Hamiltoné lett a pénteki nap
2008. augusztus 01. péntek 12:46

A péntek délelőtti gyakorlást még a Ferrari brazil pilótája, Felipe Massa nyerte meg csapattársa, Kimi Räikkönen előtt, délután azonban Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak - a brit pilótáé lett a nap legjobb ideje.
A Ferrarikat a két edzés összesítésében a két McLaren mellett a két Renault is megelőzte, Nelsinho Piquet a nap második leggyorsabb körével büszkélkedhet, Heikki Kovalainen lett a harmadik, Fernando Alonso a negyedik.
A második időmérő végeredménye:
1 L. Hamilton McLaren B 1:20.554 35 kör
2 N. Piquet Jr. Renault B 1:20.748 0:00.194 38
3 H. Kovalainen McLaren B 1:20.760 0:00.206 33
4 F. Alonso Renault B 1:20.928 0:00.374 35
5 K. Räikkönen Ferrari B 1:21.009 0:00.455 35
6 F. Massa Ferrari B 1:21.010 0:00.456 36
7 N. Heidfeld BMW B 1:21.138 0:00.584 46
8 R. Kubica BMW B 1:21.363 0:00.809 36
9 J. Trulli Toyota B 1:21.505 0:00.951 42
10 N. Rosberg Williams B 1:21.581 0:01.027 34
11 T. Glock Toyota B 1:21.662 0:01.108 39
12 M. Webber Red Bull B 1:21.733 0:01.179 43
13 D. Coulthard Red Bull B 1:21.837 0:01.283 34
14 K. Nakajima Williams B 1:21.902 0:01.348 33
15 S. Bourdais Toro Rosso B 1:21.955 0:01.401 41
16 J. Button Honda B 1:22.150 0:01.596 41
17 G. Fisichella Force India B 1:22.197 0:01.643 36
18 A. Sutil Force India B 1:22.358 0:01.804 37
19 R. Barrichello Honda B 1:22.448 0:01.894 33
20 S. Vettel Toro Rosso B 1:22.945 0:02.391 5
KORÁBBAN ÍRTUK:
Ferrari-fölény az első edzésen
A péntek délelőtti gyakorlást az olasz istálló brazil pilótája, Felipe Massa nyerte meg csapattársa, Kimi Räikkönen előtt.
Massa egyedüliként teljesítette 1 perc 21 másodpercen belül a pályát, csapattársa bő három tizeddel futott lassabb időt. A harmadik helyen a mcalarenes Heikki Kovalainen, a negyediken a tavalyi győztes Lewis Hamilton végzett, míg Fernando Alonso az ötödik lett.
Az első szabadedzés végeredménye:
1 F. Massa Ferrari B 1:20.981 19
2 K. Räikkönen Ferrari B 1:21.345 0:00.364 21
3 H. Kovalainen McLaren B 1:21.410 0:00.429 17
4 L. Hamilton McLaren B 1:21.535 0:00.554 18
5 F. Alonso Renault B 1:21.802 0:00.821 18
6 T. Glock Toyota B 1:21.931 0:00.950 22
7 R. Kubica BMW B 1:22.267 0:01.286 18
8 N. Piquet Jr. Renault B 1:22.326 0:01.345 19
9 N. Heidfeld BMW B 1:22.370 0:01.389 22
10 J. Trulli Toyota B 1:22.457 0:01.476 25
11 M. Webber Red Bull B 1:22.654 0:01.673 23
12 D. Coulthard Red Bull B 1:22.700 0:01.719 16
13 S. Bourdais Toro Rosso B 1:22.900 0:01.919 26
14 J. Button Honda B 1:22.917 0:01.936 27
15 R. Barrichello Honda B 1:23.093 0:02.112 26
16 N. Rosberg Williams B 1:23.147 0:02.166 21
17 K. Nakajima Williams B 1:23.274 0:02.293 22
18 A. Sutil Force India B 1:23.353 0:02.372 25
19 G. Fisichella Force India B 1:23.459 0:02.478 28
20 S. Vettel Toro Rosso B 1:23.923 0:02.942 4
KORÁBBAN ÍRTUK:
Forma-1: a Hungaroringen folytatják
A Forma-1 magyar szurkolói évek óta tudják, hogy a szezon mindig a legizgalmasabb szakaszában érkezik a Hungaroringre. Ez alól a mostani hétvége sem lesz kivétel, már csak azért sem, mert a páratlanul szeszélyes idényben ezt szinte minden pályáról elmondhattuk.
