Parkolás júliustól: kevésbé pofátlanul

2010. június 22. kedd 18:57

Parkolás júliustól: kevésbé pofátlanul
Az Alkotmánybíróság (AB) határozata szerint alkotmányellenesek az önkormányzati törvény fizető parkolóhelyek üzemeltetésére vonatkozó rendelkezései. Ráadásul olyan törvényi szabályozás sincs, amelyik meghatározná, hogy a helyi hatóság milyen feltételek mellett kérhet díjat bizonyos közszolgáltatásokért. Ez azért érdekes, mert így az önkormányzat árhatóságként léphet fel, miközben a díjak emelésében érdekelt.

Az AB döntése szükségszerűen világított rá a fizetős parkolás anomáliáira. Az új rendelkezések a parkolásból befolyt pénzt teljes egészében az önkormányzat büdzséjébe szánják, ugyanakkor a parkolási tarifák csökkentését irányozzák elő. A változtatások limitálják és a benzinárhoz kötik a díjakat - így például autó esetében az egyórás várakozási díj nem haladhatja meg a 95-ös benzin előző évi literenkénti átlagárának kétszeresét.

Új fogalomként lép életbe a türelmi idő, amely szerint az autósnak akkor kell fizetnie plusz egyórai várakozási díjat és pótdíjat, ha a kifizetett várakozási időt egy óránál kevesebb időtartam esetén öt perccel, egy óra vagy hosszabb várakozás esetén legalább tizenöt perccel túllépi. További újdonság, hogy a minimális fizetendő parkolási időtartam 30 percről negyedórára rövidül.

Az elképzelések szerint július elsejétől Pécsett annyiban módosul a rendelet, hogy a korlátozott forgalmi övezetekbe az eseti, vagy napi behajtásra szóló engedély időbeni korlátozással is kiadható: a Király és a Ferencesek utcájába 7 és 10 óra között, míg a Citrom utcába, a Graz és Fellbach térre 7 és 10, valamint 18 és 20 óra között.

Kisebb lesz a büntetés összege is: a pótdíj mértéke tizenöt napon belül az adott óradíj kétszerese, plusz a reggel óta eltelt idő parkolási díja, tizenöt napon túl pedig az egy órai várakozási díj negyvenszerese.

A kedvezményeket a parkolási kérdésekben megfogalmazott kormányzati szándékkal azonosuló városvezetés és a parkolókat üzemeltető Gámán Kft. tárgyalási eredményei tették lehetővé. Páva Zsolt arra a kérdésére, hogy a társaság miként fogadta a kedvezmények bevezetésére irányuló igényeket, azt mondta: "mintha a fogát húzták volna". A politikus utalt rá, hogy a város korábban vizsgálta a Gámán Kft.-vel kötött szerződés rendkívüli felmondásának lehetőségét is, ám az ötletet elvetették, mert a cég több százmilliós kártérítésre tarthatna igényt, s ezt nem tudnák kifizetni.

A vállalat 2011. október 31-ig üzemeltetheti a pécsi parkolókat, feladatait ezután egy száz százalékos önkormányzati tulajdonú társaság veszi át" - közölte Páva Zsolt.

A rendelet nemcsak a belvárosi, hanem a társasházak környékén való parkolást is szabályozza. A járműállomány növekedése és az abból eredő krónikus parkolóhelyhiány ugyanis főként a társasházak környékén jelentkezik.

A tervek szerint közvélemény-kutatást végeznének a lakók között: miként fogadnák azt a koncepciót, amelyben „telkesítés" révén az érintett házak megkaphatnák a környezetükben lévő parkolóterületeket, így biztosítva az ott lakók parkolási elsőbbségét. Az elsőbbségi parkolás ellenértékét a lakók kapnák meg, ám gondoskodniuk kell a férőhelyek elzárásának technikai feltételeiről és az ehhez szükséges eszközök karbantartásáról.

Az önkormányzati bizottság már elfogadta a koncepciót, melyet várhatóan a csütörtöki testületi ülésen megszavaznak.

H. L. B. - Fotó: Kováts Judit