A minőségi munka - versenyelőnyt jelent
2010. december 02. csütörtök 09:07
Dr. Poór József, a kutatást irányító egyetemi tanár szerint „a válaszokból egyértelműen kitűnik, hogy a cégek kiemelkedő jelentőséget tulajdonítanak az emberi erőforrásnak." Így többek között említést érdemlő, hogy közel kétharmada a résztvevőknek a személyzet minőségét, tudását komoly versenytényezőként értékelte, illetva a munkaerő minőségi kívánalmát a cégvezetők még a napi működés fedezetéül szolgáló pénzügyi források menedzselésénél, megteremtésénél is nagyobb fontosságúnak tartják.
A válság szervezeti hatásaival kapcsolatban megállapítottuk, hogy a válaszadók többségének nem eredményezett az elhúzódó válság szervezeti zsugorodást, 12 %-uk a megváltozott körülmények ellenére növekedni is tudott.
Marjai Boglárka kutató szerint fontos arra is utalni, hogy „nem elhanyagolható azok aránya (44%), ahol a válság hatására csökkenteni kellett a foglalkoztatott létszámot".
A minőségi és mennnyiségi megújulást viszont nagyban gátolhatja az a tény, hogy a válaszadók pesszimisták árbevétel várakozásaikban. Kétharmaduk stagnálást vagy árbevétel zsugorodást prognosztizál az ez évi árbevételében. Nekik vélhetően további intézkedéseket kellett/kell foganatosítaniuk, hogy a cégműködés kockázatait kezelni tudják. A cégek mindössze 6%-ának várakozása tekinthető egyértelműen optimistának.
A válság hatásait csökkentő intézkedésekkel kapcsolatban a cégek első helyen a mindennapi működés költséghatékonyságának javítását és az új piacok feltárását jelölték meg válaszaikban. Természetszerűleg a költségek - akár fájdalmas lépéseken keresztüli - lefaragása lehet a leggyorsabban adható válasz a válság kihívásaira. A válaszadók által a másik ugyanilyen fontosságúnak értékelt tényező a piaci kapcsolatok szélesítése volt, amely már hosszabb távú, stratégiai tervezést is igénylő folyamatok eredőjeként valósítható csak meg. Nem véletlen, hogy a fontossági sorrendben a következő elemek a szervezeti hatékonyság növelése, új termékek bevezetése és a stratégia átdolgozása voltak.
A válaszadók a legkevésbé a létszámcsökkentést, a képzés és tréningek csökkentését és a rugalmas foglalkoztatást tekintették válságkezelő, válságjavító intézkedéseknek.
A legújabb kutatási eredményeink is megerősítik abbéli meggyőződésünket, hogy a válságperiódusból való kiemelkedésnek sincs más útja, mint az emberi erőforrások komplex jellegű fejlesztése. Szervezeti formától, mérettől, tulajdonosi szerkezettől függetlenül, a képességek és azok fejlesztése nélkül nincs felfelé vezető út a növekedésben. A jó, és folyamatos fejlődésre képes munkaerő már nem lehet a multinacionális vállalatok privilégiuma, hazai vállalakozásaink - bennük a kis- és középvállalkozások - jelenlegi és jövőbeli sikereinek titka, ugyanez.
További információ: Dr. Poór József, egyetemi tanár, a kutatás vezetője, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Menedzsment és HR Kutató Központ (MHR) 7622. Pécs Rákóczi u.80, Telefon: 06-72-501-599; mobil: 06-20-464-9168, Fax: 06-72-501-553; web: http://www.ktk.pte.hu e-mail: [email protected]
Forrás: PTE
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Megérkeztek az ötös lottó...
- Hamarosan teljesen felújítják az...
- Egy drón rögzíti majd a Zsolnay...
- Szirénázó mentőautóval ütközött egy...
- Vasárnap már ismét szükség lehet az...
- Megdőlt az országos hajnali...
- Megúszta a börtönt a kollégáit...
- Szállást keres a Szentírás - Új...
- Fiatal rablók tartották rettegésben...
- Több mint egy hónapja hiába keresnek...