Így rántanák ki Pécs szekerét a kátyúból: földön, vízen, levegőben

2014. április 01. kedd 16:01

Így rántanák ki Pécs szekerét a kátyúból: földön, vízen, levegőben

Nagytérségi csomóponttá válásában látja Pécs egyik kitörési lehetőségét a megyei területfejlesztési koncepció. Konkrétan többek között az út- és vasúthálózat, illetve a légikikötő fejlesztésével kapcsolnák be a nemzetközi vérkeringésbe a várost és gazdaságát. 

A közelmúltban elkészült megyei területfejlesztési koncepció - ami azért bír különös jelentőséggel, mert lényegében az abban megfogalmazódó, rövidesen végleges formát öltő tervek alapján lesznek lehívhatók a Baranyába érkező uniós és hazai források - külön fejezeteket szentel Pécsnek.

A város gazdasága újraindításának egyik záloga a vaskos, a megyei önkormányzat által készített dokumentum szerint Pécs úgynevezett nagytérségi csomóponttá alakítása.

Miért éppen a megye?

A területfejlesztésről szóló törvény módosításával az Országgyűlés a területfejlesztési feladatokat a megyei önkormányzatok hatáskörébe utalta. A megyék területfejlesztési koncepciót és programot készítenek, valamint közreműködnek az Európai Unió 2014-2020 közötti programciklusa területi alapú fejlesztéseinek megtervezésében. 

Ennek lényege, hogy a város kedvező földrajzi fekvésében - Pécs a Budapest-Zágráb-Belgrád „háromszög" középpontja - rejlő lehetőségeket próbálják meg kihasználni. Helyzetéből adódóan a megye és Pécs a déli, délnyugati kapcsolatok kapuja lehet. Ennek elérését alapvetően Baranya közlekedési lehetőségeinek javítása biztosíthatja. 

Úgy vélik, a befektetők Pécsre csábításához megfelelő alapot adhat a közelmúltban végrehajtott autópálya-építések (képünkön az M60-as pécsi bevezető szakasza) folytatása, és az üzleti infrastruktúra javítását célzó (például a bólyi ipari park bővítése, a pécsi fejlesztése) beruházások megvalósítása. Mindezek mellett szükségesnek látják a 67-es főút meghosszabbítását Szigetvártól az országhatárig, valamint a vasúthálózat bővítését is.

Hogyan tovább?

A koncepció kijelölte Baranya megye lehetséges kitörési pontjait, meghatározta azokat a főbb fejlesztési irányokat, amelyre a megye 2030-ig különös hangsúlyt kíván fektetni. A következő állomás a megyei területfejlesztési program elkészítése, ami őszre várható. Az abban szereplő projektek valósulhatnak meg jó eséllyel a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban. 

 

Egyrészt kelet-nyugati (Zágráb-Pécs-Szeged-Arad), másrészt észak-déli (Budapest-Pécs-Eszék-Szarajevó) irányban. Pécs és Baranya elzártságát a folyami átkelési lehetőségek sűrítésével, többek között a mohácsi Duna-híddal és a kereskedelmi kikötő fejlesztésével is oldani lehet, csakúgy mint a légi közlekedés előmozdításával.

A koncepcióban kiemelik azt is, hogy a Pécsett és környékén működő gazdasági szervezetek egy részének székhelye nem a térségben van, még ha tevékenységüket itt is végzik. Ezért ösztönözni kell, hogy jelentős számú vállalati központ, vállalati székhely a megyébe kerüljön.

Összességében úgy vélik, az ipartelepítési tényezők említett fejlesztésével, majd azokhoz illeszkedő, összehangolt gazdaságdiplomáciai, befektetés-ösztönzési és -szerzési tevékenységgel lehet elérni a térség gazdasági súlyának emelését.

P. Zs. - Fotó: Dittrich Éva