Pécsi kerekesek Föld körüli pályán

2007. október 29. hétfő 18:21

Pécsi kerekesek Föld körüli pályán
Bár idehaza sportáguk legjobbjai, az olimpiai szerepléshez nekik nem elég a szövetségi nevezés: az utóbbi esztendők pályabajnok párosának, Ivanics Gergelynek és Berkesi Andrásnak viszont egyelőre a Világkupákon való részvételre sincs pénze.

„Kissé kicsúsztunk az időből, úgyhogy pillanatnyilag nemcsak a pénz hibádzik, de még a nevezésünk utólagos elfogadásához is lobbiznunk kell egy kicsit", sorolja rögtön az olimpia útjában tornyosuló első akadályt Ivanics Gergely (képünkön). Ám pécsi fiatalember (Berkesi András ugyanekkor Az év pályakerekese volt) rögtön hozzáteszi, nem ők kapcsoltak túl későn, de „a szövetségben mintha megállt volna az idő, olyan lassan intézik az ügyeinket. Úgyhogy most mindent a saját kezünkbe is vettünk, bízom benne, nem vagyunk teljesen elkésve".

Ha az adminisztráció rendben is lesz, még mindig ott a számla problémája, a legközelebbi két Világkupa-futamot ugyanis sajnos, nem közelebb, mint Sydneyben és Pekingben rendezik. „Márpedig, ha ezeken nem rajtolhatunk el, már nem tudunk elegendő kvalifikációs pontot gyűjteni, azaz lőttek az olimpiának. Sőt, ennél már csak kicsit rosszabb, hogy januártól visszamehetek dolgozni", vetíti előre a szomorú jövőt.

A két kitűnő kerekest ugyanis, miután a nyár végén megszűnt profi klubjuk, a Cornix SE, fölkarolta a Pécsi Junior KE. Ám fizetésről itt szó sincs, így mindent egy lapra tettek föl, jelenleg a MOB-hoz benyújtott anyagi kérelmük elbírálására várnak, hiszen tartalékaik, mint mondják, legföljebb karácsonyig elegendőek. A sportág hazai szegénységére jellemző, hogy a két magyar élversenyzőt a közelmúltban meghívták egy Világkupa-jellegű futamra Moszkvába, és ők úgy álltak rajthoz, hogy a csapatfelszerelést (szerencsére legalább a még a Cornixtól megörökölt bringák nemzetközi színvonalúak) mindössze egy pumpa és három imbuszkulcs alkotta...


PÁLYASZÓTÁR
(A pálya általában 333,3 méter hosszú, 7-9 méter széles, dőlésszöge 42 fok. Magyarországon egyedül a fővárosi Millenárison működik ilyen.)

Hosszú távú számok

Egyéni üldözőverseny
A pályára két versenyző megy ki, és a pálya két szemközti feléről rajtol, majd 4 kilométeren üldözik egymást. Ha valaki beéri a másikat, az utolért kiesik - egyébként a gyorsabb jut tovább.

Csapat üldözőverseny
Ugyanaz, mint az egyéni, azzal a különbséggel, hogy egy-egy csapat négy kerekesből áll: az óra akkor áll meg, amikor a csapat harmadik tagja áthalad a célon.

Olimpiai sprint
Háromtagú csapatok látványos versengése, három körön át. Mindegyik körben másik kerekesnek kell vezetnie a csapatát, az óra akkor áll meg, amikor a harmadik is áthaladt a célon.

Pontverseny
Nyolc versenyző tapos a pályán, a férfiak 40, a nők 24 kilométert, minden 2.
kilométer után egy sprintbetét következik. Itt pontok gyűjthetők. Az utolsó sprint duplán számít, ugyanakkor a lekörözöttek nem gyűjthetnek pontot, aki két kört kap, az kiesik. A versenyt az nyeri, aki a 20 belső miniviadalon a legtöbb pontot gyűjtötte.

Madison (páros)
A pontversenyhez hasonló szám, melynek során kétfős csapatok versengenek. Öt kilométerenként sprintszakaszok következnek, szintén pontozással. A csapatból mindig csak az egyik biciklis tapos teljes erőbedobással, a másik általában egy-másfél körit pihen, eztán a társ mögé megy, és hátulról meglökve vagy a karját meghúzva gyorsítja föl. A verseny a New York-i Madison Square Gardenről kapta a nevét, ahol az első ilyen versenyt rendezték.

Sprintszámok

Időfutam
Egyéni viadal az óra ellen: csak egy versenyző van a pályán, akinek 1000
(hölgyeknek 500 métert) kell végigsprintelnie - a leggyorsabb nyer.

Repülőverseny
Háromkörös verseny, amely során két kerekes mérkőzik egymással. A párharc általában az utolsó 200 méteren dől el, addig csupán manővereznek - érdekes módon azért, hogy lehetőleg a másik vezessen (lassítanak, sőt, akár le is fékeznek, szinte teljesen megállva). Így ugyanis erőt lehet gyűjteni az előttünk lévő hátszeléből, ráadásul az nem lát bennünket, és az utolsó pillanatban meglepetésszerűen megelőzhető. Egy előzetes időmérés alapján rangsorolják a kerekeseket, párokba sorsolják őket, majd elkezdődik az egyenes kieséses viadal, a tulajdonképpeni verseny. Egy párharc három futamból áll, aki kettőt nyer, továbbjut.

Keirin
Japánból indult hódító útjára e fura szám, amelyben egy motor is közreműködik. A Távol-Keleten a durvább változatra - egymás lekönyöklése bevett szokás volt - fogadni lehetett; az olimpiai változat egy szelídebb kiadás. A hat kerekest felvonultató viadal 8 körből áll: 5 és fél körön át egy motoros halad a versenyzők előtt, amely fokozatosan gyorsít fel 25-ről 45 kilométeres sebességre, amelyet a kerekesek is igyekeznek felvenni. Aztán még jobban felpörögnek, és a végén akár 60-nal zúdulnak át a célvonalon.

Sz. Zs.