Az országos trenddel ellentétben, a kereskedők szerint, Pécsen nem fogy jól a használt autó sem

2012. november 02. péntek 19:49

Az országos trenddel ellentétben, a kereskedők szerint, Pécsen nem fogy jól a használt autó sem

Minden hír szerint erősödik a használt autók piaca, a gépkocsival járók fiatalabbra cserélik járművüket - de csak néhány évvel újabb modellre, és főként kisebb értékű típusokat keresnek. Az új autók iránti kereslet évek óta a kereskedők elvárásainál szerényebb értékeket mutat, az összesített forgalom időnkénti javulása a céges flották cseréjének köszönhető. Cikkünkben utánajártunk, mi az aktuális helyzet a pécsi autópiacon.   

Elsőként Liszácz Mihályt, az AutóCity vezetőjét kérdeztük az új és használt gépkocsik forgalmát illetően. A szakember szerint a 2009-es évet tekintve, amely a válság első teljes éve volt, a piacon még több szereplő dolgozott, és nagyobb eladási számok jellemezték az autókereskedelmet. Azóta a forgalom több lépcsőben esett vissza, de 2010-ben már közelítőleg elérte a ma tapasztalható szintet.

Mára a használt gépjárművek piaca is csökkent, annak ellenére, hogy a magyar gépjárműpark átlagos életkora magas, a világviszonylatban számított átlagnak, és az Európai Uniós átlagnak is közel kétszerese, jellemzően 12,6-12,7 év. E mellett az átlagos futásteljesítmény is jelentős, gyakori a 100 ezer kilométeres érték, de a 200, vagy 300 ezer kilométer sem kirívó. A szakember úgy látja, hogy a korábbi közgazdasági feltevés, amely szerint a használt autók tulajdonosai körében a szerviztevékenység igénybevétele növekedni fog, tévesnek bizonyult. Véleménye szerint, akinek nem telik új autó vásárlására, esetleg újabb modellre való átállásra, annak a javíttatásra, felújításra sem futja.

Liszácz Mihály szerint a jelenlegi helyzethez jelentős mértékben hozzájárult a hitelfelvételi kedv csökkenése is. Ez utóbbi jelenség legfőbb oka a devizahitelek költségének kedvezőtlen alakulása, amit tovább rontott a hitelezés általános feltételeinek szigorítása. A fenti tényezők miatt a közeljövőben nem várható javulás, legalábbis ami a régió gazdaságát illeti, prognosztizált.

Lapunk kérdésére, hogy egy, az Európa más országaiban bevezetett kormányzati autócsere támogatási program meghozná-e a vásárlási kedvet, a cég vezetője egyértelmű igennel felelt. Mint elmondta, Németországban körülbelül 1,5 év alatt sikerült ezzel a megoldással a válság okozta első sokkot kompenzálni, bár az is tény, hogy az ottani visszaesés kisebb volt, mint hazánkban.

Egy neve elhallgatását kérő, korábban autókereskedőként dolgozó forrásunk még borúlátóbban nyilatkozott: saját tapasztalatai alapján, illetve a piacot ismerve kijelentette, hogy elsősorban az importőrök, illetve a bankok magatartása volt a mostani helyzet előidézője. A nyilatkozó úgy vélekedett, hogy akik még nem buktak bele az autókereskedelembe, azok is napról napra küzdenek a megélhetésért.

H. T. - Fotó: Dittrich Éva