Hol van már 2001, amikor Michael Schumacher bajnoki címét ünnepelte a Hungaroringen, vagy 2002, amikor már világelsőként érkezett ide? Az idei szezon szerencsére olyan szeszélyesen alakult, hogy még az ugyancsak kacifántos 2003-as vagy 2007-es idényeket is felülmúlja. Igazuk lett azoknak, akik az erőviszonyok felkavarodását várták a vezetési segédeszközök betiltásától, jóllehet, az idén nemcsak a pilóták hibáztak gyakrabban, mintha a csapatok is több baklövést követtek volna el.
Most tehát maximálisan igaz az unalomig ismert mondás, miszerint a száguldó cirkusz a legérdekesebb időszakban veri fel sátrát a Hungaroringen. A Német Nagydíj előtt ugyan szorosabb volt a tabella - három versenyző állt azonos pontszámmal az élén -, csakhogy azóta újabb fordulat következett be: Hockenheimben a Ferrari betlizett, így a látványos győzelmet arató Lewis Hamilton lélegzetvételnyi előnyhöz jutott.
A Ferrarinál már vizsgálódnak
A Ferrarinál alapos vizsgálatot rendeltek el a gyengélkedés okainak kiderítésére, és arra a megállapításra jutottak, hogy az F2008 semennyivel sem volt rosszabb Hockenheimben, mint korábban, csak éppen nem tudta jól kihasználni a gumikat. Magyarországon kiderül, valóban egyszeri kisiklásról volt-e szó, vagy a McLaren tényleg felülkerekedett a fejlesztési versenyben, és Hamilton megismétli a 2007-es Magyar Nagydíjon aratott sikerét.
Az ominózus vizsgálatra Jerezben került sor, ahol a csapatok négy napon át teszteltek a múlt hét folyamán. A Ferrari a tüzetes elemzés dacára nem tartozott a legszorgalmasabb csapatok közé: Kimi Räikkönen, Felipe Massa és Luca Badoer 1421 kilométert tettek meg, míg a Red Bull és a Toro Rosso 1700-nál is többet. Hamilton nem vett részt a gyakorláson, de Heikki Kovalainen megmentette a McLaren becsületét, és a zárónapon megfutotta a hét legjobb köridejét. Az eredményeket azonban torzította, hogy a csapatok - a Ferrarit kivéve - nemcsak a 23. Magyar Nagydíjra, hanem 2009-re is készültek.
A versenyzők szeretik a pályát
A hétvégén valójában már a 24. alkalommal rendeznek Grand Prix-t Magyarországon, az elsőt azonban az FIA nem veszi figyelembe a hivatalos számozásban. 1936-ban ugyanis még nem létezett világbajnokság, csupán Európa-bajnokság, de a Magyar Nagydíj annak eredményébe sem számított bele.
A pályarajz nagyításáért
KLIKK IDE!
Ennek ellenére 11 autó állt rajthoz a Népligetben kialakított 5 kilométeres pályán a június 21-i futamon, a győzelmet az Alfa Romeót vezető Tazio Nuvolari szerezte meg a Mercedesek és Auto Unionok előtt.
Ezután kereken fél évszázadot kellett várni a következő nagydíjra, amelyre már a Hungaroringen került sor 1986 augusztusában. Azóta 13 pilóta léphetett a mogyoródi dobogó tetejére, a legtöbbször - 4 alkalommal - Michael Schumacher, míg Ayrton Senna három diadalt könyvelhetett el. Érdekesség, hogy három versenyző - Damon Hill, Fernando Alonso és Jenson Button - is Magyarországon szerezte meg első nagydíjgyőzelmét. Maga a pálya ellentmondásos megítélésnek örvend.
A pilóták kedvelik, a nemzetközi szaksajtó és a rajongók viszont lassúnak és porosnak tartják, ahol lehetetlen előzni. Sokan tengerpart nélküli Monacónak nevezik, és 2007-ig bezárólag valóban a naptár második legalacsonyabb tempójú pályája volt 200 km/óra körüli átlagsebességgel. Az idén ez már nem igaz, mivel Szingapúr utcái lassabbnak ígérkezek.
A Hungaroringet az elmúlt 22 évben mindössze egyszer építették át jelentősen: 2003-ban, amikor az előzések elősegítése érdekében meghosszabbították a célegyenest, gyors jobbosból hajtűvé alakították az első kanyart, és átszabták a 12-es számú fordulót is. Az új vonalvezetés 4381 m hosszú, és a mezőny szeret rajta vezetni.
"A Magyar Nagydíj élvezetes verseny, mivel Budapest gyönyörű város, a Hungaroring pedig überkirály pálya" - jelentette ki Alex Wurz, aki az idén bánatára csupán a Honda tartalék pilótájaként lehet jelen Magyarországon. "Nincsenek igazán hosszú egyenesek, és sok ív fonódik egymásba, ezért ha az egyikben hibázol, még három kanyarral később is fizeted az árát."
Technikás és az erőnlétet is próbára teszi
A pálya a pilóták vezetői képességei mellett erőnlétüket is próbára teszi, főleg a hőség miatt. Augusztus elején általában kánikula uralkodik hazánkban - az idén 30-32 fokot jósolnak -, a versenyzőknek viszont a maximumot kell nyújtaniuk. "Egy itteni kör nagy kihívást jelent, mivel soha sincs holtidő, és nem tudjuk pihentetni a kezünket, folyamatosan tekernünk kell valamerre a kormánykereket", mondja Jenson Button.
Magyar Nagydíj, Hungaroring
Menetrend
Péntek:
1. szabadedzés: 10:00 - 11:30
(Tévé: DSF, élő)
2. szabadedzés: 14:00 - 15:30
(DSF, élő)
Szombat:
3. szabadedzés: 11:00 - 12:00
(német RTL, 13:00, összefoglaló)
Időmérő edzés: 14:00 - 15:00
(RTL és RTL Klub, 13:30, élő; DSF, 17:00, összefoglaló)
Vasárnap:
Magyar Nagydíj: 14 ó (1 kör: 4,381 km, a versenytáv: 70 kör, 306,663 km)
(Tévé: RTL és RTL Klub, 13:10, élő; DSF, 21:30, összefoglaló)
A pontversenyek állása
Pilóták:
1. Lewis Hamilto
(brit, McLaren-Mercedes) 58 pont
2. Felipe Massa
(brazil, Ferrari) 54
3. Kimi Raikkönen
(finn, Ferrari) 51
4. Robert Kubica
(lengyel, BMW-Sauber) 48
5. Nick Heidfeld
(német, BMW-Sauber) 41
6. Heikki Kovalainen
(finn, McLaren-Mercedes) 28
7. Jarno Trulli
(olasz, Toyota) 20
8. Mark Webber
(ausztrál, Red Bull) 18
9. Fernando Alonso
(spanyol, Renault) 13
10. Rubens Barrichello
(brazil, Honda) 11
11. Nelson Piquet Jr.
(brazil, Renault) 10
12. Nico Rosberg
(német, Williams) 8
13. Nakadzsima Kazuki
(japán, Williams) 8
14. David
Coulthard (brit, Red Bull) 6
15. Sebastian
Vettel (német, Toro Rosso) 6
16. Timo Glock
(német, Toyota) 5
17. Jenson
Button (brit, Honda) 3
18. Sébastien Bourdais
(francia, Toro Rosso) 2
Csapatok:
1. Ferrari 105 pont
2. BMW-Sauber 89
3. McLaren-Mercedes 86
4. Toyota 25
5. Red Bull 24
6. Renault 23
7. Williams 16
8. Honda 14
9. Toro Rosso 8
Az eddigi győztesek:
1986 Nelson Piquet, Williams
1987 Nelson Piquet, Williams
1988 Ayrton Senna, McLaren
1989 Nigel Mansell, Ferrari
1990 Thierry Butsen, Williams
1991 Ayrton Senna, McLaren
1992 Ayrton Senna, McLaren
1993 Damon Hill, Williams
1994 M. Schumacher, Benetton
1995 Damon Hill, Williams
1996 Jacques Villeneuve, Williams
1997 Jacques Villeneuve, Williams
1998 Michael Schumacher, Ferrari
1999 Mika Häkinnen, McLaren
2000 Mika Häkinnen, McLaren
2001 Michael Schumacher, Ferrari
2002 Rubens Barrichello, Ferrari
2003 Fernando Alonso, Renault
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2005 Kimi Räikkönen, McLaren
2006 Jenson Button, Honda
2007 Lewis Hamilton, McLaren
Bővebb információk a Hungaroringről, a jegyvásárlásról:
www.hungaroring.hu
A közhiedelemmel ellentétben azonban a kanyarok többsége nem kifejezetten lassú: a 8-as és a 11-es közötti szakasz igen tempós, és a Nigel Mansellről elnevezett 4-es is élvezetes. "A bejárata beláthatatlan, a kijárata szűk, úgyhogy könnyű itt hibázni", magyarázza Wurz. "Ha jó ritmusban veszed be, sok időt nyerhetsz itt. A gyors kanyarokban ez általában nem könnyű, de itt igen, mert ez a kanyar megbünteti azokat a pilótákat, akik nincsenek összhangban az autójukkal."
