Agorafóbiás fiú a Pécsi Nemzeti Színház csetszobájában

2011. november 16. szerda 14:40

Agorafóbiás fiú a Pécsi Nemzeti Színház csetszobájában

A Pécsi Nemzeti Színház rendezője, Dömötör Tamás egy rendhagyó, de a mai cyber világot teljes mértékben tükröző darabot tűzött a színház műsorára a Pont com-mal, melynek premierjét november 18-án, péntek este nyolctól tartják.

Ízig-vérig mai történetet mesél el a Pécsi Nemzeti Színház november 18-i bemutatója. A középpontban a való életet gyakran felülíró, sőt felváltó virtuális világ, és ennek következményei: az elmagányosodás, s korunk jellegzetes betegsége, az agorafóbia áll.

A pont com című darab egy francia művészfilm forgatókönyvéből indult ki, végeredménye azonban kifejezetten mai magyar történet lett. A formabontó színházi nyelvet alkalmazó előadásban a színpadon kizárólag a főszereplő, Czukor Balázs (P. - Péter) játszik, a többiek egy másik helyiségből, webkamerán át jelennek meg.

- P. hét éve nem hagyta el a lakását. Agorafóbiás. Betegsége a súlyosabb fajtából való: lakásában sem tűr meg senkit. P. hét éve csak videofonon kommunikál a világgal. 

Tulajdonképpen teljes joggal vesz részt a társadalomban: betegség előtt jó állása volt, betegbiztosítása prémium kategóriás, mindene megvan, amire szüksége van a lét és lélek fenntartásához. Bizonyos aspektusból nézve élete irigylésre méltó. Legalábbis így látszik kívülről. De P. magányos. 

Mindenki elkövet mindent, hogy ne így legyen: az anyja - aki egyedül nevelte fel - mindennap jelentkezik. Pszichológusa immár hét éve próbálkozik, hogy betege valamikor elhagyhassa a lakását. Mellesleg társkereső klubba íratja P. -t, finom erőszakkal terelve egy igazi kapcsolat felé. A telefonos háztartási ügyelet embere segít, ha elromlik a porszívó, és tanácsot is ad - ha nem kérik, még akkor is.

Biztosítója még „call girl"-lel is szolgál adott esetben. P. -nek mégis hiányzik valami. A virtuális szexjátékok elodázzák ugyan a robbanás pillanatát, de a hiányt nem tudják eltüntetni. És akkor megjelenik Éva.

Csak a videofon képernyőjén persze. Éva nem sajnálkozik és nem akar jónak látszani. Éva az egyetlen, aki nem hiteget, mert ő maga sem hisz. Viszont ő az egyetlen, aki odamegy. És minden megváltozik. P. elhagyja a lakást, de majdnem az életével fizet érte - összegzett a rendező, Dömötör Tamás.

Forrás: pnsz.hu - Fotó: Körtvélyesi László