Kultúrafogyasztás: van mit tanulnunk

2008. május 29. csütörtök 22:02

Kultúrafogyasztás: van mit tanulnunk
Úgy tudjuk, a kulturális főváros-program megvalósíthatósági tanulmányának szerzői azzal számolnak, hogy 2010-ben megkétszereződik a látogatók száma a kulturális intézményekben. Kérdés, hogy az EKF évéig még hátralévő másfél esztendőben hogyan tudják „magaskultúra-fogyasztóvá" tenni a városlakókat.

A közelmúlt legnagyobb horderejű kiállításának látogatottsági adatain is látszik: valami nem stimmel az úgynevezett pécsi kultúrafogyasztással. A World Press Photo-kiállítás háromhetes nyitva tartás alatt alig négyezer látogatót vonzott. A tapasztalatok azt mutatják, hogy hasonló kvalitású tárlatok más vidéki városban sokkal több nézővel futnak le, példának említhetjük a Chagall-, vagy a Dalí utazó tárlatot, amelyeket másutt tízezrek láttak.

A kulturális szférában tevékenykedők arra panaszkodnak, hogy Pécsett igen kevés, úgy ötezer főre tehető azon városlakók száma, akik rendszeresen részt vesznek a magas kultúrát reprezentáló eseményeken - az országos felmérések ennél sokkal jobb képet mutatnak: a 14 és 70 év közötti lakosságnak 16 százaléka kultúrafogyasztó.

Információnk szerint - a megvalósíthatósági tanulmány szerzői - csak a kiállítások tekintetében a jelenlegi kétszázezer látogató duplájára készülnek 2010-ben. A konferencia- és koncertközpont esetében pedig közel száz kulturális eseményre várnának évi nyolcvanezer embert - természetesen ebbe a körbe az elméletileg Pécsre érkező turistákat is belevetették.

Bozóky Anita lapunknak azt mondta, valóban kevesebb látogatója van egy-egy nívósabb rendezvénynek Pécsett, de a baranyai megyeszékhelyt szerinte nem lehet összehasonlítani más városokkal. Amíg Szegeden csak egy intézmény rendez a Chagall show-hoz mérhető kiállításokat, addig itt önmagában is több képtár és állandó kiállítás hívogatja a közönséget. Pécsett ráadásul sokkal gazdagabb a kulturális kínálat is - elég csak a közgyűjteményekre, galériákra, színházakra gondolni - mint más nagyvárosban, mondja, így az intézmények sokszor egymás között osztják meg a látogatókat.

Szerinte sok olyan különlegességre lenne szükség, mint a World Press Photo. Ezekkel ugyanis becsalogathatják azokat is, akik később - egy tanulási folyamat után - kultúrafogyasztóvá válhatnak. Úgy véli, emellett a hangsúlyokat is át kell helyezni: a mai trendeknek megfelelően kell szolgáltatni minőségi kultúrát - például kiegészítő funkciókkal.

Minderre már akadnak példák itt is, de ahhoz, hogy 2010 valóban sikeres legyen, egy széleskörű, a turizmus-fejlesztésével összefüggő és az oktatást is érintő együttműködés szükséges.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva