Több lesz az IC decembertől

2008. július 08. kedd 21:42

Több lesz az IC decembertől
Az év végétől jelentős változások várhatóak a vasúttárssaság menetrendjében, ugyanis a tervek szerint a keleti országrészhez hasonlóan, a Dunántúlon is bevezetik az úgynevezett ütemes menetrendet, amelynek előnye, hogy összehangoltabbak lesznek a csatlakozások, valamint egyes településekre mindig azonos időközönként indulnak majd a vonatok.

Autóval olcsóbb?

A Pécs és Budapest közötti kétszáz kilométeres utat autóval - átlag 315 forintos 95-ös benzinnel és nyolcliteres fogyasztással számolva -  5040 forintból tehetjük meg. Az InterCityn egy teljes árú menetjegy Budapestre 3750 forintba kerül másodosztályon, ugyanez diákkedvezménnyel 2130 forint. Mindez azt jelenti, hogy két felnőtt 7500 forintból juthat el vasúton a fővárosba, de ha már négyen utaznak, akkor 15 ezer forintot költenek a menetjegyekre. Bár két diákjeggyel még 800 forinttal olcsóbb a vonatozás Pestig, de ha már négy tanuló vált jegyet, akkor viszont az autózás a jobb megoldás, hiszen kocsival több mint háromezer forintot spórolhatnak meg.
A MÁV-START Zrt. szóvivője, Fazekasné Balogh Andrea elmondta, az új, ütemes menetrend összeállítása folyamatban van, az egyeztetések még nem zárultak le, de a vasúttársaság célja, hogy a szolgáltatási színvonalat emeljék, bővebb kínálati lehetőséget biztosítva az utazóknak.


Megjegyezte, az említett menetrend kialakításához a Dunántúlon a keleti országrészhez viszonyítottan kedvezőtlenebbek a körülmények, melyek közt, tette hozzá, elsősorban a vasúti pályák állapotát, és a többségében egyvágányú vonalakat kell megemlíteni.


Hozzáfűzte, mindez korlátozza lehetőségeiket a minőségi távolsági forgalom és az úgynevezett hivatásforgalmat - reggeli és délutáni ingázók - biztosító regionális forgalom összehangolására, ám ez a pécsi InterCity vonatok közlekedését nem érinti.


A változásoknak egy előnye biztosan lesz: várhatóan decembertől két óránként indul az IC Budapestre Pécsről, amely egy pár vonattal többet jelent a jelenleginél. 

Ugyancsak két órás ütemben közlekednek majd a regionális személyvonatok Pusztaszabolcs és Pécs között. A MÁV elképzelései szerint Dombóváron új, és kedvező csatlakozási lehetőségeket alakítanak ki Kaposvár, Bátaszék, és Baja felé és felöl. Dombóvár és Pécs között a hivatásforgalom igényeihez igazított menetrend megvalósítása a cél.


Mint ismert, Bókay Endre, pécsi szocialista parlamenti képviselő februárban levélben fordult az akkor még hivatalban lévő Kákossy Csaba gazdasági miniszterhez a pécsi IC-k menetidejének csökkentése érdekében, hiszen míg tizenkét éve 2 óra 25 perces, addig ma már három órás menetidővel lehet csak elérni vasúton Budapestet Pécsről.


A képviselő a Pécsi Újság.hu-nak elmondta, a miniszterváltás előtt az volt a terv, hogy a MÁV százmilliárdos kötvénykibocsátásból fedezi majd a Pusztaszabolcs és Budapest közötti szakasz felújítását, illetve a pécsi állomás rekonstrukcióját, ám a kötvénykibocsátásról azóta letettek. Mint mondta, a terveket ennek ellenére nem vetették el, mindössze más forrásokból oldanák meg a fejlesztéseket, s immár erről folytatnak tárgyalásokat.


Hozzátette, mindez nem jelenti azt, hogy 2010-ig nem történhetnek meg azok a felújítások munkák, melyekkel az Intercityk menetideje akár két órára is csökkenthető. A szeptemberben az országgyűlés elé kerülő vasúti törvénymódosítás során szeretnék elérni azt is, hogy a jogszabályba több, Pécsett érintő vasúti fejlesztés is bekerüljön.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva