Átadták követeléseiket a középiskolások Páva Zsoltnak

2013. február 08. péntek 08:22

Irodájában fogadta csütörtökön a pécsi polgármester a helyi középiskolások egy részének küldöttségét és mintegy negyedórás megbeszélésen tájékozódott céljaikról. A tanulók a sajtóhoz is eljuttatták azt a levelet, amelyet Páva Zsoltnak adtak át - az alábbiakban az üzenetet teljes terjedelmében közöljük:

"Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Közgyűlés!

Mi a pécsi Középiskolai Hálózat küldöttei, kéréssel és egyben javaslattal fordulunk Önökhöz!

Valódi, átgondolt, a jövőnk és az ország érdekeit maximálisan szem előtt tartó köz- és felsőoktatási reformot csak az érintettek bevonásával lehet kidolgozni és sikeresen bevezetni, ám az érdekelt társadalmi szervezetek 2011 ősze óta tett erőfeszítései a valódi egyeztetésekre kudarcot vallottak. Többek között, igyekeztek felhívni a figyelmet arra, hogy a központosítás felszámolja az iskolák problémamegoldó képességét, elsilányítja a közoktatás minőségét, de azóta az is nyilvánvalóvá vált, hogy az intézmények állami kezelésbe vétele sem volt megfelelően előkészítve. 

Így jártak a közgyűléssel - a KIHA csütörtöki beszámolója

"Hírül adtuk oldalunkon, hogy a mai városi önkormányzati ülés során, délután 3 órakor a pécsi Középiskolai Hálózat aktivistái levelet készülnek átadni a Polgármester úr és a közgyűlés részére, melyben kéréssel és egyben határozati javaslattal fordulnak a város képviselőihez. Célunk volt felhívni a figyelmet a jövőnkért való felelősségvállalás és a város jövőjét súlyosan befolyásoló, rossz döntések elleni tiltakozás fontosságára. Megtudtuk azonban, hogy a közgyűlés meglepően jól halad a napirendi pontok megvitatásával, még az ebédszünetet is mellőzték, ezért megpróbáltunk a tervezett időpontnál korábban odaérni, hogy minden képviselőnek átadhassuk levelünket. Amikor nem sokkal fél 3 után megérkeztünk, az ülés már a végéhez közeledett. Többen a karzaton foglaltak helyet, a közgyűlés termébe csak a levéllel érkező társunk ült be, várva a fölszólalás lehetőségét. Ekkor azt az üzenetet adták át neki, hogy a polgármester úr az irodájában várja. Egyikünk el is kísérte, ott azonban közölték velünk, a polgármester úr nem tud érkezésünkről, várniuk kell. Ez a rövid kitérő elég volt ahhoz, hogy mire visszaérkeztünk a terembe, a Közgyűlést már lezárták, a képviselők pedig sietve, szinte pánikszerűen, igyekeztek kifelé a teremből. A karzaton maradt középiskolások ugyan lelógatták transzparenseinket, a közgyűlés keretein belül már nem nyílt alkalmunk felszólalásra. Juhász Péter ennek ellenére az éppen távozó képviselőknek felolvasta levelünket, melyet csak páran hallgattak érdeklődéssel. Ezek után minden jelenlévőnek átnyújtottuk a levél egy-egy példányát (a hiányzó képviselők az asztalukon megtalálhatják), valamint a pécsi hallgatók, középiskolások, oktatók, tanárok és szülők által még decemberben megfogalmazott 13 pontos követeléseinket, megköszönve, hogy meghallgattak minket. Felkerestük a polgármester urat is, aki ezúttal fogadott minket. A körülbelül negyed órás beszélgetés során Dr. Páva Zsolt biztosított minket arról, hogy a levelet minél előbb elolvassa, valamint érdekeinket képviselni fogja. Kérdezett minket saját álláspontunkról, személyes tapasztalatainkról is, arról, hogy mi, mint középiskolás diákok, hogyan éljük meg a változtatásokat a mindennapokban, az iskolában. A beszélgetés végén megköszönte, hogy felkerestük, valamint ismét biztosított minket támogatásáról, jelezve, reméli, hogy a hétfői demonstráció békés keretek között fog lezajlani, és eléri majd célját. Mi is ebben bízunk, ezért várunk mindenkit február 11-én délután 5 órakor a 48-as téren!
Tiltakozásainkat az elmúlt év decemberében kezdtük akkor, amikor mi is megszólítva éreztük magunkat az egyetemisták kiállása és az arra érkezett reakciók miatt. Közös fórumokon gyűltünk össze az egyetemen, hogy az átalakítással és forráselvonásokkal kapcsolatos problémákat megbeszéljük. Véleményünket igyekeztünk mindenhol megfogalmazni, mindenkihez eljuttatni. A megoldáskeresés az, ami jellemzi hozzáállásunkat és úgy véljük, hogy van mire felhívnunk az Önök figyelmét is. Egy város foghatna össze, példát mutatva felelősségtudatból, azzal hogy megvédi a jövőjét.

Önök közt voltak olyanok, akik a szakmai ellenvéleményeket figyelmen kívül hagyva megszavazták az átgondolatlan központosítást. Miután a kötelező feladatok ellátásának nagy részét átvette az állam, az önkormányzat gyengülése is olyan veszély, amelyet nem hagyhatnak figyelmen kívül. Nem csak a minőségi közoktatás sorsa forog kockán, hanem az egyetem és a város sorsa is, ha továbbra is tétlenül nézzük az elhibázott döntéseket s a forráskivonásokat. Mi, akiket közvetlenül érint a köz- és felsőoktatás sorsa, már összefogtunk, hogy véleményünknek közösen adjunk hangot. Azonban a városban az egyetem és az itt élők érdekei szorosan összekapcsolódnak. Az egyetem a városban a legnagyobb munkaadó, a hallgatók tömege komoly vásárlóerőt képvisel. A munkalehetőségek mellett az egyetem adja az itt lakók számára a társadalmi felemelkedés lehetőségét is. Arra kérjük Önöket, hogy képviseljenek minket, mert az oktatás olyan hagyománya Pécsnek, amely csak értékekkel ajándékozta, és ajándékozza meg a várost mind a mai napig.

Azért fordulunk Önökhöz, hogy ezekben a kérdésekben határozottan képviseljék az itt tanulók és az itt élők érdekeit. Önök most talán úgy érzik, nem tehetnek értünk semmit. Mi is tehetetlenséget érzünk. Ezért élve a közös véleménynyilvánítás eszközével, tiltakozásunkat kifejezve, demonstrációt tartunk 2013. február 11-én, délután 5 órakor, a 48-as téren kezdve.

Tiltakozásra szólítjuk fel Önöket is! Kérjük, hogy a közgyűlés, fogadjon el olyan határozatot, mely szerint a közgyűlés az Országgyűléshez fordul, hogy felhívják a figyelmet arra, mivel járnak a forráselvonások az egyetemre, illetve a városra nézve. Valamint a közoktatásban kialakult állapotok kezelése érdekében kezdeményezzék a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény, valamint a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosítását.

Újra átnyújtjuk Önöknek a pécsi hallgatók, oktatók, középiskolások és tanárok 13 pontból álló, köz és felsőoktatás reformjára vonatkozó követeléseit, hogy érdekeinket képviselni tudják.

Előre is megköszönve kiállásukat,

a pécsi Középiskolai Hálózat
Pécs, 2013. február 07.

A pécsi Hallgatói Hálózat által szervezett "REUNION - a középiskolai és egyetemi polgárság első közös fóruma" keretében a jelenlévő diákok, hallgatók, tanárok, oktatók és szülők egyetértenek abban, hogy a kormány oktatáshoz való jelenlegi hozzáállása elfogadhatatlan. Az átgondolatlan, elhamarkodott és felelőtlen intézkedésekkel szemben az alábbi követeléseket fogalmazzuk meg:

1. Követeljük a köz- és felsőoktatás átfogó, szakmailag megalapozott reformját az érdekeltek bevonásával, akik a diákok, tanárok, szülők és az intézményfenntartók.

2. Ne korlátozzák az egyetemek szellemi, gazdasági és szervezeti autonómiáját.

3. Követeljük a forráskivonás azonnali leállítását és az eddigi elvonások kompenzálását. Az állam garantálja a minőségi felsőoktatás működéséhez szükséges folyamatos és átlátható finanszírozást!

4. A felsőoktatás finanszírozási rendszerének egyik elemét képezheti egy, a szakértők és érdekképviseletek bevonásával kialakított, méltányos tandíjrendszer, de ehhez szociális és teljesítményalapú ösztöndíjrendszer kidolgozását követeljük.

5. Ellenezzük a hallgatói szerződés jelenlegi formáját, mivel az EU szabad munkaerő áramlást biztosító alapelvével szemben áll. A kormány ne a hallgatói szerződéssel, hanem vonzó munkalehetőségekkel és európai színvonalú életkörülmények biztosításával tartsa itthon a fiatalokat!

6. A felsőoktatásban történő változtatásokat felmenő rendszerben kell bevezetni. A diákoknak törvénybe foglalt joga legyen, hogy középiskolába kerülésükkor ismerhessék a majdani felsőfokú képzésükre vonatkozó feltételeket.

7. Az államilag támogatott képzésbe való besorolás továbbra is az érettségi eredmények alapján működjön, de a második félévtől legyen lehetőség arra, hogy félévenként, évfolyamonként és szakonként változzon az önköltséges illetve az államilag támogatott tanulók köre a tanulmányi eredmény alapján, ezzel motiválva a diákokat tanulásra, a minőségi felsőoktatás érdekében.

8. Tiltakozunk a támogatott egyetemi férőhelyek önkényes, központi szétosztása ellen. Az államnak nem csak pénzben mérhető gazdasági hasznot hozó állampolgárokra van szüksége.

9. A szociálisan hátrányos helyzetű diákoknak biztosítani kell az egyetemekre való bejutás lehetőségét, valamint az egyetem sikeres elvégzésének feltételeit.

10. A speciális képzésmódot igénylő valamint a hátrányos helyzetű diákok oktatási intézményeitől ne vonják el a támogatást, illetve az eddigi elvonásokat kompenzálják.

11. Szükség van a szakmunkásképzés nyugati mintára történő átalakítására, perspektívára a szakmunkás létben, hogy ez reális alternatívája legyen a főiskolai és egyetemi képzéseknek.

12. A minőségi köz - és felsőoktatás érdekében követeljük a tanárok és oktatók korrekt bérezését és a megfelelő munkakörülmények biztosítását.

13. Követeljük a 21. század munkaerő-piaci sajátosságait figyelembe vevő életpálya tervezést és pályaválasztást érdemben segítő, támogató közép- és felsőfokú oktatást.

Mindezeket a demokratikus alapelvek, az esélyegyenlőség, a tudáshoz való hozzáférés szabadságának és a társadalmi mobilitás védelmében fogalmaztuk meg.

Pécs, 2012. december 20.