Ennyiért tankol a magyar - Bezzeg a románok!

2011. március 02. szerda 09:55

Bár az autósokat mindez vélhetően nem vigasztalja, a benzin és gázolaj drágulása az Európai Unió többi országában is tetten érhető volt az utóbbi hónapokban. A hazai üzemanyagárak az Európai Unió középmezőnyébe tartoznak, ennek ellenére a környező uniós országok többségében alacsonyabb árak figyelhetők meg. A benzinturizmus paradicsoma Románia (amennyiben kizárólag EU-s országokat veszünk górcső alá), ahol az árak literenként 40-50 forinttal maradnak el a hazaitól.

A 2008-as válság óta a világgazdaság növekedése talpraállt, az olaj iránti kereslet fokozódásával pedig egyre magasabb szintekre szökött a fekete arany ára. Az utóbbi hetekben ráadásul kínálati oldali feszültségek is felütötték fejüket a Közel-Keleten, így a Brent hordónkénti ára a 110 dollár feletti szinteken stabilizálódott. Az olajpiaci trendeket követve a finomított termékek árai is emelkedésnek indultak, mely a hazai benzin és gázolaj árat 370 forint körüli rekordmagasságba kergette. Forintban mérve a hazai üzemanyagárak tavaly év eleje óta 23%-kal (a benzin esetében) és 28%-kal (a gázolaj esetében) emelkedtek.

A dízelárak tekintetében is nagy együttmozgás volt megfigyelhető a környező országokban, bár mostanra az euróban kimutatott statisztikák szerint Magyarországon kell legtöbbet fizetni az üzemanyag literjéért.

Bár a régióban a hazai benzinár magasnak számít, az eurozóna országaiban fellelhető átlagos benzinár 10 centtel továbbra is felülmúlja a magyarországit. Persze itt is érdemes lehet kiemelni, hogy a korábbi években a mostaninál jellemzően nagyobb különbség volt megfigyelhető az árakban az eurozóna javára.

A dízelárak esetében viszont nincs érdemi eltérés az eurozóna és Magyarország között, sőt az utóbbi hetek áremelkedését követően a hazai árak meghaladták a külföldit (míg az utóbbi években az eurozónában kismértékben magasabb árakat lehetett tapasztalni).

Forrás: portfolio.hu