Pécs imázsa tavaly nagyot esett

2009. július 08. szerda 18:10

Pécs imázsa tavaly nagyot esett
Az Image Factory kommunikációs ügynökség és az Observer Budapest Médiafigyelő által másodszor összeállított városimázs listán a megyei jogú városok között a tavalyi előkelő negyedik helyről a tizenkettedik helyre csúszott vissza Pécs városa. A győztes - talán nem meglepő - Debrecen lett, a második helyen Szeged végzett, a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig Miskolc került.

A kutatási jelentés a tízezer lakost meghaladó népességű városok - Budapest nem szerepelt a listán - kommunikációját vizsgálta 2007. november 1. és 2008. október 31. között; a fő elemzési szempontot az adott időintervallum sajtómegjelenései adták, de kizárólag az országos lefedettségű nyomtatott és elektronikus sajtóorgánumokban közölt híradásokat figyelembe véve.

Az elemzés különböző aspektusból vizsgálta a településeket: mennyiségi (hány hír jelent meg az adott időszakban, hány helyen közöltek a városról információkat) és minőségi (reprezentáció, kezdeményezőkészség, kreativitás, marketingtevékenység, a hírek tartalma) szempontok alapján felállított mérőszámok eredőjeként állt össze a végső eredménysor.

Ami városunkat illeti, a kutatás szerint a lecsúszás nagymértékben az EKF-projekt körüli „anomáliáknak, illetve azok helytelen kezelésének" köszönhető. Noha sok pozitívumnak is teret adott a sajtó Péccsel kapcsolatban (ld. POSZT és Placido Domingo koncertje, valamint az élhető városok között elért harmadik hely), az EKF kapcsán napvilágot látott sok negatív hír egyértelműen rontott városunk megítélésén.

Ilyenek voltak egyebek mellett a késedelmes beruházásokkal foglalkozó, valamint a projekt vezetőinek menesztését taglaló híradások. A városimázst jelentősen rontotta az is, hogy Pécs „két vezetője is idő előtt távozott a polgármesteri székből... A polgármesterek súlyos egészségügyi problémáiról nem tehet a város, azonban kedvezőtlen hatással bír, ha egy település a befejezetlen ügyekről, félbehagyott programokról híres" - olvasható a jelentésben.

Mindez azért is érdekes, mert a tavalyi kutatás szerint - leszámítva azt, hogy Pécs produkálta a legtöbb sajtómegjelenést - a „zavart és sikertelen" válságmenedzselés miatt csúszott le a dobogóról a város, ami nagyban köszönhető a Tubes-radar körüli hercehurcának, valamint alacsony kezdeményezőkészségének (azaz „megél a meglévő patinás rendezvényekből, nem keres új célcsoportokat, nem indít új kezdeményezéseket").

Megkérdeztük Gonda Tibort, az önkormányzat városimázs központ létrehozásáért felelős képviselőjét, hogy mit szól az eredményhez. Gonda fején találta a szöget, amikor fő okként a kulturálisfőváros-projektet emlegette. „Noha nem láttam még ezt a listát, nyilván nem örülünk ennek, hiszen valamikor korábban a Magyarországon dolgozó külföldiek körében végzett kutatás szerint Budapest mellett Pécs volt a legjobb hely Magyarországon".

A városmarketinggel kapcsolatban Gonda kifejtette, hogy „a turisztikai marketinget az idei évtől kezdve próbáljuk új alapokra helyezni. Az elmúlt években az önkormányzat költségvetése elég mostohán kezelte ezt a témát, idén már sokkal több, mintegy harmincötmillió forint áll rendelkezésre. A turisztikai marketing területén megújulást az idei évtől várok, ennek már lenne olyan hatása, amely már a városimázst is pozitívan tudja befolyásolni".

EQM - Fotó: poszt.hu