Vita a pécsi iskolai rendszerről

2009. március 11. szerda 19:48

Vita a pécsi iskolai rendszerről
Csak részben jött be a pécsi önkormányzat két évvel ezelőtti, az oktatási szférát sújtó átalakítási terve: a létszámleépítéssel ugyanis sikerült milliárdos nagyságrendű megtakarítást elérni, de az iskolaközponttá válás valójában nem hozta meg a várt eredményt - az ellenzék felülvizsgálná a rendszert.

Ismeretes, nem kis vitát váltott ki az az ötlet, hogy központokba terelik a pécsi közoktatás intézményeit, mondván, ezzel jelentős összegű pluszforrást vonhatnak be állami forrásokból, különböző kiegészítő normatívák igénylésével. A rendszert ugyanakkor még a két évvel ezelőtti jogszabályokhoz kapcsolva alkották meg.

Mint utóbb kiderült, mindez nagyrészt feleslegesnek bizonyult, hiszen a kormányzat az oktatási tárcával karöltve, oly mértékben változtatott a rendszeren, hogy a pécsi átalakításból remélt ötszázmilliós pluszbevétel nem érkezett meg...

Bognár László ellenzéki önkormányzati képviselő úgy véli, hogy a megváltozott finanszírozás miatt újra át kellene tekinteni a rendszert, s a szakmaiságot szem előtt tartva keresni megtakarítási lehetőségeket - ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy jelentősebb spórolásra nem itt, hanem a városi cégek háza táján lehetne szert tenni.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének pécsi ügyvivője, Nagy Erzsébet szerint adminisztrációs okokból is jóval bonyolultabbá vált az intézményegységekből építkező iskolaközpontokkal rendelkező oktatási hálózat. Mint mondta, ugyanaz a dokumentum ugyanis az intézményeken keresztül ma sokkal hosszabb utat tesz meg a városházáig, mint az átalakítás előtt - ráadásul az egységek működése ma átláthatatlan.

Meixner András, a város oktatásért felelős alpolgármestere a fentiekkel szemben állítja, létszámot tudtak "megtakarítani", a gazdasági szervezet ugyanis egységes lett, s az iskolák irányításában is csökkentek a betöltendő posztok. Az alpolgármester úgy véli, az általuk megalkotott rendszer a tanárok számára is biztonságot nyújt, hiszen korábban, az önálló iskolákban a gyermekek számának csökkenése közvetlenül érinthette a pedagógusok munkaviszonyát. 

Meixner hozzátette, kisebb mérvű felülvizsgálat minden évben szükséges - a változó törvényi feltételek és a rendszer javítása miatt -, de egy újabb, akár a visszarendezést is magában hordozó átalakítást nem támogat, szerinte ilyesmire ciklusonként csak egyszer kerülhet sor.

B. M. - Fotó: flickr.com