Kiemelik a Mohácsnál 1944-ben a legénységgel együtt a Dunában elsüllyedt szovjet tankot

2020. január 29. szerda 15:32

Kiemelik a Mohácsnál 1944-ben a legénységgel együtt a Dunában elsüllyedt szovjet tankot

A tervek szerint kiemelik a Mohácsnál 1944-ben a legénységgel együtt elsüllyedt szovjet T-34-es tankot. Úgy tudjuk, a műszeres és búvárokkal történő kutatás, valamint a kiemelés költségének jelentős részét egy orosz cég vállalta magára. Az előzetes munkálatok már elkezdődtek, a Szabolcs Fejedelem Hagyományőrző Íjász és Lovasíjász Egyesület tagjai első körben azt szeretnék kideríteni, pontosan hol állt az egykori pontonhíd, amelyről a páncélos belezuhant a Dunába. Várják azok jelentkezését, akik emlékekkel, esetleg fotókkal tudnák segíteni a felderítést.


Immár több mint hetvenöt éve fekszik valahol Mohács közelében a Duna hullámsírjában - vastag iszapréteggel belepve - egy szovjet T-34-es tank, amelyben vélhetően több katona holtteste is nyugszik.

A II. világháború idején, 1944 novemberétől december 26-ig állt Mohácsnál az a pontonhíd, amelyen a szovjet csapatok vonultak a szigetről a városi oldalra. Ezen az építményen, illetve 45 januárjában a befagyott folyóra ácsolt padlóhídon összességében több százezer egyenruhás kelt át.

Több tízezret gyártottak

A T-34-es kora egyik legkiválóbb harckocsija volt, hatalmas mennyiségben gyártották, több tízezer darab készült belőle.
Méretek: hosszúsága 5,92 méter, szélessége 3 m, magassága 2,4 m.
Tömeg: 26 000 kilogramm.
Személyzet: 4 fő.
Fegyverzet: egy 76,2 milliméteres harckocsiágyú és 2 darab 7,62 mm-es géppuska.
Páncélzat: 15-70 mm.
Hatótáv: 190 kilométer (úton).
Motor: egy 500 lóerős (373 kW) V-2-34 V-12, 12 hengeres Diesel-motor.
Teljesítmény: max. sebessége úton 55 km/óra.
Gázlóképessége 1,37 m, lépcsőmászó képessége 0,71 m, árokáthidaló képessége 2,5 m.

A pontonhíd egy T-34-es tank alatt szakadt be, egyes források szerint az építmény azért nem bírta a terhelést, mert a jég megrongálta. Ugyan 1975-ben, többéves kutatást követően búvárok rátaláltak a harci járműre a szigeti rév közelében, a kiemelésére nem került sor, a roncs a mai napig a Duna mélyén nyugszik.

Most azonban újra felcsillant a remény, hogy a felszínre hozzák a monstrumot. A balesetet követően legendák keringtek a Szovjetunióban az elesett katonák kapcsán, és emléküket a mai napig sem feledik - olyannyira, hogy a kiemeléshez információink szerint Oroszországból érkezik pénzügyi támogatás.

Már „csak" meg kellene találni a tankot.

A feladatot maguk elé célul kitűző Szabolcs Fejedelem Hagyományőrző Íjász és Lovasíjász Egyesület elnöke, Tóth János munkatársunknak elmondta, első körben azt szeretnék kideríteni, hol állt egykor a pontonhíd, amelyet a baleset után helyreállítottak, ám később elsodort a víz. Ha megtalálják a helyet, az jó támpontot nyújthat ahhoz, hogy a Duna melyik részén keressék a T-34-est.

Aki emlékekkel, esetleg fotóval segíteni tudja őket ebben a munkában, a 20/242-7340-es telefonszámon jelentkezhet.

 

Palotás Péter - Fotó: OSZK