M6/M60: így biztonságos

2010. április 14. szerda 15:29

M6/M60: így biztonságos
Az M6/M60 autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs közötti szakaszának március 31-i átadása után is folytatódik a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. kampánya annak érdekében, hogy a pályát használó autósok megismerhessék a Bátaszék és Véménd között található négy gyorsforgalmi alagút használatának szabályait.

Az alagutakban történő biztonságos közlekedésről szóló tájékoztató brossúra a pálya menti benzinkutaknál ingyenesen elvehető, illetve elektronikus úton is elérhető a www.mecsekautopalya.hu és a www.autoklub.hu oldalakon.

A nemzetközi tapasztalatok alapján egy esetleges vészhelyzet, így például tűz esetén kulcstényező az idő: az azonnali és helyes cselekvésen szó szerint életek múlnak. Sorra véve az alagútbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókat a legfontosabb az alagút bejáratánál lévő közlekedési lámpa, illetve a változtatható jelzésképű tábla utasításainak betartása.

Ha a közlekedési jelzőlámpa pirosat mutat, szigorúan tilos az alagútba behajtani. A villogó sárga forgalmi akadályra, torlódásra figyelmeztet és fokozott óvatosságra int. A zöld az akadálytalan áthaladás jele.


Tilos megfordulni, tolatni és vészhelyzet kivételével megállni!
A sávhasználatra a sávok feletti változtatható jelzésképű tábla figyelmeztet: ha piros keresztet látunk, nem szabad a sávot használni. A sebességkorlátozás betartása mellett biztonságos követési távolságot kell tartani. Tilos megfordulni, tolatni és vészhelyzet kivételével megállni. Az alagútba behajtás előtt ajánlatos az üzemanyagszintet ellenőrizni, mert a legtöbb leállást az alagutakban az üzemanyag kifogyása okozza.

Magától értetődik a napszemüveg levétele és a tompított fényszóró használata is. Autórádiónkat ajánlatos az alagútbejáratnál jelzett rádiófrekvenciára állítani.


Ha baj van, ne mobilon kérjünk segítséget!
Ha műszaki hibás az autónk, lehetőség szerint el kell hagyni az alagutat. Ha ez nem sikerül, akkor az útpálya jobb szélén a leálló öbölben vagy szorosan az út jobb szélén a járda mellé húzódva kell megállni. A motor leállítása után az 50 méterenként elhelyezett nyomógombos segélyhívó és tűzjelző készülékről vagy a 150 méterenként lévő segélykérő fülkéből kérhetünk segítséget.

Fontos, hogy segélykérésre ne mobiltelefonunkat, hanem az alagútban található segélykérő berendezéseket használjuk, mert a személyzet így azonnal értesül tartózkodási helyünkről. Torlódáskor az előző autótól kellő követési távolságot tartva jobbra kell húzódni, be kell kapcsolni a vészvillogót. A forgalom teljes leállása esetén le kell állítani a motort és követni kell a hangosbeszélőn, vagy a bejáratnál jelzett rádiófrekvencián kapott utasításokat.

Baleset esetén szintén jobbra kell húzódni, be kell kapcsolni a vészvillogót, illetve a legközelebbi segélykérő helyről értesíteni kell a forgalomirányító központot. Szükség esetén elsősegélyt kell nyújtani.


Tűz esetén mielőbb ki kell jutni!
Ha a mi autónk gyulladt ki, meg kell próbálni a járművel elhagyni az alagutat. Ha ez nem sikerül, akkor a leálló öbölben, illetve az útpálya jobb oldalán kell megállni. A motor leállítása után azonnal segítséget kell kérni a legközelebbi segélyhelyről, illetve a segélykérő fülkénél lévő poroltóval meg kell próbálni eloltani a tüzet. Ha nem járunk sikerrel, haladéktalanul el kell hagyni gyalogosan az alagutat.

Amennyiben más járműben keletkezett tűz és magunk mögött érzékelünk tüzet vagy füstöt, ki kell hajtani járművünkkel az alagútból. Amennyiben előttünk van a tűz, a jobb oldalon megállva és az indítókulcsot a kocsiban hagyva haladéktalanul el kell hagyni gyalogosan az alagutat követve a kijárathoz vezető a zöld alapon fehér futó figurával jelzett menekülési útvonalat.

(X)