Hargitai János: akár a tervezett határidő előtt is elkészülhet az M6-os befejező szakasza

2022. július 06. szerda 08:49

Hargitai János: akár a tervezett határidő előtt is elkészülhet az M6-os befejező szakasza

Két nap alatt a helyére kerül a Villány-Mohács vasútvonal M6 autópálya felett átvezető ívhídja. A betolás megkezdésekor a fejlesztés aktuális helyzetéről Dr. Hargitai János, a térség országgyűlési képviselője, Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője és Sereg Tamás, a Duna Aszfalt Zrt. hídépítési területi igazgatója tartott sajtótájékoztatót. 

 

 

Az M6 autópálya Bóly-Ivándárda (országhatár) közötti 20 kilométeres szakaszán 3 külön szintű csomópont (M6-M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont), 7 db aluljáró, 6 db vízfolyás feletti híd, 1 db felüljáró, 1 db külön szintű vasúti keresztezés és 1 db vadátjáró kiépítése valósul meg.

Nagynyárádon komplex pihenőhelyet alakítanak ki, Ivándárda közelében pedig komplex ellenőrzőhely létesül. Az autópályaszakasz üzemeltetését a Barbarcon épülő mérnökségi telepről biztosítják.

A nagy tömegű földmunkák, és töltésépítések zömében elkészültek, melynek köszönhetően elkezdődhetett a pályaszerkezet építése, jellemzően az autópálya jobb oldalán.

Jelenleg a ckt-betonréteg terítése van folyamatban, majd ezt követi az aszfalt alapréteg építése. Az útépítéssel együtt halad a vadvédőkerítés építése is.

A babarci mérnökségi telepnél megkezdődtek és folyamatosan zajlanak a legfontosabb épületek - iroda-, műhely- és raktárépület - és a sótároló magasépítési munkái.

Ezen kívül megkezdődött az ivándárdai komplex ellenőrzőhely útjainak pályaszerkezet építése is.

A fejlesztés részeként épül meg a 73 méter hosszú, vasúti acél ívhíd, mely a Villány-Mohács vasútvonalat vezeti át az autópálya felett. Kialakításának érdekessége, hogy az autópálya építéséhez szükséges bevágást a híd elkészültét követően alakítják ki.

A híd építését úgy kell megszervezni, hogy a vasúti forgalom a lehető legkevesebb ideig legyen akadályoztatva. A hídfőket 2021 októberében és 2022 márciusában egy-egy rövid vágányzár alatt készítették el.

A híd szerkezetét a vasúti pálya mellett kialakított, a végleges pozíciónak megfelelő szerelőterületen szerelték össze és megfeszítették a függesztőkábeleket is, így a szerkezet szinte teljes készültségben várja a helyére tolását.

A szerkezetet egy rövid - 2022. július 4-22. - közötti vágányzári időszak keretében fogják keresztirányban a helyére tolni, majd ráépítik a vasúti pályát.

A tolást egy 100 tonnás hidraulikus munkahengerrel, a tolópályára hegesztett ütközők segítségével végzik. A híd mozgatása kis sebességgel (10-20 cm/óra) történik.

Dr. Hargitai János, a térség országgyűlési képviselője elmondta: a NIF Zrt. és a munkálatok jelenlegi állása szerint is tartható az autópálya 2024 tavaszáig történő befejezése, sőt, akár korábban is elkészülhet.

Jó hír, hogy a horvát közlekedési miniszter a napokban azt mondta: őszig elkészül az eszéki hídtól Pélmonostorig tartó, 17,5 kilométeres autópályaszakasz, amellyel így már csupán egy 5 kilométeres szakaszt kell nekik a határig megépíteniük, melyet 2024-re terveznek szomszédaink.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője, a projekt aktuális és várható eredményeivel kapcsolatban azt mondta: A Bóly-Keleti csomópontnál lévő, az 5703 j. (Nagynyárádi út) úton átvezető műtárgy és a hozzávezető két körforgalom elkészült, várhatóan július végén lesz a forgalomba helyezésük, így a műtárgy alatt az autópálya tovább lesz építhető.

Sereg Tamás, a Duna Aszfalt Zrt. hídépítési területi igazgatója hangsúlyozta: A híd mozgatása a tolópályákon egyszerre, azonos sebességgel kell, hogy történjen, elkerülve a tolás közbeni esetleges befeszülést. Tolást követően felhúzzák a hídra a síneket, beállítják és aláöntik őket; továbbá elvégzik a híd próbaterhelését is. A vasúti forgalom 2022. július 23-án indulhat el újra. A következő lépésben a híd alól kibontják a vasúti töltést és az autópálya bevágást, ezek után készül majd el az autópálya pályaszerkezete.

A projekt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést az S-D 2020 M6 Konzorcium végzi nettó 88,6 milliárd forint értékben.

Forrás: NIF Zrt.