"Nulla az EKF kommunikációja"

2008. március 21. péntek 08:00

A kulturális bizottság csütörtöki ülésén hatalmas vitát váltott ki a Pécs2010 Menedzsment Központ 2008-as - héthavi - marketing és kommunikációs költségek fedezésére irányuló 58 milliós beadványa. A bizottság elnöke szerint csapnivaló az EKF-kommunikáció.

A központ kommunikációs igazgatója, Szász Andrea szerint - az amúgy Pécs által idén betervezett összegre - azért van égetően szüksége a kht-nak, mert immár az EKF-s szórólapokat sem tudják kinyomtatni, lassan ellehetetlenül a kommunikációjuk. 

Mint mondta, ennek az az oka, hogy a tavaly módosított kormány-város szerződést Hiller István még mindig nem írta alá, abban viszont az szerepel, hogy közbeszerzési eljáráson közösen pályáztatják meg ezt a feladatot. A tervek szerint erre a kabinet által a Hungarofest Kht.-n keresztül biztosított 1,3 milliárdos forrást illetve a Pécs által adott közel 600 milliós keretet együtt biztosítják. Az eljárás elindítására is csak az aláírás után hónapok múlva kerülhet sor, viszont addig is működniük kellene valahogyan - tette hozzá az igazgató.

A Kht. előterjesztésében többek között szerepel például ajándéktárgyak - kétezer kitűző, ugyanennyi toll és póló - gyártása, tizenkét, a város bevezető útjai mellé helyezendő köszöntőtábla elkészítése is, illetve a lakossági fórumok, sajtótájékoztatók megtartását is ebből fedeznék. 

Nincs szerződés, de lesz

Tanácstagoknak nincs még megbízási szerződésük, munkájukat a február 29-i miniszteri és városi felkérés alapján végzik. A három pécsi tag és Giorgio Pressburger író a menedzsment központtal, ketten pedig a kulturális tárcával kötnek kontraktust. Szász Andrea szerint a szerződéstervezetek február 29-re elkészültek, a tagok kérésére mindössze jogtechnikai pontosításokra került sor. Az áláírásokra napokon belül sor kerülhet.

Az anyagból kiderül, hogy Czakó Zsolt grafikus kreatív főtanácsadóként közel havi bruttó egymilliót kap, és az is, hogy a „Csészényi tér" információs pont homlokzatának dekorációjára hatszázezret költenének.

A képviselők viszont hiányolták az anyag mögött húzodó koncepciót: azt, hogyan tervezik megjeleníteni a várost, az EKF-et az összegből. Ám Szász szerint a 2010-es művészeti koncepció nélkül ez nem is készülhet el: a stratégiát ugyanis ahhoz kell igazítani.

Kunszt Márta bizottsági elnök úgy vélekedett, az elmúlt nyolc hónapban a kulturális főváros kommunikációja egyszerűen csapnivaló és a nullával egyenlő volt.

Bretter Zoltán EKF-tanácsnok úgy fogalmazott, marketinggel nem lehet megfordítani a kulturális fővárosról kialakult negatív képet, és nem elég azt mondani az embereknek: „Élveztek, csak nem veszitek észre. Elsősorban politikai kérdés az, hogy helyre tegyük a dolgot. A negatív spirál előidézői köztünk vannak, mi magunk vagyunk azok, politikusok."

A bizottság végül kompromisszumos megoldásként azt a javaslatot fogadta el, hogy negyvenmillió forintot átutalnak a központnak, a fennmaradó 18 millióról később határozzanak. A végső döntést március végén hozza meg a pécsi közgyűlés. 
Mint ismert, az elmúlt évben promócióra nyolcvanmilliót költöttek, a minisztérium viszont tavaly sem adott támogatást. 

A kulturális bizottság előtt a művészeti tanács is bemutatkozott - bár csak a pécsiek jöttek el. Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok ügyvezető igazgatója elmondta, a tagok eddig heti két munkanapot töltöttek együtt, és a hétvégeken is dolgoztak.

Bretter Zoltán és Révész Mária arra várt választ a tanácstól, hogy milyen szervezeti háttérrel dolgoznak, mennyiben valósul meg a kontinuitás a korábbi művészeti vezető által elképzelt programok tekintetében, s hogyan tartják a kapcsolatot a város illetékes bizottságával.

A megjelent tanácstagok szerint miután az elmúlt két évben rengeteg értékes javaslat volt, melyek szerepeltek is Méhes Márton elképzelései közöt, így azokat egyfajta minőségbiztosítás, aktualizálás után beépíthetik a koncepcióba. Személyi-, és szervezeti háttére egyelőre nincs szükségük.

Kép és szöveg: B. M.