EKF-év: nem nőtt az érdeklődés

2010. március 07. vasárnap 19:05

EKF-év: nem nőtt az érdeklődés
Alábbi cikkünk feldolgozásakor annak kívántunk utánajárni, vajon a Péccsel kapcsolatos ajándéktárgyakat forgalmazó kereskedők, illetve az ország más részein pécsi jellegű kiadványokat, borokat forgalmazók éreznek-e bármilyen forgalomnövekedést az immár két hónapja tartó EKF-évnek köszönhetően? Bár a Pécsi Újság.hu által megkérdezett boltosok legtöbbje szerint a minimális forgalom a kereskedelemben amúgy is döcögős évkezdet és a jelenleg is folyó köztérfelújítások számlájára írható, az ország más részeiben is árusító könyvkereskedők szerint sem jobb a helyzet a pécsi kiadványokkal kapcsolatban.

Elsőként a kisebb, helyi ajándéktárgyakat (Pécs-polót, -bögrét, -kerámiát, -szatyrot és -öngyújtót stb.) árusító üzleteket kerestük fel, ahol kiderült, idáig nagyon gyenge forgalmat produkált a 2010-es esztendő. Amit el tudtak adni, az is a legolcsóbb ajándékok kategóriájában volt realizálható. A legutóbbi nagy slágernek a Pécset ábrázoló hűtőmágnest nevezték a boltosok, akik kivétel nélkül állították, ebből adtak el a legtöbbet az utóbbi időben.

A Pécs-könyveket sem keresik jobban

Sem országosan, sem pedig városi szinten nem érzékelt növekvő keresletet a tavalyi évhez képest a Pécset tematizáló kiadványok iránt az Alexandra-könyvesbolthálózatot fenntartó Pécsi Direkt Kft. - tudtuk meg a cég kereskedelmi vezetőjétől.
Árvai Ildikó szerint ráadásul a jelenleg forgalomban lévő közel ötven ilyen kiadvány iránti kereslet nem éri el a 2009 hasonló időszakában tapasztalhatót sem. Amennyiben nem lenne gazdasági válság, úgy elképzelhető, hogy akár a Pécs-könyvek iránti érdeklődés növekedésével is lehetne számolni, de ez semmiképp sem lenne számottevő - összegezte véleményét.
Kérdésünkre válaszolva azt mondta, az említett kiadványokból hagyományosan helyben, tehát Pécsett adtak el a legtöbbet - az EKF miatt tehát országos viszonylatban egyelőre (?) nem nőtt a kereslet Pécs iránt, tehetjük hozzá.

- Az ehhez hasonló apróságok, olcsó ajándékok mennek: hiába szeretnék igényesebb készletet tartani, úgy tűnik, csak az ár számít a vásárlóknak - kesergett a Király utca közepén található bolt üzemeltetője, aki alig érzékel valamit a Pécsre érkező külföldiek jelenlétből. "Ha pedig jönnek, ahogy a turizmusszervezők állítják, akkor alig-alig jutnak el a Király utcáig, mivel a köztér-felújítások miatt a turistabuszokat a Barbakánnál állítják le" - fűzte hozzá. A kereskedő szerint a problémára mindenképp megoldást kell találnia, különben a jelenleginél is jobban ellehetetlenül a belváros kereskedelme.

Tőle nem messze dolgozó kollégája is a Széchenyi téri munkálatokat okolja a csökkenő forgalomért, amely mellett még a gazdasági válság hatását is megemlítette.

Ezzel szemben a Jókai téren üzemelő kisebb bolt vezetője szerint igenis érezhető a turisták mozgása. Ő úgy látja: a főként itthonról érkező vendégek a már említett kisebb ajándékok mellett gyakran érdeklődnek a Pécs2010-es programokkal kapcsolatos ismertető anyagok iránt.

- Folyamatos az érdeklődés Pécs jellegzetes bora, a cirfandli iránt, ugyanakkor mérsékeltebben keresik a Pécs2010-es évad hivatalos borait - tudtuk meg a Széchenyi téren található, főként prémium kategóriás borokat árusító szaküzlet ügyvezetőjétől.

A Palatinus Szállóval szemben, múlt év novemberében nyílt üzletben is széles borkínálattal találkozhatunk. Mint megtudtuk itt főként a Pécsi Püspöki Pincészet termékei és az egyedi pécsi címkével ellátott, de nem helyi nedűt tartalmazó borok iránt érdeklődnek a legtöbben.



Balikó Gergő - Fotó: Kováts Judit