogy részben választ találjon a foglalkoztatási és szociális problémák egyik gyökerére. Mint kiderült, főleg a legtöbbek által használt helyközi buszközlekedésben egyre riasztóbb a helyzet.

Az ezredforduló óta rohamosan csökken az buszozók száma. Vagy mert az emberek képtelenek megfizetni a tarifákat, vagy mert lakóhelyük felé nem közlekednek kellő sűrűséggel a járművek. A megyében ezért - a már nem sokkal drágább - autóra váltott a korábbi utasok egy része, s félő: amennyiben a maradék kedvezményeket is befagyasztja a kormány, akarva akaratlanul elsorvasztja a az aprófalvas megye számára létkérdést jelentő tömegközlekedési céget, a Pannon Volánt.

Hargitai János, a megyei közgyűlés kereszténydemokrata elnöke azt mondja, a helyközi közlekedés biztosítása állami feladat, amelyet egyre gyatrább szinten látnak

Felterjesztés lehet

Hargitai szerint tisztán látszik: az állam, magát összehúzva, a nagyvárosok tömegközlekedését támogatja, míg a vidéken élők nyomorát nem hajlandó észrevenni. Az elnök azt mondja, a mostani figyelmeztetés után a felterjesztés jogával is élni fognak, amennyiben nem érkezik pozitív jelzés a fővárosból.

el. A volántársaságok támogatása egyre kisebb mértékű, tette hozzá, miközben a viteldíjakhoz sem biztosítanak elegendő mértékű kedvezményeket - ráadásul a Bajnai-csomagban további megszorító intézkedések szerepelnek.

E prés következménye a megyei vezetés szerint, hogy a baranyai kistelepülések lakói ötödével kevesebbet buszoznak, mint az ezredfordulón, holott a közlekedési eszköz nem egy zsákfalvas településen élőnek a munkát, a megélhetést jelenti.

Az elnök rámutatott, a kormány lépéseivel láthatóan egyre inkább kivonul a vidéki Magyarországról, gyengeségének beláthatatlan következményei lesznek. Mint mondta, amennyiben tovább spórolnak a helyközi közlekedés támogatásán, további, immár drasztikus utasszámcsökkenésre kell felkészülni, s az amúgy is foglalkoztatási problémákkal küzdő Baranyában élők egy részének a munkába járása sem lesz garantálható.

A támogatások megnyirbálása, a csökkenő utasforgalom ugyanis a tömegközlekedési céget is kényszerhelyzetbe hozza: kiadásai fedezése miatt a viteldíjait kell megemelnie - a kör pedig bezárul.

Archív képünk a régi, lestrapált buszokat felváltó új gépállomány bemutatóján készült.

Korb Zoltán - Fotó: MTI