Halálközelben az M6-oson

2010. június 27. vasárnap 18:59

Halálközelben az M6-oson
A Budapest és Pécs között az utazóközönségnek nemrég átadott M60 autópálya megköveteli az autósoktól a figyelmet. Különösen igaz ez az alagutak környékén, ahol a honi viszonylatban újdonságként hatnak eme műtárgyak. Egyik olvasónk a minap kereste meg lapunkat azzal, hogy megossza velünk nem éppen mindennapi élményét az új autópálya biztonságával kapcsolatban.

Az országosan ismert, szakmájában meglehetősen neves egyetemi oktató szerda este a fővárosból tartott hazafelé egy spontán kialakult konvojban - amely vélekedése szerint feltehetőleg azért haladt felettébb fegyelmezetten, mert a sor elején véletlenül egy rendőrautó haladt -, amikor fél kilenc előtt néhány perccel az első alagút közepén, a kanyarban hirtelen egy személygépkocsi jött velük szembe. Innentől olvasónk e-mailjét idézzük:

"A rendőrkocsi szirénázva megfordult és az „őrült" után indult. A kezdeti halálfélelmet követően néhány száz méter után újabb gépjármű, majd a következő alagútban már egy kamion próbál haladni szemben velünk - jobb híján mindenki dudál, lassít és lehúzódik. Az alagút kijáratánál látható volt, amint autópálya munkások terelik a forgalommal szemben a másik oldal forgalmát - mindenfajta figyelmeztetés, korlát, és - ilyenkor kitenni kötelező - bóják nélkül."

Felvetődik a kérdés: ha előre óva intették az autósokat, hogy fokozottan figyeljenek az autópályán való biztonságos közlekedésre, hogyan történhetett meg, hogy kis híján tömegkarambol következett be?

Az M6/60-on lévő négy alagút rendőri ellenőrzését a Bátaszéki Autópálya Alosztály látja el. Érdeklődésünkre Kőrösi Tamás százados, az egység vezetője azt mondta, az idő tájt karbantartási munkálatok miatt alagútzár volt érvényben, ezért a forgalmat technikai okok miatt terelték el. Elmondása szerint az üzemmérnökség kompetenciája a javítási munkák elvégzése, de ők, mármint a zsaruk nem kaptak semmiféle értesítést és tájékoztatást.

Ennek némileg ellentmond az autópálya üzemeltetéséért felelős Mecsek Autópálya Zrt. diszpécserének álláspontja, aki szerint az ilyen munkálatok esetén mindig  tájékoztatniuk kell az Útinformot és a közlekedésrendészetet is. Hozzátette, hogy - szerinte - az alagútban a kérdéses időszakban láthatóak voltak azok a táblák, amelyek figyelmeztették az autósokat a megváltozott körülményekre. A szakember szerint "az a baj, hogy a közlekedők nem tekintik táblának az úgynevezett VMS-táblákat, a változtatható jelzésképű elektronikus táblákat, azaz nem veszik figyelembe a rajta megjelenő információkat."

Ezzel nem ért egyet érintett autósunk, aki, amikor elmondtuk neki a diszpécser véleményét, azt mondta, több százezer kilométert tett már meg, sokat járván külföldön is, s nehezen hiszi, hogy egy egész konvoj figyelmen kívül hagyna egy jól látható jelzést. Szerinte nem is volt ilyen, de ha lett volna is, a legfőbb baj, hogy az elterelést sokkal korábban kell(ene) jelezni, hogy mindenki időben észrevegye a változást.


Archív képünk az M60-as autópálya egyik alagútjának műszaki átadásakor készült.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva