Tovább erősödtek a mutlicégek

2008. október 19. vasárnap 11:38

Az önálló kis boltok rovására tovább erősödtek a nagy kereskedelmi láncok 2007-ben Magyarországon - derül ki a Figyelő Top 200 című októberi különkiadásából. A használt ruha és egyes gyógyszerek értékesítését leszámítva a kiskereskedelmi forgalom valamennyi meghatározó termékkörben csökkent, összesen több mint három százalékkal - számol be az MTI.

A nettó árbevétel alapján felállított ágazati ranglistát az E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. vezeti, ezt követi a Tesco, a Panrusgáz Magyar-Orosz Gázipari Zrt., a Spar, a Metro és az Auchan.

A kiskereskedelmi ágazat egészét számos körülmény hátrányosan érintette 2007-ben. Ezek közé tartozik az élelmiszerek forgalmi adójának 15-ről 20 százalékra emelkedése, a gáz és a távfűtés januári áremelése, a csökkenő reálkeresetek, az olajár-emelkedés, a szélsőséges európai időjárás, az alacsony terméshozamok, valamint az erős aszály miatt emelkedő gabona- és takarmányárak.

Az üzletek és fejlesztések egyre nagyobb hányada Budapesten és a vidéki nagyvárosokban koncentrálódik, miközben a kistelepülésekről kiszorulnak a boltok. Főleg az önálló kis üzletek számára volt nehéz év a 2007-es: az év folyamán mintegy 3 ezer boltban kellett lehúzni a rolót.

Közben az erős kiskereskedelmi hálózatok, szuper- és hipermarket-láncok folytatták a fejlesztéseket. A már megtelepedett Lidl után egy másik német diszkontlánc, az Aldi is bejelentette magyarországi piacnyitását, amelyre végül is csak 2008-ban került sor.

A 2007-esnél kedvezőbb időjárási viszonyok és a nyár óta csökkenő üzemanyagárak miatt 2008 második felében már lassú növekedéssel számol a szakma, miután az első félévben stagnáltak az eladások.

(mti)