Új zebrákat és járdaszigeteket kapunk

2008. január 24. csütörtök 22:31

Új zebrákat és járdaszigeteket kapunk
Ki látott már rendőrt, aki éppen szabálytalan gyalogost bírságol meg? Pedig olykor szükség lenne a szigorra e téren is: tavaly több tucat gyalogosgázolás történt Pécsett, s öt emberen már a mentők sem tudtak segíteni. Az önkormányzat most a város több pontján segítené a gyalogosokat.

Gradvolt Szilveszter, a pécsi rendőrkapitányság megelőzési és biztosítási alosztályának baleset-megelőzési csoportvezetője elmondta, hogy bár a tavalyi évben csökkent a városban a közlekedési balesetek száma, több gyalogos sérült meg, mint az elmúlt években. Ennek oka az illetékes szerint az, hogy sem az autósok, sem a gyalogosok nem figyelnek eléggé.

„A gyalogátkelők létesítése és a biztonságot fokozó infrastruktúra megteremtése adott esetekben rendkívül fontos, mégis azt kell mondjam: a legfontosabb az emberi tényező".

A Pécsi Rendőrkapitányság területén egyébként tavaly 1887 közlekedési baleset történt, s ezek közül 343 esetben sérülés is volt. Az adat akkor tekinthető igazán beszédesnek, ha azt is tudjuk: ez utóbbi szám tíz százalékában gyalogosok okozták a baleseteket, melyek öt esetben halállal végződtek.

Nem csak festék kérdése

Bár sokan úgy hiszik, zebrát pofonegyszerű bárhol létrehozni, hiszen elég egy vödör festék a biztonság megteremtéséhez, ezzel szemben gyalogátkelő csak belátható útszakaszon, megfelelő közvilágítás megteremtése, forgalomszámlálás és különböző hatósági engedélyek beszerzése után létesülhet.

A Városi Balesetmegelőzési Bizottság már korábban készített forgalomtechnikai felülvizsgálatot, amely éppen a javításra szoruló kereszteződéseket vette górcső alá.

„Bár nekünk csak javaslattételi jogosítványunk van ezekben a kérdésekben, mind a városi utak biztonságáért felelős PVV Zrt., mind a Magyar Közút területi igazgatósága lépett már infrastrukturális kérdésekben" - mondja a rendőr százados az utóbbi évek elvégzett változtatásaira utalva.

Gradvolt Szilveszter szerint a rendőrség több programmal is próbál enyhíteni a szomorú statisztikákon. Példaként elmondta, hogy az iskolai tanév alatt polgárőrök és rendőrök segítik a kisiskolások gyalogátkelőkön történő áthaladását, folyamatosan felmérik az úthálózatot, s javaslatokat tesznek a közlekedésbiztonsági hiányosságok megszüntetésére. Emellett mind a fiatal, mind az idősebb közlekedőknek foglalkozásokat, oktatásokat tartanak.

A százados elmondta még, a gyalogosgázolások nagy része a reggeli és az esti órákban történik.

A rendőri jó tanácsok mellett a város tavasszal tettekkel is segítené a balesetek számának csökkentését: majd' hatmillió forintból zebrákat létesít, sebességmérő berendezést állít forgalomba és járdaszigeteket hoz létre. Közgyűlésen döntöttek a képviselők arról, hogy például az Aidinger út - Kassák Lajos utca csomópontjánál szegélykorrekciót hajtanak végre és járdaszigetet alakítanak ki.

A már több balesetet megélt Üszögi út - Nagykozári út csomópontjában áprilistól sebességmérő berendezést tesznek ki - a kereszteződésbe ugyanis sokszor jóval százas tempó fölött érkeznek az Üszögi úton közlekedő autósok.

Ha minden jól megy, végre zebrát festenek fel, s világítást korszerűsítenek a Mártírok útja-Nagyszeben utca egyre forgalmasabbá váló kereszteződésében is. Itt ugyanis az utóbbi időben a növekvő autó- és gyalogosforgalom miatt egyre balesetveszélyesebb a közlekedés.

Az uránvárosi autósok körében hírhedt Veress Endre utcai Rendelőintézet előtti két gyalogátkelő járdaszigetet kaphat áprilistól. Ugyanilyen szigetet kap majd a Szigeti úton a Szliven áruház előtti gyalogátkelőhely is. Ez utóbbinál sokszor a már lelépett gyalogosokat sem engedték el az autósok...

A fentieken túl a Hársfa utca-Engel J. út csomópontjában járdát, zebrát, közvilágítást és csapadékcsatornát építenek a nemrégiben megépült lakóparkok gyalogosforgalma miatt - itt is jelentősen megnőtt ugyanis az utóbbi időben a balesetveszély.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva