Szívatják a hajléktalanokat? Azonos napon vagy esznek, vagy mosnak vagy mosakodnak
2012. szeptember 09. vasárnap 20:23

Idén márciusban elektronikus nyilvántartási kötelezettséget vezettek be a szociális szolgáltatást nyújtó intézményeknél. A KENYSZI (Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről) rendszerét július elsejétől élesítették be, amit számos, a szociális ágazatban működő szakmai szervezet az adminisztrációs terhek növekedésétől tartva nem tart jó megoldásnak. A hajléktalanoknak ennél nagyobb a gondjuk: eldönthetik, hogy egy napon vagy esznek, vagy mosnak vagy mosakodnak.
A szociális ellátórendszerben tevékenykedő szakemberek általános véleménye szerint csak nehezíti a mindennapos ellátói tevékenységet a KENYSZI rendszerének bevezetése. Az elektronikus nyilvántartás kiépítésének célja az ellátásban tapasztalható párhuzamosságok megszűntetése volt.
A jelenlegi ellátórendszerben egy hajléktalan naponta csak egyszer regisztráltathatja magát egy intézmény telephelyén, azaz például ha az egyik helyen ebédel, akkor aznap már nem mehet el egy másik helyre ügyeit intézni, fürdeni vagy ruhát mosni. Ezeket a szolgáltatásokat már régóta együttesen veszik igénybe az érintettek, a KENYSZI azonban nem engedi meg mindezt, megelőzendő a visszaéléseket, mondván, a rászorulók ne vegyék naponta többször igénybe ugyanazt az ellátást.
Hajdu Krisztián, a TÁMASZ Alapítvány szakmai vezetője szerint "lehetnének ütközések az ellátást illetően, azonban a pécsi szolgáltatók hathatós együttműködésének hála orvosolhatók ezek a problémák." Hozzátette, hogy "tényleg nem egyszerű a rendszer, a rászorulónak muszáj döntenie, melyik szolgáltatást veszi igénybe egy adott napon."
A szakember szerint az elektronikus regisztrációs rendszer ráadásul tovább növeli az adminisztrációs terheket, egy munkatársuk csak ezzel a feladattal, a rászorulók regisztrációjával foglalkozik. Mindenesetre a szakma megosztottságát jól jellemzi, hogy Hajdu tudomása szerint az ország legnagyobb ellátója, a Budapesti Módszertani Szociális Központ nem vezette be a rendszert és nem is töltik fel adatokkal az adatbázist, ezért folyamatosan perben állnak a KENYSZI működéséért felelős Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatallal.
- Megértjük, hogy számot kell adnunk a tevékenységünkről, de mi eddig is ezt tettük: az államkincstár és a kormányhivatal évente több alkalommal is ellenőrzi a munkánkat. Nem elég, hogy nap mint nap elvégezzük a papíralapú dokumentációt, most már egy ember csak az elektronikus adatbevitellel foglalkozik - vázolta a helyzetet a szakmai vezető.
Az egész probléma gyökere a hajléktalan-ellátás elmúlt húsz évben kialakult metódusában található. Az egyes telephelyek csak egyféle szolgáltatásra specializálódtak: az egyik melegedőben csak szociális ügyintézéssel foglalkoztak, segítettek az érintetteknek az ügyintézésben, míg egy másik helyen lehetett például ruhát mosni és megfürdeni. Pécsett szerencsére az intézmények többségében az összes szolgáltatás elérhető az érintettek számára.
Képünk illusztráció.
H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Megérkeztek az ötös lottó...
- Helyszínelés miatt állt le reggel a...
- Kötelező lehet a boltokban legelább...
- Repültek a kukák, dőltek a leanderek...
- Gomolyfelhők zavarhatják vasárnap a...
- Ismét egy, a sínekre tett...
- Mohácsi drogdílert kapcsoltak le a...
- Orbán Viktor: meg fogjuk akadályozni...
- Idén is kinyitják Baranyában a...
- Baranya legsportszerűbb csapatait...