További kihívás, hogy az aszfalt poros, és a versenyhétvégén is csak az ideális íven tisztul meg. Heikki Kovalainen úgy véli, a Hungaroring azoknak a versenyzőknek adja meg magát, akik elég türelmesek. "Ezen a pályán nem lehet kierőszakolni a jó köridőt az autóból, inkább fokozatosan kell javítani a beállításokon, hogy a verseny napján könnyű dolgod legyen" - vallja a finn. "Ha küzdesz az autóval, a hőség és a rengeteg kanyar minden erődet ki fogja venni. Ráadásul - akárcsak Kanadában - itt is nagy veszteséggel jár, ha letérsz a versenyvonalról."
A por - amellett, hogy precizitást követel - nagyon megnehezíti az előzéseket. Kifékezésre csak az 1-es kanyar kínál valódi lehetőséget, de a célegyenesre elnyújtott ív vezet, ahol a támadó autó a csökkenő leszorító erő miatt lendületet veszít. Igazságtalan azonban emiatt kritizálni a Hungaroringet, hiszen Hockenheim kivételével a többi pályán sem láthatunk sok előzést - legalábbis a jelenlegi szabályok mellett. Jövőre az új aerodinamikának hála talán nálunk is változik a helyzet.
Fókuszban a gumik szemcsésedése
Mivel az egyetlen valamire való egyenes sem sokkal hosszabb 700 méternél, a mérnököknek nem kell gondolkodniuk az aerodinamikai beállításokon: a légellenállással mit sem törődve maximális leszorító erőre lövik be a szárnyakat. A legtöbb fejfájást a Hungaroringen valójában a gumik okozzák műszaki szempontból.
"Budapesten a legfőbb kihívás az abroncsokkal kapcsolatos", szögezte le a Toyota technikai igazgatója, Pascal Vasselon, aki korábban évekig dolgozott a Michelinnél. "Az oldalirányú terhelés magas, a tapadás viszont csekély. Gondoskodnunk kell róla, hogy kellően felmelegítsük a gumikat, de anélkül, hogy túl hamar elkoptatnánk őket, ez azonban nem könnyű."
Erre a tavalyi év a legjobb példa. 2007-ben jó néhány csapatnak gondjai támadtak a Bridgestone szuperlágy keverékével, és Vasselon most is ugyanerre számít. "Könnyen előfordulhat, hogy a lágyabb abroncsok jól tapadnak, de fél kör után elfogynak, míg a keményebbek tapadása sohasem lesz ideális" vélekedett. "A két leglágyabb keveréket fogjuk használni az elégséges tapadás érdekében, de már most tudjuk, hogy a szuperlágy esetében szemcsésedéssel fogunk küzdeni. Arról fog szólni a hétvége, hogy miként tudjuk kivédeni a szemcsésedést."
A motorok is nyúzópróbán lesznek
A motorokra ugyancsak nehéz hétvége vár, pedig a versenyzők sehol sem nyomják tövig a gázpedált tíz másodpercnél hosszabb ideig. "A padlógázos szakaszok 58 százalékos aránya a skála alsó felén helyezkedik el", mondta a BMW sportigazgatója, Mario Theissen. "A hőmérséklet azonban kritikus hatással lehet a hajtásláncra. Rendszerint hőség uralkodik Budapesten, ráadásul a pályát körülölelő medencében megreked a hő. Az alacsony átlagsebesség pedig gondoskodik róla, hogy a hűtőrendszereket maximálisan kihasználjuk."
A Magyar Nagydíj érdekessége a versenytaktikák viszonylagos változatossága. "A stratégiák igen sokszínűek lehetnek, az elmúlt futamokon egy, kettő és három kiállást is láthattunk", emlékeztetett a Williams mérnöki gárdáját irányító Sam Michael. A Mercedes sportigazgatója, Norbert Haug rámutatott: a Hungaroring kedvez az agresszív taktikáknak, hiszen fontos a jó rajtpozíció, és nagy az üzemanyag-súlyhátrány. "Az autó és a benzin tömege ezen a pályán nagyobb súllyal esik latba, mint az előző futamokon", fogalmazott Haug.
Hamilton mesterhármasra készül
Mivel a BMW kanadai kettős győzelme után megtorpant, nem merészség azt jósolni, hogy normális körülmények között csak a McLaren és a Ferrari szólhat bele a győzelem sorsába. A Hungaroring egyik csapat pályájának sem nevezhető (az elmúlt évtizedben mindkét istálló 4-4 diadalt ünnepelhetett itt), a fő esélyes mégis Lewis Hamilton.
Az angol két fényes győzelem lendületével érkezik egy olyan pályára, ahol tavaly sem talált legyőzőre, és a McLarennél bíznak benne, hogy az MP4-23-nak is fekszik az aszfaltcsík. "Noha a gyors kanyarokban mutatott tempó az autónk fő erőssége, rengeteg munkát végeztünk a csomagon, hogy erősítsük a gyenge pontjait", hangsúlyozta Martin Whitmarsh, a gárda vezérigazgatója. "Silverstone-ban elégedettek voltunk az utolsó szektorbeli tempónkkal, Hockenheimben pedig könnyedén a leggyorsabbak voltunk a Stadionban."
A Ferrari abban bízhat, hogy a jerezi diagnózis helytállónak bizonyul, és a hockenheimi problémák ezúttal nem ütik fel a fejüket. Erőt adhat nekik az is, hogy a Hungaroringhez hasonló vonalvezetésű Monacóban Massa és Räikkönen vitték a prímet a nyers tempót tekintve. A BMW abból meríthet erőt, hogy Nick Heidfeld a Sauberrel kötött házasság óta minden Magyar Nagydíjon felállhatott a dobogóra, Robert Kubica pedig a lengyel szurkolók tömegei miatt lényegében hazai futama előtt áll.
Nelsinho a "kicsiknél" már diadalmaskodott
A Hockenheimben először dobogóra álló Nelsinho Piquet első Magyar Nagydíjára készül, de kellemes emlékeket őriz a pályáról. A brazil két éve mindkét GP2-es futamot megnyerte a Hungaroringen, ugyanakkor nem kerget hiú ábrándokat a szerencsés pódium után. "Ha bejutunk a Q3-ba, akkor reális cél, hogy vasárnap a pontokért küzdjünk, és ha ezt elérjük, nagyon boldog leszek", állította.
Noha Alonso az időmérő edzéseken gyakran villog a Renault-val, valójában több csapat is van, amely nagyobb eséllyel ostromolja a BMW Saubert. A Toyota Magny-Cours-ban, a Red Bull Silverstone-ban remekelt, de Hockenheimben már a Toro Rosso is megvillantotta oroszlánkörmeit Sebastian Vettel révén. Nem lenne meglepő, ha a Hungaroringen is hasonló helyzet állna elő, hiszen a Toro Rosso ugyanazt az kasztnit használja, mint a nagytestvér, csak épp Renault helyett Ferrari-motorral. David Coulthard elismerte, hogy bizonyos pályákon ez előnyt jelent.
A Williams ugyanakkor a nyáron kissé lemaradt a fegyverkezési versenyben. Az istálló a Brit Nagydíjat követően úgy döntött, visszacsoportosítja erőforrásai egy részét 2009-ről az idei autóra, és a jerezi teszt után ennek már megmutatkozhatnak az eredményei. Különösen annak tükrében, hogy a hasonló karakterű Monacóban mindig erős Nico Rosberg csapata.
A Honda szintén nagy reményeket fűzött az RA108 utolsó nagy fejlesztőcsomagjához, de csodát nem várnak tőle. "Az új felfüggesztés előrelépés, de nem olyan nagy, mint gondoltuk", ismerte el Rubens Barrichello. A sereghajtó Force India Jerezben azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy végre bevetette megszakításmentes sebességváltóját, de a Magyar Nagydíjon nem fogja használni, csupán a pénteki szabadedzéseken, hogy több adatot gyűjtsön róla.
Sz. Zs., MTI, f1hirek.hu, a5.hu, telesport.hu, Fotó: a5.hu
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Csaknem harminc fokos meleg vár ránk...
- Ragadozók tízezreit telepítették a...
- Kilencszázezren utaznak ország- és...
- Tragikus hirtelenséggel elhunyt dr....
- Hétfőtől már naponta utazhatunk...
- A világon csak a Mecsekben...
- Több mint egymillió magyar nőnek...
- És akkor Pécsett egyszer csak Kádár...
- Ilyen volt az 1986-os május elseje...
- Figyelem, költözik az urológiai...