Vettelé és Räikkönené a szabadedzés

2008. augusztus 23. szombat 11:50

A Forma-1 a háromhetes nyári szünet után egy új versenyhelyszínnel tér vissza. Valenciában az utóbbi idők egyik legígéretesebb pályáján küzdhet majd Räikkönen (képünkön), Hamilton és Massa a bajnoki pontokért.

Az Európa Nagydíjat 1983-ban Brands Hatch-ben alkalomszerűen dobták össze, és a verseny azóta többször is költözött. A futamnak otthont adott már a spanyolországi Jerez, Donington, és a leghosszabb ideig a Nürburgring is, míg tavaly be nem jelentették, hogy a futam 2008-ban újra Spanyolországba, Valenciába költözik.

A politikai alkuk és a környezetvédők tiltakozásai ellenére az ország harmadik legnagyobb városának kikötőjében végül csak megszületett pálya igazán izgalmasnak ígérkezik. Bár a Forma-1-esek sokat tesztelnek a Valencia melletti állandó pályán, az új utcai versenyhelyszín mindenkinek teljesen új élmény lesz.

Az F1-esek az ezeken részt vett csapatok adataira, videofelvételekre és szimulátorokra hagyatkozva készülhettek fel a versenyre.

De mit is várhatunk az új pályától? Utcai, az igaz, de ha hasonlítani kellene valamihez, hát inkább a nyolcvanas évek amerikai F1-es nagydíjainak helyszíneire - Long Beach, Detroit, stb. - vagy a most is használt montreali Gilles Villeneuve pályára hasonlít, mint Monacóra, pedig díszletként még a Földközi-tengeren is osztoznak.

A legszebb F1-es garázssor

Az 5,4 km hosszú, 25 kanyarból álló aszfaltcsíkon, gyors egyenesek és kanyarok váltakoznak lassú szakaszokkal, így elengedhetetlen lesz a jó csúcssebesség, a csapatok közepes-alacsony leszorítóerővel küldik pályára az autókat.

A végső beállítások megtalálása szombatig tart majd, mert a kezdetben nagyon "zöld", koszos pálya csak lassan gumizódik fel. A Bridgestone a két leglágyabb keverékét hozza, amelyek a hőmérsékleti viszonyoknak megfelelnek majd, de kezdetben biztosan nem tapadnak majd valami jól.

A pályát szegélyező betonfalak - bár itt-ott természetesen vannak bukóterek is - szinte garantálják, hogy a biztonsági autó pályára lép majd a futamon, de ezzel a csapatok is számolnak, persze ez így is lutri marad.

Hamilton a favorit

A futam esélyese - ahogy nálunk - most is Lewis Hamilton: a McLaren csomagja összeállt, és a pilóta is kiváló formában van az elmúlt 3-4 versenyen, az utcai, és a számára ismeretlen pályákon pedig mindig kiválóan megy.

Drámai hajrában Kovalainen győzött Nem szabad leírnunk Felipe Massát sem, aki ugyan keserveset csalódhatott a Hungaroringen, de kiesése előtt élete egyik legjobb formáját mutatva versenyzett, most pedig biztosan ég a bizonyítási vágytól. Massa tavasszal Monacóban azt is megmutatta már, hogy az általa nem annyira kedvelt utcai pályán is képes jól menni.

Kimi Räikkönen rejtély, a finn ugyan bármikor előhúzhat egy jó eredményt, de a legokosabb semmit sem várni tőle, és akkor legalább nem csalódunk. A világbajnoknak mindenesetre jobban kell teljesítenie az időmérőn, mint az elmúlt időszakban, mert az 5-6. rajtkocka biztosan nem lesz elég a győzelemhez.

A ferrarisok kezére játszhat, hogy autójuk a meleg időben jól muzsikál, vasárnap pedig 30 fok feletti hőmérséklet, napsütéses idő várható. A McLaren másik versenyzője, Heikki Kovalainen nálunk belépett a győztesek klubjába, így nem zárhatjuk ki, hogy a siker megadta neki azt az önbizalmat, amivel ezután állandó kihívó lehet, izgalmas lesz figyelni, hogy a finn hogy viseli magát immár győztesként.

Meglepetés jöhet

Mivel a biztonsági autó szinte garantáltan pályára lép majd a futamon, így akár meglepő végeredmény is születhet, még az is lehet, hogy vasárnap az Forma-1 101. futamgyőztesét ünnepelhetjük, de ha nem, a középmezőny elején tolongók közül akkor is bárki odaérhet.

Fernando Alonsótól nagy alakítást várhatunk, hiszen hazai pályán, hazai közönség előtt versenyez, és emlékezzünk, Barcelonában is nagyon igyekezett, amíg a motorja cserben nem hagyta - a spanyol talán begyűjtheti idei első dobogóját. Az egyre erősebb Toyotára is érdemes lesz odafigyelni, láthatóan elkapták a fejlesztés fonalát.

Hogy a BMW magyarországi leszereplése egyedi eset volt-e, vagy tartós visszaesés következik, az csak a hétvégén derül ki, de ahogy Kanadában, úgy Valenciában is szerencséje lehet a csapatnak, ha bírják erővel. Akár a második győzelem is összejöhet.

Ami teljesen biztos, hogy a hétvégén egy nagyszerű helyszínen egy mindenképp izgalmas verseny következik majd. Az időmérő edzés és a futam a szokásos 14:00 órás időpontban kezdődik szombaton és vasárnap.


Vettel nyerte az 1., Räikkönen a 2. szabadedzést

Sebastian Vettel, a Toro Rosso német pilótája érte el a legjobb időt a Forma-1-es Európa Nagydíj pénteki első szabadedzésén, Valenciában.

A városi viadal első ízben mutatkozik be az autósport elitkategóriájában. Valencián kívül egyedül Monte-Carlóban rendeznek F1-es városi futamot.

Az első szabadedzésen a pilóták, annak ellenére, hogy most ismerkedtek a pályával - a vb-pontversenyben éllovas brit Lewis Hamilton kisebb koccanásától eltekintve - nem történt semmilyen baleset, így a sárga zászlót sem kellett felmutatni.

A második szabaedzésen a világbajnoki címvédő finn Kimi Raikkönen (Ferrari) volt a leggyorsabb, második a hazai közönség előtt szereplő Fernando Alonso (Renault), harmadik a brit Jenson Button (Honda).


Eredmények:

2. szabaedzés:
1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:39,.477 p
2. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 1:39.497
3. Jenson Button (brit, Honda) 1:39.546
4. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 1:39.678
5. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 1:39.712
6. Heikki Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes) 1:39.954

Korábban:
1. szabadedzés:
1. Sebastian Vettel (német, Toro Rosso) 1:40.496 p
2. Felipe Massa 1:40.654
3. Lewis Hamilton 1:40.822
4. Sébastien Bourdais (francia, Toro Rosso) 1:41.099
5. Heikki Kovalainen 1:41.163
6. Robert Kubica (lengyel, BMW-Sauber) 1:41.281

MTI/xlsport, fn.hu