Gratulálunk: ismét jön az elsőajtózás!

2009. május 20. szerda 19:55

Gratulálunk: ismét jön az elsőajtózás!
Mint azt a Pécs Közlekedési Zrt.-től megtudtuk, hamarosan ismét visszaállítják a korábban a botrányos körülmények miatt egyszer már felpuhított első ajtós szabályt, azaz azt újra a teljes üzemidőre kiterjesztik. Emellett ma már ismét annyi ellenőr vizsgálja a jegyeket, bérleteket, mint ősszel. Bár csak négy főt alkalmaznak e célra, a további 25-30 ember is a cég más területen dolgozó alkalmazottai közül kerül ki.

Őket a PK.Zrt. szerint megbízási szerződéssel foglalkoztatják: határozott időre kötik meg velük a kontraktust, s maximálisan havi harminc óra munkát engedélyeznek így egy-egy dolgozójuknak.

Egy általunk megkérdezett gazdasági jogász szerint járható ez az út, bár elismerte: a megbízási szerződéseket lehet színlelt munkaügyi szerződéseknek is tekinteni bizonyos esetekben. Az biztos, mondta, hogy így nem lehet szó alá- és fölérendeltségi viszonyról, s a munkáltató széleskörű utasítási, irányítási és ellenőrzési jogosítványa sem él.

A neve elhallgatását kérő jogász a formula kapcsán általánosságban elmondta: a megbízott önállóan látja el tevékenységét egy bizonyos feladatra, kötött ideig, s munkaeszközeit sem a cég biztosítja. Érdekes ugyanakkor, hogy a társaság képviselője által lapunknak elmondottakkal szemben egyik olvasónk kérdésére úgy felelt egy "szabadidős ellenőr": mindössze társadalmi munkában segít cégének.

Ugyancsak új információ a társasággal kapcsolatban, hogy a korábban a járatok összevonását és hétvégi ritkításait, a reggeliek sűrítését is valószínűleg tartalmazó új menetrend csak ősz után készülhet el. Az önkormányzat és a PK Zrt. ugyanis olyan pályázati forrásokhoz jutott, melyek felhasználásával az utasszámlálást, s a teljes körű utazási igények, illetve szokások felmérését is képesek elvégezni.

A hiteles adatokat biztosító felmérésekre az őszi hónapokban kerülhet sor, ezután jöhet a vonalhálózat és menetrend újragondolása - közölték lapunkkal.

Azt is megtudtuk, hogy a társaság hajthatatlan: bár az utasok elégedetlenkednek, ingerültté válnak a nemrég bevezetett elsőajtós rendszer miatt, azt ismét ki fogják terjeszteni az összes járatra és a teljes üzemidőre, mert a "tapasztalatok szerint szükség van erre".

A jogászok véleménye megoszlik abban a tekintetben, hogy perelhető-e a cég az elsőajtózás miatti sorozatos (pl. munkahelyi) késések miatt. Mint vélekednek, a tájékoztató táblán előre levédi magát azzal a társaság, hogy előfordulhatnak késések, s ha ezek gyakorivá válnak, úgyis átírják a menetrendet.

Egy, a buszmenetrend be nem tartása miatt elszalasztott üzlet, vagy állás miatt azonban egy próbapert megérhet ez az ügy szerintük is.


Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva