Összeomolhat a betegszállítás

2011. január 08. szombat 19:57

Összeomolhat a betegszállítás
Négyévszakos gumiabroncsokkal közlekednek a többségében elöregedett pécsi mentők. Ez természetesen jobb, mint a kifejezetten a nyári időszakra kifejlesztett változat, ám korántsem nyújt olyan biztonságot, mint a téligumi. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mellett a magánvállalkozások kezében lévő betegszállítás is egyre rosszabb helyzetbe kerül, hiszen a tényleges költségek kevesebb, mint harminc százalékát fedezi csak az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP). Pécsvárad polgármestere, d. Bíró Ferenc orvos, aki egyben a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke is, lapunknak úgy nyilatkozott: ha továbbra is alulfinanszírozott marad a rendszer, összeomolhat a betegszállítás.

Baranya megyében négy vállalkozás foglalkozik a betegek szállításával, de kérdéses, hogy hosszú távon fenntarthatóak-e úgy a cégek, hogy az OEP-től 52 forintot kapnak betegenként, egy kilométerre lebontva. Ez az összeg a tényleges költségek huszonnyolc százaléka.

Ha a finanszírozás terén nem is, de a rendszer egészén átalakítások várhatók. A felröppent hírek szerint a jövőben a betegszállítást az OMSZ irányítaná. Dr. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke azt mondja, a változtatás hiba lenne.

- Még senki nem mondta, pontosan hogyan gondolják az átalakítást, talán január közepére többet tudnunk. Mindenesetre nekem az a véleményem, hogy nonszensz lenne az a helyzet, hogy egy gazdasági társaság szerződésben áll az OEP-pel, a felelősséget tehát ő viseli, ugyanakkor nem ő irányít - mondta.

A laikus szemlélő amúgy is azt tapasztalja, hogy a betegszállítással mostohagyerekként bánnak: egy kutatás, amely 2008-ban készült a Pécsi Tudományegyetemen, kimutatta, hogy a mentősök túlhajszoltak, fizetésük alacsony, ráadásul többségében elöregedett, rosszul felszerelt járműveken kénytelenek dolgozni. A pécsi mentőautók közül például egy sincs ellátva téligumival.

A helyzet a betegszállítóknál sem jobb.

- Az alulfinanszírozottság miatt a kelleténél jobban amortizálódtak a járművek, de természetesen működőképesek. A kevesebb pénz miatt a cégek az autókon is spórolni kénytelenek, és nem cserélik olyan gyakran a gépparkot, mint az szükséges lenne. Az üzemanyagárak emelkedése pedig tovább nehezíti a helyzetet - vázolta a helyzetet dr. Bíró Ferenc, majd hozzátette: ha nem kapnak több pénzt, a betegszállító cégek többsége hamarosan lehúzhatja a rolót.

Palotás P. - Fotó: Kováts Judit