Visszaveszi a város a Zsolnayt, milliárdos hitel a Tüke Busznak, heveny közgépezés a közgyűlésen

2012. július 12. csütörtök 20:41

Frissítve: 2012. július 12. csütörtök 22:33

Visszaveszi a város a Zsolnayt, milliárdos hitel a Tüke Busznak, heveny közgépezés a közgyűlésen

Szokatlan időpontban, este fél hétkor gyűlt össze csütörtökön a pécsi önkormányzat képviselő-testülete. Húzós témákat tárgyaltak a politikusok, terítékre került többek közt a Zsolnay gyár meg-/visszavétele és a Tüke Busz Zrt. egymilliárd forintos hitelfelvétele is. A szocialisták lecsapták a magas labdát, szerintük már csak az a kérdés, mikor jut csődbe a város, és persze a „közgépezést" sem hagyták ki. 

A lejárt határidejű határozatok és beszámolók után elsőként a város - május óta húzódó - hitelfelvétele került az asztalra.

Az önkormányzat még tavasszal indította el a több mint tízmilliárd forintos folyószámla hitelszerződés meghosszabbításáról szóló közbeszerzést. Az ajánlattétel július 5-i határidejéig azonban az OTP Bank nem tett ajánlatot, így nem volt más lehetőség, a végső dátumot szeptember 12-ig ki kellett tolni.

Az MSZP-frakció tagjai hamar magukhoz ragadták a mikrofont - és nem is nagyon akarták kiadni azt a kezükből.

Schmuck Roland szocialista képviselő szerint a tízmilliárd forintos folyószámla-hitelkeret gyakorlatilag kimerült, abban mindössze 40 millió forint maradt. Nyőgéri Lajos, a párt városi elnöke tovább ment, ő ugyanis a jéghegy felé rohanó Titanichoz hasonlította a várost. Mint fogalmazott, „már csak az a kérdés, mikor jut csődbe Pécs".

Mikor Hoppál Péter fideszes, valamint Kővári János ÖPE-frakcióvezető arra emlékeztette a szocialista politikust, hogy az önkormányzat a baloldali városvezetés alatt került hitelspirálba, Nyőgéri úgy reagált, szerinte „elmúlt a visszamutogatás ideje". A baloldali párt vezetője budapesti sajtóhírekre utalva azt is elmondta, a Zsolnay Örökségkezelőnek utalt állami támogatás a mai napig sem érkezett meg a cég számlájára.

És ha már Zsolnay! A hitelkeret parttalan vitáját lezárva a képviselők áttértek a Zsolnay gyár visszavételét tartalmazó napirendre. (A téma előzményeiről a „kapcsolódó írásaink" menüpontban olvashat - a szerk.)

Dr. Páva Zsolt felvezetőjében elmondta, a Manufaktúra-Befektető Kft. szerepvállalásával egy év terheit vette le az önkormányzat válláról, e mellett pedig mind a 220 munkahelyet megőrizték. A városvezető a gyár visszavételének menetéről elmondta: kölcsönös elszámolást tartanak majd, a Zsolnay Manufaktúra Zrt. részvénycsomagja pedig - könyvvizsgálói szakértői véleményezés és NAV-állásfoglalás után - a Pécs Holdinghoz kerül. Mint hozzátette, vizsgálják, hogy a kormány is szerepet tudna-e vállalni a működésben, illetve elképzelhető az is, hogy a gyár a jövőben nonprofit jelleggel működik majd.

Keresztes László Lóránt (LMP) és Gyimesi Gábor (Jobbik) úgy látja, a végső döntés előtt érdemes lenne megvárni a szakértői vélemény eredményét. Nyőgéri Lajos hangoztatta, a napirendet a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság nem támogatta, a KÖZGÉP szerepvállalása miatt pedig felmerülhet a politikai szándék is. A politikus úgy látja, „a KÖZGÉP átverte Pécset és a helyi Fideszt is".

Dr. Hoppál Péter ismét emlékeztette a képviselőket: a gyár működtetése 2005 és 2010 között kétmilliárdnyi adóforintot emésztett fel. Hozzátette: a Manufaktúra-Befektető szerepvállalása nagy segítséget jelentett a városnak. A politikus leszögezte, a Zsolnay életben tartása közös érdek. A határozati javaslatot végül nagy többséggel elfogadták.

A közgyűlés este fél kilenckor kezdte tárgyalni az Árpád-híd felújításáról szóló előterjesztést, a város nettó 149 milliót költ a felhajtó felújítására. Ugyancsak döntöttek a Tüke Busz Zrt. hitelfelvételéről, mellyel a cég több mint egymilliárd forinthoz jut. Csizi Péter alpolgármester szerint ezzel biztosítottá válik a következő időszakra is közösségi közlekedés működtetése Pécsett.  

Archív képünkön dr. Páva Zsolt polgármester látható. 

Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva