Sutil és az eső volt a főszereplő

2008. szeptember 12. péntek 12:45

Nem kezdődött túl jól az Olasz Nagydíj a Forma-1-es mezőny számára, ugyanis az első szabadedzésnek eleve vizes pályán láthattak neki, majd mintha ez nem lett volna elég, fél óra elteltével már ismét esett. A legjobb köridőt Adrian Sutil (képünkön) futotta a Force Indiával, még az eső előtt.

A vb-pontverseny éllovasa, Lewis Hamilton, mclarenes csapattársa, Heikki Kovalainen és például a BMW-s Robert Kubica is mindössze egy installációs körre futott ki, így időeredmény nélkül fejezték be, de a ferrarisok, Kimi Räikkönen és Felipe Massa is csak 5-5 kört tettek meg fejenként.

Az időjósok már figyelmeztették a mezőnyt, pocsék idő várható Monzában a hétvégén. Az első szabadedzés ennek megfelelően vizes pályán kezdődött, majd fél óra elteltével pedig ismét esni kezdett.

Szabálymagyarázatot várnak a pilóták

Forma-1-es autóversenyzők a Hamilton-ügy miatt az előzési szabály magyarázatát várják az illetékesektől, lehetőleg még a vasárnapi Olasz Nagydíj előtt.
A brit Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) a múlt héten hiába nyerte meg a Belga Nagydíjat, mert a finn Kimi Räikkönent (Ferrari) a versenybíró szerint szabálytalanul előzte meg két körrel a vége előtt, levágva egy kanyart, miáltal jogtalan előnyre tett szert. Éppen ezért a boxutcán való áthajtásra kötelezték volna, de mivel közben már leintették a futamot, 25 másodperces büntetést kapott, ezzel viszont a harmadik helyre csúszott vissza. A futamot végül a brazil Felipe Massa (Ferrari) nyerte, Räikkönen pedig az esős pályán - miközben Hamiltonnal a győzelemért csatázott - kicsúszott a pályáról.

A pilóták arra várnak választ, hogy levágható-e a kanyar az ütközés elkerülése érdekében, illetve ha a kanyart levágták, akkor az így megszerzett előnyt vissza lehet-e adni például úgy, hogy visszaengedik korábbi pozíciójába a megelőzött riválist.

A Hamilton pártján állók szerint a brit nem akart karambolozni a vizes pályán, és inkább levágta a kanyart, majd visszaengedte maga elé Räikkönent az élre. Mások szerint Hamilton hiába engedte el riválisát a kanyarlevágást követően, még egy kanyarig nem támadhatta volna vissza a finnt.

Mivel a mezőny bő két hete három napon keresztült tesztelt már a monzai aszfaltcsíkon, egyébként sem volt várható, hogy óriási elánnal vetik bele magukat a csapatok a munkába, a ramaty körülmények pedig a csekély munkakedvet is tovább csökkentették.

Egy-egy installációs körre persze mindenki kihajtott, de a többség gyorsan vissza is húzódott a bokszba. A köridők már éppen elkezdtek volna szép lassan javulni, amikor a 28. perc tájékán eleredt az eső.

Ez egyben azt is jelentette, hogy egy jó ideig biztosan Adrian Sutil vezeti majd az eredménylistát, a német esős pályán produkált már szép eredményeket, most 1:32.842-es idejével az élre állt.

Sutil egyébként a lágyabb összetételű száraz aszfaltra való gumikon futotta ezt az eredményt, és szerencséjére éppen akkor fejezte be mért körét, mikor esni kezdett. Az edzés elején többen is intermediate (köztes esőgumi) abroncsokon hajtott ki a pályára.

Az eső azonban Spa-Francorchamps-hoz hasonlóan Olaszországban is megtréfálta a mezőnyt, hiszen csak a pálya egy része felett esett - legalább is eleinte. Az autózásnak azonban így sem volt sok értelme, ezt gyorsan belátta Jenson Button is, aki ugyan kilátogatott a pályára, de felvezető köréből levezetőt csinált, nyomban iszkolt vissza a garázsba.

A körülmények tehát messze voltak az ideálistól. Erről tanúskodtak a köridők is, hiszen Sutil legjobbja 10 másodperccel volt gyengébb Nick Heidfeld két héttel ezelőtt, a teszten produkált legjobbjától (1:22.621), de a végsebességek is jócskán elmaradtak az átlagostól, a 350 kilométer per órás csúcstól.

Már csak bő fél óra volt hátra, amikor néhányan kimerészkedtek a pályára, ahol a körülmények továbbra sem javultak. Ekkor már az extrém esőgumi volt a legjobb választás, de a köridők ezekkel is messze elmaradtak Sutilétól.

Ilyen körülmények közt persze a kicsúszások és a megpördülések sem maradhattak el, Nelsinho Piquet, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Nakadzsima Kazuki, Adrian Sutil és Felipe Massa is elhagyta a pályát vagy piruettezett egyet, de senkinek nem esett komolyabb baja, mindannyian folytathatták.

Az eső azonban nem akart alább hagyni, sőt. Éppen emiatt négy perccel a vége előtt le is intették az edzést, még mielőtt valaki tényleg jobban összetöri magát.

Az edzést így Sutil nyerte, a hozzá hasonlóan még az első félórában aktív versenyzők előtt. A második Rubens Barrichello lett, a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a másik Force Indiás, a hazai pályán autózó Giancarlo Fisichella állhatott fel. Ez a trió minden bizonnyal vasárnap délután fél négy táján is kiegyezne egy hasonló végeredménnyel...

Az első szabadedzésnek tehát nem volt túl sok haszna Olaszországban, még szerencse, hogy a csapatoknak rendelkezésére áll a teszten szerzett adathalmaz, amellyel talán lehet pótolni a most elvesztegetett időt.

A második szabadedzés - remélhetőleg már jobb körülmények között - 14 órakor kezdődik.

Olasz Nagydíj 1. szabadedzés
PozPilótaCsapatIdőKör
1.Adrian SutilForce India1:32.84218
2.Rubens BarrichelloHonda1:33.428+0.58614
3.Giancarlo FisichellaForce India1:33.695+0.85319
4.Timo GlockToyota1:36.800+3.95813
5.Nico RosbergWilliams1:36.900+4.0589
6.Fernando AlonsoRenault1:36.965+4.12310
7.Sébastien BourdaisToro Rosso1:37.142+4.30020
8.Jarno TrulliToyota1:37.214+4.37213
9.Kimi RäikkönenFerrari1:37.392+4.5505
10.Sebastian VettelToro Rosso1:37.754+4.91213
11.Nelsinho PiquetRenault1:38.057+5.21511
12.David CoulthardRed Bull Racing1:38.303+5.4617
13.Jenson ButtonHonda1:39.062+6.22012
14.Felipe MassaFerrari1:40.233+7.3915
15.Heikki KovalainenMcLaren-Mercedesidő nélkül+-32.81
16.Nakadzsima Kazuki Williamsidő nélkül+-32.82
17.Robert KubicaBMW Sauberidő nélkül+-32.81
18.Mark WebberRed Bull Racingidő nélkül+-32.81
19.Nick HeidfeldBMW Sauberidő nélkül+-32.81
20.Lewis HamiltonMcLaren-Mercedesidő nélkül+-32.81

telesport.hu/MTI