Csak a vize mentheti meg Harkányt - meg talán az oroszok

2011. április 24. vasárnap 19:22

Csak a vize mentheti meg Harkányt - meg talán az oroszok
A Mecsek Tours első emberének, Herke Attilának a neve még az állami fennhatóságú idegenforgalom idejéből csenghet ismerősen: évekig az IBUSZ pécsi regionális vezetője volt. Ma az említett baranyai utazási iroda első embere, a négycsillagos harkányi Dráva Hotel ügyvezető igazgatója és a harkányi Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) elnökségi tagja. Felkerestük, és Harkány (Baranyától nem elválasztható) idegenforgalmi helyzetéről, kilátásairól kérdeztük. Valamint arról, mégis milyen ötlettől vezérelve emeltek hét nyelven beszélő, közel egymilliárdos idegenforgalmi komplexumot egy, pillanatnyilag a csőd szélén egyensúlyozó, masszívan csökkenő vendégszámú fürdővárosban - harmadrészben EU-s támogatásból.

Harkány baranyai idegenforgalomban betöltött szerepe még ma is jelentős, noha fénykorát már rég maga mögött hagyta: a közel 4000 lelkes kisváros az eladott vendégéjszakák számát tekintve valamikor még Péccsel is vetekedett. Forgalma a rendszerváltás óta folyamatosan csökken, az elmúlt 5-6 évben észrevehetően zuhant, mára pedig kritikussá vált. Látványos hanyatlása közepette azonban - nem egészen egy év alatt - valóságos kempingparadicsom nőtt ki a Mecsek Tours idegenforgalmi vállalat többségi tulajdonában álló, siralmas állapotban lévő Termál Kemping helyén.

- Harkány már jó ideje kénytelen volt elköszönni megszokott, évi egymilliós vendégforgalmától. A kisvárosban közmondásos, hogy nincs az a fizetővendéglátós, szállodás, éttermes vagy lacikonyhás, aki ne panaszkodna évek óta a gyérülő vendégszám miatt. Mi a helyzet ma: jogos a panasz?
- Az elmúlt két évtizedben Harkány valóban lemaradt a hazai, hasonló idegenforgalmi adottságú településektől. Úgy tűnik, most érte el a mélypontot, tekintettel arra, hogy míg a jeles ünnepekkor - mint például a szilveszter, vagy a húsvéti hosszú hétvége - korábban még a legjobban lepusztult fizetővendég-szállásokat is ki lehetett adni Harkányban, most, húsvétkor képtelenek voltunk itt a Drávában is teltházat produkálni.

- Ez országos, regionális vagy speciálisan harkányi jelenség?
- Ennyire rossz foglaltsági arány úgy gondolom, Hévízen vagy Budapesten nem jelenik meg annyira, mint mondjuk a Dél-Dunántúlon. Ennek oka lehet részben a közlekedési költségek drágulása, részben az, hogy kevesebb pénzt fordíthatnak az emberek olyan „luxusra", mint például nyaralás, vagy év közben egy-egy hosszú hétvége szállodában.

- Ilyen idegenforgalmi-gazdasági körülmények között adja magát a kérdés, hogy mégis miben bízott a Mecsek Tours, amikor ilyen nagyságrendű idegenforgalmi beruházásba fogott - egyáltalán, miben bízhattak a pályázati pénzek felett diszponáló szakemberek?
- Hogy mi miben bíztunk annak idején, amikor ez elindult, azt tudjuk...

- Annak idején?
-
2006-ban pattant ki az ötlet néhány vállalkozó fejéből, hogy Harkányban szükség lenne profilváltásra. Adott volt a harkányi gyógyvíz, és ugyan nem volt kellően „megkutatva", de vannak rá hatástanulmányok, hogy rendkívül hatékony a psoriasis, azaz a pikkelysömör kezelésében. Erre alapozva indítottunk el egy kiemelt pályázati nagyprojektet, ami hosszú utat járt be. Röviden az történt, hogy végül a projekt vállalkozói része, a Termál Kemping és a Dráva Hotel be tudta fejezni a tervezett beruházását, a harkányi önkormányzat, a fürdő és a gyógyfürdőkórház esetében pedig mostanában dől el, hogy elindulhatnak-e.

- Vagyis önök elkészültek, a psoriasis-programhoz a férőhelykapacitás megépült, most pedig hátra dőlnek és várják, hogy a szakmai program is megvalósuljon?
- Semmiképpen nem dőlünk hátra. A psoriasis-program működik, hiszen a gyógyfürdőkórház nagy része teljesen megújult, korszerű körülmények között működik. Az a psoriasis-kezelő része nem készült még el, ahol az úgynevezett „fizetős" külföldi betegeket fogadhatják. És ugyanezt a fürdő sem tudja megteremteni. Most önerőt gyűjtenek. Az önkormányzattól pedig azt várjuk, hogy kulturált környezetet és városképet teremtsen a színvonalas vendégfogadáshoz. Szintén önerőt keresnek.

- Megtalálják?
- Nagyon rossz helyzetben van a város és a fürdő is. Ha befektetői tőkét nem sikerül szerezni, akkor félek, meghiúsulnak ezek a tervek. Ugyanis ha ennek a nagyprojektnek a 75%-ára nincs meg az önerő, akkor az egész bukik.

- Önök is buknak?
- Mi nem bukunk, hiszen tető alá hoztuk a beruházást. Abban az értelemben bukunk, hogy nem tudjuk azt a psoriasis-vendégkört megcélozni, amelyre berendezkedtünk. De a tekintetben is félig kész állapotban leledzünk, hogy hiába négycsillagos az a szálloda, ahol most beszélgetünk, ha kilép a hallból az utcára, ott egy ijesztő, félig lerombolt - vagy félig felépített, ki tudja - épületmonstrum látványa fogadja.

- Az egykor legendás Napsugár Szállóra gondol.
- Méteres gazban. És a muslinca-sor a fürdő szomszédságában, az elhanyagolt park, sorolhatnám. Habár történik most némi csinosítás, felújítás, minimális eszközbővítés. Ezenkívül, Harkány negatív spirálba került: a két- és háromcsillagos szállodák zöme harcol a cseh vendégekért, egymás alá mennek az árakkal - és ez óhatatlanul minőségromlást is produkál a szolgáltatásban. Mindezzel mi, magasabb kategóriások nem tudunk versenyezni. Nekünk számlát kell adnunk, számlát kell kérnünk, biztosítást kell kötnünk a fakultatív, buszos programokhoz - helyből 25-30%-kal drágábbak vagyunk, és nem mehetünk lejjebb. A harkányi „feketepiacon" a telepített cseh idegenvezető felveszi 10 euróért a vendégeket, beviszik őket Pécsre, ott valamilyen színvonalon vagy színvonalon alul elmondja, hogy mi szerinte Európa Kulturális Fővárosa, a világörökség része és az ókeresztény sírkamrák. Holott lehetne ezt méltó módon is.

- A Turisztikai Desztinációs Menedzsment volt pécsi vezetője, Sarkadi Eszter most a harkányi TDM-ben tevékenykedik. Elkezdődik valami?
- A harkányi TDM éppen az első pályázatán ügyködik. Reményeink szerint ebből megteremtődik egy irodai, informatikai és honlapháttér lehetősége. A városban három vagy négy - Pécsett már ismert és bevált - érintőképernyős, információs „kioszkot" helyeznek ki a közeljövőben. A következő, ehhez kapcsolódó pályázat már más nagyságrendű lesz, Harkány esetében elérheti a 100 millió forintot is. Abból indulhat majd a reklámozás és a marketing.

- Amikor Pécs elnyerte az Európa Kulturális Fővárosa címet, Harkányban és a környékén is egyfajta messiásváró hangulat alakult ki. Nem hiába?
- Úgy gondolom, hogy a siklósi Tenkes kapitánya-előadások és a villányi szüreti fesztivál az, ami hozott némi vendégkört tavaly Harkánynak, az EKF hozama szerintem minimális volt. Igaz, Bodrogi művész úr kétszer megszállt nálunk tavaly, éppen tegnap volt itt harmadszor...

A jelek szerint sok minden múlik Harkányban a pályázati pénzeken - avagy az egyelőre nem létező önerőn -, Herke Attila azonban elmondta: a már-már elveszített német, és a továbbra sem kellően meghatározó cseh turisták mellett újabb vonalat céloznak meg: az oroszokat. Voltak már ugyan próbálkozások Harkányban ez irányban, de most újra bíznak abban, hogy a Harkány iránt érdeklődő - és egyébként a jó vendégnek számító szerbekhez és horvátokhoz hasonló habitusú - orosz vendégkör új lendületet ad a város gyógyturizmusának.

Képünk
a Termál kemping átadóünnepségén készült.



Király Erika