Magyar tételek: Vörösmartytól Spiróig

2009. május 04. hétfő 11:44

Az MTI információi szerint középszinten Mikszáth Kálmán egyik művének elemzése, Spiró György egy írása, Lázár Ervin egyik novellája, valamint Petőfi Sándor és Vörösmarty Mihály egy-egy versének összehasonlítása szerepelt a hétfőn kiosztott magyar nyelv és irodalom érettségi feladatok között.

A szövegalkotási feladatoknál Spiró Györgynek az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről szóló véleménye mellett vagy ellen érvelhettek a diákok, vagy választhatták Lázár Ervin Csapda című novellájának értelmezését. A feladatok között szerepelt sajtóinformációk szerint Petőfi Sándor: Ivás közben és Vörösmarty Mihály: Keserű pohár bordalának összehasonlító elemzése.

A diákoknak emellett középszinten Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora című művéhez kapcsolódó szövegértési feladatot kellett megoldaniuk.

Az oktatási tárca a feladatokról szóló tájékoztatást kora délutánra ígérte.

Az írásbeli magyar érettségi vizsgák rendben megkezdődtek a középiskolákban hétfőn reggel, rendkívüli eseményről sehonnan nem érkezett bejelentés. Az első vizsganapon magyar nyelv és irodalomból középszinten 1.179 helyszínen 93.650 vizsgázó, emelt szinten 43 helyszínen 1.416 diák tesz érettségi vizsgát.

Magyar mint idegen nyelvből középszinten 47 helyszínen 88-an, emelt szinten 4 helyszínen 35-en érettségiznek. A feladatsorok a javítási-értékelési útmutatókkal együtt, a vizsgát követő napon kerülnek fel az oktatási tárca honlapjára.

Középszinten a vizsgázóknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlap esetében 60 perc, a szövegalkotási feladatlap esetében pedig 180 perc áll a rendelkezésükre. A diákok először a szövegértési feladatlapot oldják meg, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.

Emelt szinten az írásbeli érettségi nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják be és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják. A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg megírását szabja meg.

(mti)