Tényleg csak az őrült száguldozók miatt történik ilyen sok motoros baleset Baranyában?

2016. szeptember 21. szerda 15:28

Tényleg csak az őrült száguldozók miatt történik ilyen sok motoros baleset Baranyában?

Tragédia Remeterétnél, frontális ütközés Bicsérd közelében - egy héten belül két komoly motorbaleset is történt Baranyában. Előbbi után sokan feltették a kérdést, miért kell újra és újra megtörténnie a bajnak a már halálútnak nevezhető Pécs és Orfű közötti szakaszon, valamint a Komlóra vezető úton? Lesz-e szigorúbb ellenőrzés?

Motorbőgéstől hangos a szerpentines útszakasz Pécs és Orfű között. Ilyen egy átlagos nyári nap. Sajnos, már a kisebb-nagyobb balesetekről szóló híreken sokan meg sem lepődnek már, az itt közlekedő motorosokat csak szervdonorként emlegetik.

Ugyanilyen a helyzet kicsit arrébb, Komló felé. A helyzet odáig fajult, hogy a Fehérhegyen élők egy része forgalomlassító demonstrációt fontolgat, hogy felhívja a hatóságok figyelmét a tarthatatlan állapotra. Azzal ugyanis - mondják -, hogy a kétkerekűek versenypályának nézik az utat, a szabályosan közlekedők életét is veszélyeztetik.

Motorbalesetek nyara-ősze

2016. június 10.: nyílt lábszártörést szenved egy motoros a pécsi vásártérnél.
Július 10.: könnyebb sérüléssel megúszta a karambolt a motoros a vásárcsarnoknál.
Július 29.: megcsúszott kétkerekűjével a Mánfa felé tartó fiatalember, az elszabadult gép autónak csapódott.
Július 29.: könnyebb sérülés az Engel János utcában.
Július 29.: őzzel ütközött egy motoros Magyarhertelendnél.
Augusztus 8.: a motor utasa sérült egy balesetben Sásdnál.
Augusztus 14.: halálos ütközés az M6-os felhajtójánál.
Augusztus 19.: árokba hajtott a motoros az Üszögi-tónál.
Augusztus 31.: az ifjúság útjánál történt baleset.
Szeptember 3.: az árokban kötött ki egy túl gyorsan hajtó motoros Belvárdgyulánál.
Szeptember 10.: tragédia Remeterétnél.
Szeptember 16.: frontális ütközés Bicsérdnél.
A felsoroltak nagyjából fele esetében hibázott a motoros fél. 

Múlt héten aztán ismét bekövetkezett a baj: egy 41 éves motoros elesett és meghalt Remeterétnél. Nagyobb rendőri jelenléttel elkerülhetőek lennének az ilyen esetek. Megkerestük hát a baranyai zsarukat, akik kérdésünkre azt mondták, ők már most is kiemelt módon, visszatérően ellenőrzik a balesetveszélyes útszakaszokat, és ha kell, intézkednek is. További szigorításról nem szól a fáma.

Arról is érdeklődtünk a baranyai egyenruhásoknál, hogy a statisztikák alapján a motoros balesetek jellemzően kinek a hibájából történnek, ám - mint kiderült - nem vezetnek ilyen kimutatást. Ismeri viszont az erre vonatkozó számokat a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület alelnöke.

- Még mindig többségében vannak az olyan, motorosokat is érintő balesetek, amelyek az autósok figyelmetlensége miatt történik. Tipikus eset például, hogy előzéskor túlzott lehúzódásra késztetik a kétkerekű járművet - mondta Takács Zsolt. - Ezt követik az motoros figyelmetlenségéből történt esetek, és természetesen vannak olyanok is, akik felelőtlen száguldozással okoznak bajt - tette hozzá.

Elmondta még, a balesetek okát nem minden esetben a vezetéstechnikában, hanem az utak állapotában is keresni kell.

- Nemrég panasz érkezett az egyesülethez a remeteréti szakasszal kapcsolatban, ahol az útjavítás miatt kavics került az aszfaltra. Ez rendkívül csúszik. Több baranyai részen pedig kijárt nyomvonalak, valamint a felhordott sár miatt veszélyes a motorozás.

A civil szervezet nem mellékes módon a biztonságos közlekedést is zászlajára tűzte, a motorozás ugyanis veszélyes üzem, a balesetek csökkentéséért pedig elsősorban nem a hatóságok, hanem maguk a közlekedők tehetik a legtöbbet.


Képünk illusztráció. 


Palotás P. - Fotó: Kálmándy Ferenc