Zeneterápia a Kerek Világnál a MOL segítségével

2010. február 12. péntek 20:52

Egy képzőművészeti alkotás szemlélése, egy zenemű hallgatása közben a befogadó kap egy képet az alkotó egyéni képességeiről, hangulatáról, a művész belső világáról.

Azok az emberek, akik a társadalom megítélése szerint nem művészek, csak éppen egy zene hatására engedik, hogy valami kioldódjon belőlük és azt elmozogják, lerajzolják mindenféle kötöttség nélkül, ők is alkotnak valami egyedülállót, ami által felfedik a tudatuk mélyén megbúvó érzelmi élményeiket.

A Kerek Világ Alapítványnál lévő gyerekeknél a zeneterápiás foglalkozásoknak különös jelentősége van. A gyerekek nagy többsége a beszéd központ sérültsége miatt a verbális kommunikációra korlátozottan, vagy egyáltalán nem képes. Az ő számukra a zene, a hangszerjáték egy olyan eszköz, mellyel gondolatokat, érzéseket tudnak közölni.

Az elmúlt évben egyéni és csoportos formában zajlottak a foglalkozások. Az egyik csoportba 8 és 12 év közötti gyermekek tartoznak súlyos mentális és psychomotoros retardációval. Őnáluk a cél a többi fejlesztő foglalkozással összhangban, hogy játékos formában zenei élményt kapjanak, mely a mozgásfejlődésükre és mentális képességeik fejlesztésére hat.

A foglalkoztató csoport gyermekei, akik középsúlyos értelmi fogyatékkal és mozgáskorlátozottsággal élnek, nagyon szeretnek énekelni és speciális hangszereinken játszani. Velük alapszinten tanulják az Ulwila színeskottás hangszerjátékot. Ennek a módszernek a segítségével mind a kognitív képességeik, mind a mozgásuk fejleszthető.

A harmadik csoportba autizmussal és Down syndromával élő 16 és 19 év közötti fiatalok járnak.  Ők már egy kis zenekart alkotnak, ahol néhány ismert éneket színes xilofonon, kottából el is tudnak játszani. A hangszeres improvizációs játékoknak pedig a feszültségoldáson, az érzelmek kifejezésén túl sokszor célja a gyermekek szociális képességeinek fejlesztése. Játékosan, zenébe ágyazva tanulják meg, hogyan kell egymásra figyelni, mik a beszélgetés alapszabályai, kommunikációs képességeik gazdagodnak.

Az igényesen kiválasztott zenék hallgatását mindig mozgással, vagy festéssel kombinálják, így még jobban átélhetővé válik számukra a muzsika és elérheti célját, hogy az emocionális gátlások leépüljenek, a verbálisan nehezen közölhető feszültségek felszínre kerüljenek, az élményképességük fejlődjön.

Egyéni terápiás foglalkozásokat óvodás korú, súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekeknek és súlyos autizmussal élő gyermekeknél tartanak. Az ő fejlesztésük csoportban nem megoldható.  Mindegyikük egyéni figyelmet, személyre szabott foglalkozást igényel, melynek látható eredménye, hogy a foglalkozások élményének gyógyító hatásuk van szellemre, lélekre és testre egyaránt.

Kőváriné Barth Eszter