Királyegyházán elindult a próbaüzem

2011. február 04. péntek 18:57

Királyegyházán elindult a próbaüzem
A napokban elkezdődött a Szentlőrinc és Királyegyháza között felépült cementgyár próbaüzeme. A közvetlenül 110, közvetetten több mint 200 embernek munkát biztosító üzem felépítése 50 milliárd forintjába került a Strabag érdekeltségi körébe tartozó Nostra Cement Kft.-nek. Az alapanyagot Bükkösdről szállítják majd a gyárba, közúton és vasúton. A pécsieknek nem kell attól tartaniuk, hogy a gyár teherautói elárasztják a várost, hiszen az üzem teljes kapacitáson csak két év múlva működik majd, akkor naponta körülbelül a cég 10-15 teherautója halad majd át a városon. A Nostránál ugyanakkor arra számítanak, hogy a déli elkerülő út megépülésével egyáltalán nem kell majd behajtaniuk Pécsre. A királyegyházi üzem átadása nem jelenti a beremendi cementgyár végét, hiszen a dél-baranyai üzem a 2009-es modernizáció óta költséghetékonyan működik.

Még 2003-ban határozott úgy a Strabag építőipari nagyvállalat, hogy cementgyárat létesít Baranyában, annak érdekében, hogy könnyebben jussanak alapanyaghoz. A cég végül Királyegyházán kezdett építkezésbe: az 50 milliárd forintot felemésztő beruházás eredményeképp hatalmas üzem „nőtt ki a földből". A gyárban jelenleg a próbaüzem folyik.

- A királyegyházi cementgyár várhatóan ez év közepétől kezd el termelni. A napokban beindult a próbaüzem, ez azt jelenti, hogy valamennyi gép, berendezés a helyére kerül, és elkezdődik ezek üzembe helyezése. Napokon belül begyújtják az egész termelési folyamat lelkének tekinthető óriási kemencét is. Elkezdődnek a szállítási próbák és az IT-technika létrehozása is, valamint a laboratóriumi munkák és a külső környezet végleges kialakítása is megtörténik - tájékoztatta a Pécsi Újság.hu-t Zimmermann Ottó, a cementgyári projekt kommunikációs vezetője.

Az üzem nagyjából 110 embernek ad közvetlenül munkát, de emellett más tevékenységek elvégzésére is alkalmaznak majd szakembereket, így összességében több mint 200 embernek nyújt majd megélhetést a gyár.

Nem csak a környéken lakók, hanem a pécsiek is tartanak attól, hogy a cementgyár jelentősen megnöveli a tehergépjármű-forgalmat.

- A szállítás nagy része közúton történik majd, de természetesen élünk a vasúti lehetőségekkel is. A közvetlen kiszállítás és a 6-os főútra való felcsatlakozás pedig nem érint lakott településeket. A gyár csak két év múlva működik majd teljes gőzerővel, akkor nagyjából naponta ötven teherautónyi cement hagyja majd el az üzemet - mondta Zimmermann Ottó.

A cég a szélrózsa minden irányába fuvaroz majd, így várhatóan naponta Pécsen 10-15 kamion halad majd át, persze csak abban az esetben, ha 2013-ig nem épül meg a várost déli irányban elkerülő út. A cement szállítása zárt terű gépeken történik, Pécs levegőjébe tehát nem juthat cementpor.

Az 1972 óta működő dél-baranyai beremendi cementgyárban 2009-ben hajtottak végre modernizációt, ezzel az üzem Európa legkorszerűbb cement-előállítói közé került. A cégnél nem tartanak attól, hogy a királyegyházi üzem miatt jelentősen romlanának pozícióik.

- A modernizáció javította a gyár versenyképességét, emellett költségcsökkentési programot is indítottunk. Nem csupán értékesítünk, hanem vevőinknek beton- és alkalmazástechnológiai tanácsadást is biztosítunk. Ezeknek az időben meghozott döntéseknek és intézkedéseknek köszönhetően vállalatunk és a beremendi gyár piaci pozíciói stabilak - tudtuk meg Szarkándi Jánostól, a tulajdonos Duna-Dráva Cement Kft. elnök-vezérigazgatójától.


Képünkön az épülő királyegyházi gyár látható.

Palotás P.