Kapaszkodó-vadászat a buszon: van-e hely a helyi járatokon?

2011. november 04. péntek 17:44

Kapaszkodó-vadászat a buszon: van-e hely a helyi járatokon?

Az ősszel együtt a változás szele is elérte a pécsi autóbuszokat a menetrendek szempontjából. A kihasználatlan helyi járatok ritkultak, míg egyes vonalakon több a járgány, a tömött buszok jelenségét orvosolandó. A papírforma szerint minden rendben a jelenlegi helyzettel, a gyakorlat viszont mást mutat: minimum bosszantó, ha a potenciális utas inkább a megállóban várja a következő csuklóst, mert úgy ítéli meg - jogosan -, az előtte állón egy levegővételnyi hely sincsen.

Sűrítés ide vagy oda, Pécsett örök dilemma a helyi járatok zsúfoltsága. Többen a panaszkodó utasok közül nem értik, miért nem jár gyakrabban busz, vagy miért nem szerez be a felelős társaság pár nagyobb kapacitásút. Mást az utas nem tehet, addig nyújtózkodik, amíg a PK Zrt. takarója ér, új buszokra jelenleg ugyanis nem áll módjukban költeni.

- Bár továbbra is napirenden van az új buszok beszerzése, pillanatnyilag a legfontosabb a cég hosszú távú anyagi stabilizálása, és csak ezt követően kerülhet sor a járműpark megújítására. Az új buszok beszerzésével kapcsolatos lehetőségeket az önkormányzattal közösen vizsgáljuk - tért ki a jövőbeni lehetőségekre a PK Zrt. vezérigazgatója, Árki Sándor.

Árki elmondása alapján mellesleg minden flottul működik, ami meg nem, azt lehetőség szerint azonnal helyre rakják a cégnél. Az új menetrendet is az igényekhez igazították. Tették mindezt a szokásos felmérési módszerrel, az utasszámlálással.

- Teljes körű, reggeltől estig tartó utasszámlálás történt márciusban, amely figyelembe vette a munka- és a szabadnapokon történő utazási szokásokat is. Minden autóbuszon az ajtók számával megegyező számú számláló utazott, akik a megállóban fel- és leszálló utasok számát rögzítették. A társaságunkhoz beérkező utas-panaszokat, így a csúcsidőszakok zsúfoltságára vonatkozó észrevételeket is rendszeresen kivizsgáljuk. Ahol megalapozott a panasz, a szükséges intézkedéseket megtesszük, s ha van rá lehetőségünk, sűrítjük a járatokat, ahogy tettük azt a 2-es és 2A járat esetében is.

Bizony, az egyik legzsúfoltabb útvonal a 2-esé. Érezhető különbség van ugyan az előző hónapok tömegnyomorához képest, csúcsidőben mégsem komfortos az utazás. Októbert illetően munkatársunk három olyan esetről is tud, amikor a jelzés és megállás után az utas nem tudta magát kiverekedni a tömegből. Az ajtó rossz oldalán maradt, egy megállóval később érezhette csak lába alatt az aszfaltot.

Más véleményen van a PK Zrt. vezetője.

- Az elmúlt hetek tapasztalata alapján megállapíthatjuk, hogy csúcsidőszakokban - elsősorban reggel hét és fél nyolc között - az autóbuszok kihasználtsága 80-90%-os, előtte és utána pedig csak 30-40%, ami azt jelenti, hogy fele annyian sem utaznak a járatokon, mint amennyi hely van - mondta.

A kilencven százalék néha azért tűnhet száztíznek, mert az „ostoba utas" esete áll fenn. Ő az, aki miután felszállt, vagy félúton megáll, vagy beeszi magát valamelyik ajtó elé - s teszi mindezt úgy, hogy a busz farában még ülőhely is akad.

Nem egyszer volt már viszont példa arra is, hogy teljes kihasználtsággal, okos emberekkel tömve ért a járat - állandó példánknál maradva a 2-esen - a Mecsek Áruházig, de még az állóhelyért is közelharcot kellett vívni. És még csak az indulás utáni harmadik megállónál jártunk. Olyankor nyilván sehol nem voltak az utasszámlálók, pedig elkeltek volna. És ez csak a 2-es vonal problémája.

-Az ütemezésnél elsődleges szempont, hogy az elmúlt években az utasok száma jelentős mértékben csökkent, ezt azonban nem követte lényeges menetrendi változás - indokolta Árki döntésüket, amelyet egyelőre nem is kívánnak felülvizsgálni, tudtuk meg.

Mácsadi A. - Fotó: Dittrich Éva