Kétezerötért visz a telekocsi Pécsről Pestre, de nem csak az olcsósága vonzza az utasokat
2012. október 17. szerda 18:07

Lassan szinte életstílussá válik az utóbbi években egyre népszerűbb telekocsi kezdeményezés. Az internetes útitárskereső szolgáltatások már-már baráti társaságokat is összekovácsolnak: jó példa erre pécsi interjúalanyunk, aki már kétszer rendezett ilyen telekocsis találkozót utasaival. Az egyik legnépszerűbb ilyen weboldalon „tib 9.3" néven regisztrált sofőrt tapasztalatairól, illetve arról faggattuk, lehet-e bizniszt csinálni az idegenek furikázásából.
A civilben is a szolgáltató-szektorban dolgozó negyvenes férfi hetente vagy kéthetente jár öt férőhelyes személyautójával Pécsről a fővárosba. Az utóbbi évek benzinárait figyelembe véve nem nehéz kiszámolni, hogy ez milyen borsos összeget jelent.
- Szerettem volna mérsékelni az üzemanyag-költségeimet, majd az interneten kutakodva találtam rá egy útitárskereső weblapra, de az első ottani próbálkozásom nem vált be - így a sofőr, aki később egy másik, mára az egyik legnépszerűbb ilyen oldallá vált honlapon keresi az utasokat immár három éve.
Az elmúlt két esztendőben érezhetően többen választják az utazásnak ezt a módját, kilencven százalékban fiatal dolgozó felnőttek, akik általában 2000-2500 forintért juthatnak el Budapestre (lásd keretes írásunkat).
Az egyetemisták még inkább vonatoznak
- A fővárosba egy oda-vissza út autópálya matricával együtt 20-22 ezer forintból jön ki, hozzájön még a gépkocsi amortizációs költsége, ehhez képest az utasok hozzájárulása csupán jelképes - mondja.
Kérdésünkre, hogy a „telekocsizásból" lehet-e üzletet csinálni, határozott nemmel felel, mégpedig azért, mivel igen sok a bizonytalansági tényező, sokszor előfordul például, hogy nem telik meg teljesen az autó. Az is kiszámolható, hogy egy tele autó esetében is - „tib 9.3" tarifáival kalkulálva - csak az üzemanyagköltség jön vissza. Megjegyezte azonban, hogy mostanában többen, főként nagyobb férőhelyű járművekkel próbálkoznak a kezdeményezés üzleti alapra helyezésével, azonban sofőrünk szerint ez idegen a telekocsi szellemiségétől.
S, hogy mi is ez valójában? Leginkább kaland az olcsó utazás mellett - válaszolt, ahol sok és sokféle ember ismerheti meg egymást, de akár - mint az ő példája is mutatja - baráti társaságok is kialakulhatnak.
- A legtöbb utas beszélgetni kezd egymással, ennek eredménye lett például, hogy az ismeretségből fakadóan sokan ugyanazt az autót keresik. Így van ez a sajátommal is, amelynek mára szépen kialakult törzsutas közönsége lett, majd ebből egy baráti társaság alakult ki. Olyannyira, hogy az utazásokon kívül is szoktunk találkozni, s nemrég tartottuk meg a második „utastalálkozót" közel harminc fő részvétekével - mesélte.
Igazán hajmeresztő történettel nem tudott szolgálni tib 9.3, de elmesélte hogy egy alkalommal két órán keresztül hallgattak egy, az út alatt folyamatosan telefonáló hölgyet, aki friss szakítása történetével hívta fel sorra ismerőseit. Egy másik esetben pedig egy fiatalember vitette magát az úti céllal ellenkező irányba, így lett az eredetileg ötven méteres kitérőből több tíz kilométer.
A telekocsizni kívánók az oldalon található értékelés alapján választhatnak sofőrt, olyan mutatók szerint például, hogy mennyire pontos, óvatosan vezet-e, de ugyancsak most indul az utasok értékelése is, hogy megpróbálják kiszűrni a fent említett kellemetlenségeket. Tőlük általában csupán csak annyi az elvárás, hogy ne rongálják meg az autót, ne alkoholizáljanak az út alatt és legyenek ápoltak.
Balikó Gergő - Illusztráció: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Fagylaltkuponokat rejtenek el...
- Azt kamuzta egy cég, hogy Suzukival...
- Javában tart az őznász - Óvatosan a...
- Baranyai sípmestert választottak egy...
- TOP-on: Matyi, Varga és Wenckheim
- Autóval ütközött egy motoros Orfű...
- A hét végéig még pótlóbuszozhatunk a...
- Rókát látott Pécsett? Nincs ezzel...
- Megérkeztek az ötös lottó...
- Rendkívüli bejelentés: több mint...